Je F1 sportem nebo zábavou? Symonds by ji vylepšil pomocí váhových hendikepů

Petr Hlawiczka, 19. prosince 2016, 06:30 Google+

Je Formule 1 sportem nebo spíše zábavou? Jak zařídil, aby soutěž byla vyrovnanější a nedominoval stále jeden tým? K tomu se vyjadřuje technický ředitel Williamsu Pat Symonds.

Počet komentářů:  22 komentářů (Poslední 27.12. 10:39) Napište svůj názor
Lewis Hamilton těsně před Nicem Rosbergem a Maxem Verstappenem v Mexiku

Lewis Hamilton těsně před Nicem Rosbergem a Maxem Verstappenem v Mexiku | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Obzvlášť v posledních letech kvůli dominanci Mercedesu přicházíme o překvapení a nepředvídatelnost výsledků. Německý tým si za své úspěchy, skvělé auto i pohonnou jednotku ocenění bezesporu zaslouží, fanoušci F1 se však nudí kvůli tomu, že je dávno před závodním víkendem jasné, který tým zase ovládne velkou cenu.

V letošní sezóně jsme se dočkali ještě větší dominance jednoho vozu - ta předčila nejen předchozí dva Stříbrné šípy, ale také monoposty Adriana Neweyho, který se z úspěchů radoval nepřetržitě v předchozích letech 2010 - 2013.

img-responsive

Manor v souboji s Mercedesem - ten má však jedno kolo k dobru | foto: Manor Racing

"Pokud se ptáte mě, jestli je F1 sportem nebo zábavou, tak bych řekl, že obojí. Klíčové pro její zlepšení je, jak smícháte tyto dvě složky," uvádí Pat Symonds, jehož tým po dvou sezónách na třetím místě letos klesl až na páté za Force Indii.

Přitom v roce 2014 měl Williams podle Andyho Cowella z Mercedesu ve čtvrtině závodů nejlepší šasi ze všech. A nebýt některých chyb a příliš konzervativních strategií, mohl v šampionátu konstruktérů dokonce porazit i Red Bull a skončit na druhém místě.

Dominance jednoho týmu působí problémy i samotnému Symondsovi: "Tvrdím, že F1 by byla mnohem lepším sportem, pokud byste se ve čtvrtek neobjevili a neptali: 'To jsem teda zvědav, o kolik Mercedes vyhraje?'

Rozpočty týmů a počty zaměstnanců v roce 2016

Rozpočty týmů a počty zaměstnanců v roce 2016 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Váhový hendikep jako řešení
V současné F1 jsou mezi týmy v rozpočtech obrovské rozdíly: u Mercedesu, Ferrari či Red Bullu například převyšují 230 milionů liber (7,5 miliardy Kč) ročně, zatímco menší týmy jako Force India, Manor, Sauber či Toro Rosso si musí vystačit s méně než 90 mil. liber (2,9 miliardy Kč). To se nelíbí ani novým vlastníkům F1 (Liberty Media), kteří to v blízké budoucnosti chtějí řešit.

Jak za takové situace docílit v F1 větší vyrovnanosti? "Abyste toho cíle dosáhli, museli byste odejmout schopnost si úspěch koupit. Jednou cestou je omezení rozpočtů, ale tím kontroverzním nápadem, který by podle mě fungoval, je hendikepování," odpovídá Symonds.

img-responsive

Mohl by v F1 fungovat systém váhových hendikepů podobně jako v jiných sériích? | foto: Daimler AG

Tato metoda - snižování výhody nejlepších obvykle pomocí závaží - se využívá v závodech cestovních vozů. Čím je dané auto lepší, tím větší mu je přidávaná váha, což vede k vyrovnání soutěže.

"Skutečně na tom není nic špatného, jen to neděláme. A v závodech GT3 je ekvalizace neuvěřitelně úspěšná. Máte tak Bentley, který bojuje s Fordem GT nebo s Audi R8. Systém hendikepů by soutěžení promíchal a poskytl nám mnohem vyšší míru nepředvídatelnosti," hodnotí technický ředitel Williamsu.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Je F1 sportem nebo zábavou? Symonds by ji vylepšil pomocí váhových hendikepů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 22, poslední 27.12.2016 10:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 22 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Hülkenberg projel cílem úvodního závodu sezóny 2019 jako sedmý se ztrátou jednoho kola na Mercedes

Renault u letošních vozů pozoruje extrémní špičky. Důsledky? Vyrovnanější pole, problémy Ferrari

Charles Leclerc ve Velké ceně Austrálie 2019

Ferrari se už v Bahrajnu nebude mít kam schovat. Podle Domenicaliho bude zase ve formě

Vítězný Valtteri Bottas ve Velké ceně Austrálie 2019

Mercedes po vítězství dál vyhodnocuje aerodynamické koncepty soupeřů - okopíruje Ferrari?

Max Verstappen na rovince v Melbourne s otevřeným zadním křídlem svého Red Bullu RB15

"Honda výkon brzy ještě zvýší, teď je na nás, abychom zlepšili šasi," uznává šéf Red Bullu

Charles Leclerc v Melbourne obstál

"Leclerc je týmovým hráčem, už tlačí tvrdě i na inženýry," všímá si šéf Ferrari

Carlos Sainz s McLarenem MCL34 v Melbourne

"Špatný start do vydařené sezóny." Sainz o problému s MGU-K a promarněných bodech

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. BOTTAS, 2. HAMILTON, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pierre Gasly

Gasly: Marko mou kritiku zvládl, vztah s ním se dokonce zlepšil

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Proč Ferrari v Austrálii propadlo? Vettel hovoří o potížích s vozem

  2. Ferrari svému nečekanému výpadku v Austrálii nerozumí, Itálie kritizuje "slabého" Vettela

  3. Mercedes postaru, Bottas s přehledem zdolal Hamiltona

  4. "Na Ferrari za sebou už nehledíme," říká Helmut Marko povzbuzený výkonem Hondy

  5. Ferrari se už v Bahrajnu nebude mít kam schovat. Podle Domenicaliho bude zase ve formě

  6. O pořadí rozhodl tým, Leclerc se musel stáhnout a zůstat za Vettelem

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud