Pohonná jednotka se skládá dle pravidel z 6 základních součástí: motoru s vnitřním spalováním (ICE), turbodmychadla (TC), motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K, bývalý KERS), motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), úložiště energie (ES) z a řídicí elektroniky (CE).
Zatímco letos mohou během sezóny o 21 závodech použít až pět kusů z každé součásti, aniž by byli penalizování, od roku 2018 dojde k výraznému zpřísnění: budou si muset vystačit maximálně se třemi spalovacími motory (ICE), turbodmychadly (TC) a motorgenerátory pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H). To bude znamenat, že v případě stejného počtu podniků bude muset každý vydržet 7 závodních víkendů.
U motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), baterií (ES) a řídicí elektroniky (CE) si však budou muset vystačit pouze se dvěma kusy na sezónu! Místo současných pěti závodů tedy jich tedy budou muset vydržet 11.
Jistou úlevu dostane případný nově vstupující výrobce do Formule 1: ten bude moci využít u každé součástí o jeden kus navíc (jak bylo umožněno loni Hondě).
Cílem tohoto zpřísnění je snížit náklady na závodění v F1. V roce 2017 mají ceny za pohonné jednotky klesnout o milion Eur (kolem 27 mil. Kč) a v roce 2018 cena za dodávku pohonných jednotek nesmí přesáhnout 12 mil. Eur (325 mil. Kč). V posledních 3 letech přesahovaly 20 mil. Eur, což některým týmům působí velké problémy a odrazuje nové zájemce.