Analýza sektorů: Nejblíže byl Mercedesům Bottas, Rosberg jel na rovince 317,7 km/h

Petr Hlawiczka, 23. srpna 2014, 19:00 Google+

SPA - ANALÝZA SEKTORŮ; Co bližšího o výkonnosti vozů nám odhalují nejrychlejší časy v sektorech a maximální rychlosti, které byly dosaženy během kvalifikace na Velkou cenu Belgie?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Nejprve se podívejme na rozvržení jednotlivých sektorů. První začíná krátkou startovní rovinkou a brzděním do nejpomalejšího místa okruhu - vlásenky La Source. Poté následuje 26sekundový úsek na plný plyn skrze krásnou zatáčku Eau Rouge, kterou dnes za mokra piloti neprojížděli naplno. Úvod je kvůli velmi dlouhé rovince o aerodynamické efektivitě, klíčová je zde maximální rychlost a co nejnižším odpor.

Druhý sektor klade odlišné nároky na vůz a vyžaduje protichůdné nastavení - co nejvíce přítlaku. Velmi tvrdě se brzdí na konci rovinky Kemmel do zatáčky č. 5. Středně rychlá 6/7 a poté pomalá 8 jsou podle Bruna Senny nejnáročnějšími místy.

Po středně rychlé deváté zatáčce následuje velmi rychlý, otevírající se Pouhon, který vyžaduje odvahu a odhodlání. Podle některých je právě tato místo nejnáročnější - piloti pouze na okamžik povolí plynový pedál. Po středně rychlé šikaně 12/13 a 14. zákrutě začíná další sektor.

Třetí je celkem jednoduchý a charakterem podobný tomu prvnímu: dlouhá rovinka (20 s na plný plyn) a vůbec nejtvrdší brzdění do pomalé šikany 18/19. Důležitá je opět aerodynamická efektivita a dosažení co nejvyšší maximální rychlosti. V Blanchimont dosahuje úhel směrové úchylky pneumatik téměř 3 °.

Zvláštností Spa je to, že se čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap) nenachází v nejrychlejším místě okruhu, ale hned za Eau Rouge, resp. za Raidillonem. Nejvyšší rychlosti vozy dosahují buď na konci rovinky Kemmel před pátou zatáčkou nebo před závěrečnou šikanou - záleží na směru a síle větru.

Podrobnější technický popis okruhu a veškerých jeho parametrů najdete zde.

map
Mapa okruhu ve Spa (zdroj: FIA)

Rosberg využil téměř dvousekundového náskoku, který má Mercedes v Belgii na své soupeře, a vyjel si na přechodných pneumatikách letos již 7. pole position. Za posledních šest let jsme se v Ardenách dočkali šestého odlišného vítěze v kvalifikaci. Nico byl absolutně nejrychlejší ve všech sektorech.

Jeho týmový kolega Hamilton se trápil s brzdami a ztratil přes 2 desetiny sekundy. Přesto byl z elitní desítky jediný pilot, který dokázal do jednoho kola poskládat všechny své nejrychlejší sektory.

Nejvíce v tomto ohledu promrhal Bottas, který mohl být o více než 6 desetin sekundy rychlejší, čímž by se dostal na třetí příčku. Při ideálním kole by Vettela přeskočil i Alonso, který nechal v rukávu dalších 0,286 s.

V Q1 mohl postoupit do další části Hülkenberg, jemuž chybělo k postupu 0,186 s. Pokud by dokázal zajet své nejrychlejší sektory v jednom kole, dosáhl by o 0,438 s rychlejšího času - udělal ale několik chybiček, chladly mu brzdy a Němec ztrácel důvěru v auto, proto překvapivě vypadl hned v úvodu.

sektory
Přehled nejrychlejších sektorů a jejich teoretického součtu

Obrovský náskok Mercedesů byl překvapivý, očekávalo se, že jim budou Williamsy o něco blíže. Větším soupeřem se ale zatím zdá být Alonso, jehož Ferrari se po přestávce zlepšilo, byť Belgie a Itálie má být dle jejich velmi náročná.

Za sucha na tom bude dobře i Red Bull, jak dnes potvrdil Vettel třetím místem. Zklamáním jsou výkony Force Indie, které mělo Spa (i Monza) kvůli efektivnější aerodynamice vyhovovat - místo toho jsou před ní McLareny, na které si indická stáj brousila zuby.

Z pohledu maximálních rychlostí na tom byly nejlépe opět Mercedesy, překvapením je ale velmi dobrý výkon Red Bull - Vettelovi bylo na konci rovinky Kemmel naměřeno 316,6 km/h - to je jen o 1,1 km/h méně než nejrychlejšímu Rosbergovi.

Překvapil také Räikkönen s Ferrari, kterému podle rychlostí na konci prvního sektoru (vyšší než speed trap) patří s 315,7 km/h třetí příčka. Až za ním se pak seřadili McLareny a další čtyři vozy s motorem Mercedes za zády.

Red Bully se svou silnou aerodynamikou patřily po celý víkend k nejrychlejším hned za Eau Rouge. Na speed trapu tam dnes kraloval odvážný Hamilton s 278,2 km/hod, jeho týmový kolega Rosberg zde byl o 11,5 km/h pomalejší, Caterhamy dokonce o více než 40 km/h pomalejší. Druhá a třetí pozice zde patří Bottasovi (273,8 km/h) a Ricciardovi (270,8 km/h).

rychlosti
Přehled maximálních rychlostí (v km/h)

Pneumatiky a strategie
Zítra se očekává suchý závod se dvěma zastávkami v boxech. Piloti si kvůli dnešnímu dešti na startu budou moci libovolně vybrat směs. Včera se rozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou pneumatikou pohyboval mezi 1,8 - 2 sekundami, což by mělo přispět k zajímavým strategiím - je možné, že to někdo vyzkouší na tři zastávky: s předjížděním ve Spa není příliš velký problém a všichni mají k dispozici plný počet hladkých gum.

Možná je i jednozastávková strategie, není však nejrychlejší. Tou papírově nejrychlejší je zmíněná dvouzastávková strategie: začátek na měkkých pneumatikách, přezutí na měkké v 15. kole a na středně-tvrdé v 29. kole.

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Nejblíže byl Mercedesům Bottas, Rosberg jel na rovince 317,7 km/h

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Prohlášení týmu po kvalifikaci: Hamilton si stěžuje na problémy s brzdami

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud