FIA chce příští rok se škaredými nosy zatočit

iM2, 11. února 2014, 15:10 Google+

Nelibé reakce fanoušků Formule 1 na škaredé nosy nových monopostů nezůstaly bez odezvy. Že by došlo ke změně ještě pro tuto sezonu, je samozřejmě nemyslitelné, pro sezonu 2015 je to ale otevřené. FIA chce revidovat pravidla týkajících se nosů, aby zamezila jejich škaredému tvaru se zvláštním výběžkem.

Počet komentářů:  26 komentářů (Poslední 13.02. 18:02) Napište svůj názor
Whiting, Charlie

Whiting, Charlie | foto: FIA

Sdílejte článek

Takováto řešení si lidé vymýšlející pravidla určitě nepředstavovali. Monoposty F1 jsou přirovnávány k nejrůznějším zvířatům. Přirovnání jsme mohli slyšet hned několik - od mravenečníků přes nosaté opice (Kahau nosatý), slony, sumce, delfíny až po rejnoky.

Jistý člen FIA řekl: "Když jsme viděli první exempláře nových nosů při nárazových testech, tak jsme byli šokováni." Inženýři jednotlivých týmů F1 svými komentáři dopředu varovali, ale kdo počítal, že dojde na nejhorší?

Čas na kolo je důležitější než vzhled
Adrian Newey je velkým estétem a muselo mu být velice líto, že musí postavit takto vypadající monopost. Za vzhled vozu ale nemůže: "Přednost má čas na kolo. Vzhled je zde až ve druhé řadě. Podle mě je škoda, že auta, která s tím vyjela, nevypadají atraktivně."

Fandové však na nové nosy většinou ukazují palec dolů. Dle spousty z nich jsou auta pro rok 2014 dalším krokem špatným směrem. Na tom něco bude, v minulosti jsme moli vidět auta se zvláštním schodem na nosu a nos s jakýmsi chobotem. Dle některých by dokonce mohly letošní monoposty do filmů.

Nové řešení nosů v zájmu bezpečnosti
FIA nižším řešením nosů nesledovala pouze snížení přítlaku na předku. "Jako tvůrci pravidel si nemůžeme dělat starosti kvůli tomu, jestli nos vypadá esteticky nebo ne. Co nás ale nemůže nechat v klidu, je to, jestli plní svůj smysl, který jsme tímto pravidlem zamýšleli. Chtěli jsme zmenšit nebezpečí, které hrozilo při nehodě," říká Charlie Whiting

"Všechny nosy v nárazových testech obstály. Doslova naplňují pravidla. Pokud ta konstrukce není nebezpečná, tak musíme žít s tím, že vypadají tak, jak vypadají. Jednali jsme v dobrém záměru, ale nejsme designéři. Ti chtějí pod auta dostat co možná nejvíce vzduchu a redukují vše, co mu stojí v cestě," dodává dlouholetý šéf závodů F1.

Nová pravidla pro nosy od roku 2015
Rozhodujícím momentem je, že zpomalení při nárazových testech na prvních 15 centimetrech nesmí překročit 10 G. Není ale dána žádná minimální velikost pro řízenou část, do které se musí 'složit' při nárazu.

Některé týmy předložily přední části nosů tak měkké, jako kdyby byly z kartonu. Hodnoty zpomalení se tak měly pohybovat pod jedním G. Až poté následuje pevná struktura. A ta leží díky vzestupu nosní části skoro ve stejné výšce jako dříve. 

Přesně tomuto mělo být ale zabráněno. FIA chce ale pro rok 2015 pravidla v této oblasti vylepšit. Nejrůznější nápady na to, jak to udělat, už jsou, což přiznává i Whiting: "Například tím, že budeme požadovat symetrii, ve které bude v prvních 150 milimetrech deformační zóny předepsáno nejen maximální, ale také minimální zpomalení. A také tím, že výšku relevantní plochy nejen zvětšíme, ale také budeme požadovat více z této plochy i dále vzadu. Tím se vyhneme příčným přechodům z jedné struktury do druhé."

nosy


Vytisknout

Diskuze: FIA chce příští rok se škaredými nosy zatočit

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 26, poslední 13.02.2014 18:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 26 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Williamsová: Massa je velký motivátor

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  5. Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

  6. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud