Toro Rosso představuje nový monopost STR9

Petr Hlawiczka / iM2, 27. ledna 2014, 17:30 Google+

Toro Rosso dnes v boxové uličce v Jerezu světu představil svůj nový monopost STR9, s nímž bude o vítězství bojovat v letošní sezóně Formule 1.

Počet komentářů:  34 komentářů (Poslední 28.01. 13:39) Napište svůj názor
Toro Rosso

Toro Rosso | foto: Scuderia Toro Rosso

Sdílejte článek

Toro Rosso zůstává u podobného zbarvení jako loni, špička nosu je protáhlá k zemi, podobně jako například u Williamsu či Sauberu. Stáj z Faenzy letos přechází z atmosférických V8 motorů Ferrari na přeplňované V6 Renaultu.

"Sezona 2014 bude zajímavá z několika úhlů pohledu. Bude to rok plný nových strategií a nápadů. Museli jsme vymyslet nový design vozu i bočnic a také nová křídla. Ještě nikdy předtím jsme nezačali s designem vozu tak brzy," uvádí šéf týmu Franz Tost.

"Bočnice jsou větší než dříve, protože jsme museli najít dodatečný prostor pro chladiče. Tým odvedl skvělou práci, když je dokázal do bočnic umístit bez ztráty aerodynamického výkonu. V posledních týdnech jsme na STR9 pracovali tak tvrdě jako nikdy před tím. Tým zůstával v továrně do 2 hodin do rána, aby zvládl připravit auto, ale nakonec se nám to povedlo," vysvětluje Tost.

str9

"Soustředili jsme se hlavně na aerodynamiku. Toto oddělení jsme chtěli posunout dopředu a učinit jej konkurenceschopnějším. V předešlých 6 měsících jsme se soustředili na posílení oddělení aerodynamiky. Značně se rozšířilo, máme teď k dispozici spoustu lidí se zkušenostmi z F1. Letos přijdou další lidé a řekl bych, že nás v garáži čeká hodně práce," pokračuje technický ředitel James Key.

Vývoj jde pomalu, ale postupem začíná oddělení aerodynamiky odpovídat týmu této velikosti a týmu s tímto rozpočtem. Byl to velký projekt, při kterém hodně pomohl Brendan Gilhome. Ten se stal vloni v červnu, kdy přišel do Bicesteru, novým šéfem aerodynamiky. Učinili jsme velký pokrok, z vozu 2013 jsme se snažili použít co nejvíc.

Změna dodavatele motoru je pro obě strany krokem do neznáma. Musíme se sehrát. Renault nám od začátku poskytuje velkolepou podporu. Pravidelně jsme od nich dostávali informace o vývoji motoru, díky nim jsme mohli přizpůsobovat i my svoje vlastní tempo. Renault nám hodně pomohl i s tím, že pochopil, že si musíme vybudovat kompletně nový vztah." 

nos
Detail nosu (foto: Scuderia Toro Rosso)

Toro Rosso také od letoška odebírá převodovku od Red Bullu: "To dává smysl, patříme jednomu vlastníkovi. Od letoška navíc používáme stejný motor jako Red Bull. Situaci to ulehčuje, zvláště při zavedení takto odlišných pravidel. Zbytek auta ale je pouze v režii Toro Rosso. 

Instalace motoru byla výzvou! Člověk musel dávat hodně pozor na chlazení. I proto vypadají letošní auta v některých částech značně odlišně. Je možné, že některé části vozu se na pohled zvenku nezdají moc rozdílné, avšak pod kapotou se loňský a letošní stroj dost liší. Tomu jsme museli přizpůsobit aerodynamiku. 

V roce 2013 jsme měli rychlejší auto, než o čem vypovídá bodový stav na konci roku. Pokud se podíváte na rychlost v závodech, tak zjistíte, že jsme z ní vždy nevytěžili maximum. Letos chceme tuto situaci zlepšit," dodává Key.

 

str9
Toro Rosso STR9 s podobně řešeným nosem jako včera představený Sauber
(foto: Scuderia Toro Rosso)

Před letošní sezónou získala významné posily: hlavního závodního inženýra Williamsu Xeviho Pujolara, provozního šéfa Mercedesu Brendana Gilhoma, aerodynamiky Matthewa Schofielda (z McLarenu), Davida Felappiho (z Force Indie), Frederica Launoye (z Lotusu), Paula Smarta (z Ferrari) a specialistu na superpočítače Raffaela Boschettiho (také z Ferrari).

str9
Toro Rosso STR9 (foto: Scuderia Toro Rosso)

Vůz obsahuje poměrně jednoduché přední křídlo, vstupní otvory bočnic jsou menší než u McLarenu, ale větší než u Ferrari. Vpředu je zavěšení typu push-rod, vzadu pull-rod. Přívod vzduchu k brzdám je realizován bez brzdových kanálků.

Vstupní otvor pro přívod vzduchu k motoru (airbox) nad hlavou pilota je trojúhelníkový, loní byl oválný (viz srovnávací foto níže). V centrální 20cm široké neutrální zóně nad difuzorem a jedinou koncovkou výfuku se nachází agresivně tvarované křidélko.

str8-str9
Srovnání loňského a letošního vozu Toro Rosso (foto: Scuderia Toro Rosso)


Fotografie najdete pod článkem, snímek ve velkém rozlišení mezi tapetami.

Vytisknout

Diskuze: Toro Rosso představuje nový monopost STR9

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 34, poslední 28.01.2014 13:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 34 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Surtees, John

John Surtees: Jediný šampion na šesti kolech

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud