Recenze F1 2012

Pavel Šašek, 14. prosince 2012, 01:45 Google+

Už třetím rokem se o oficiální hru s licencí Formule 1 postarali britští Codemasters. Jak se jim to povedlo, co se od minule zlepšilo a co by ještě mohlo být vylepšeno, se dozvíte v naší recenzi.

Počet komentářů:  14 komentářů (Poslední 19.12. 13:05) Napište svůj názor

Sdílejte článek

Další rok za námi a máme tu další ročník licencované hry podle Formule 1 od studia Codemasters. Opět se všemi piloty, monoposty, okruhy a herními módy. 

Hned na začátku je dobré říct, že hra určitě není čistokrevným simulátorem vozů F1, i když arkáda ve stylu Need for Speed to taky není a při vypnutí všech asistentů jízdy se při řízení docela zapotíte. Pomocníků máte k dispozici několik, od interaktivní vodící čáry, ukazující ideální stopu, až po automatický průjezd boxy. 

Režim kariéry: Mistrem světa během několika dní

Stěžejním herním módem je už od ročníku 2010 kariéra. Před jejím začátkem, a vlastně i před tím, než si stihnete vyzkoušet jakýkoliv jiný mód, musíte absolvovat Young Driver Test, tedy nám všem jistě dobře známý test mladých talentů. V něm vám hra krok za krokem vysvětlí řízení formule a některé prvky ukáže pomocí instruktážních videí.

Celý Young Driver Test je tedy takovým tutoriálem, který rozhodně není na škodu. Když už nic jiného, seznámíte se alespoň trochu s jízdním modelem a jeho fyzikálními zákonitostmi. Pak už se dostanete do letos velmi pěkně zpracovaného menu, kde si můžete vybrat z několika herních módů.


Oficiální trailer od Codemasters

Tím hlavním je, jak už jsem zmiňoval výše, mód kariéry. Tam nehrajete za žádného z 24 pilotů v reálném startovním poli, ale sám za sebe. Ze začátku si vyberete některý ze slabších týmů a máte pět let na zisk titulu mistra světa. Podle vašich výsledků se pak posouváte do stále lepších týmů, až skončíte třeba ve Ferrari, McLarenu nebo Red Bullu. 

Škoda, že zmizely rozhovory s novináři, které sice po čase byly otravné, ale dokreslovaly atmosféru hry. Zůstal naopak boj o post týmové jedničky, což se hodí, pokud chcete jako první dostávat a testovat nová vylepšení vozu (skutečně mají na vůz vliv). 

Jízdní model a detaily, které potěší

Samozřejmě máte možnost zvolit si obtížnost i to, jak dlouho budou trvat závody. Nově také máte možnost před závodem zvolit strategii paliva. Je jen na vás, jestli ho raději natankujete víc a celý závod můžete jet jako o život, nebo raději méně s tím, že budete mít auto o něco lehčí, ale v určitém momentě přijde nekompromisní příkaz začít šetřit. 

Ano, šetřit. Letos můžete během jízdy měnit směs paliva, na výběr mezi třemi. Volit můžete také rozložení brzd a směs pneumatik, které vám nasadí při dalším pit stopu. Pokyny ohledně paliva a brzd dostáváte do sluchátek od závodního inženýra, takže to chce umět trochu anglicky, ale o nic složitého nejde. Jen přibylo ovládacích tlačítek, ale věřte, že oproti skutečným závodům to stále není nic. 


Ukázka gameplay na trati v Austinu

Když už jsem zmínil pneumatiky, i ty jsou dobře zpracované. Neříkám, že by se podle toho mohly řídit týmy při svých skutečných simulacích, ale rozdíl mezi tvdou a třeba superměkkou směsí zkrátka poznáte. A to i podle míry jejich opotřebení. Po pár kolech nastoupí opotřebení a po překročení určité meze už prostě naplno jet nemůžete. Naopak, máte spoustu starostí s udržením vozu na trati. 

Jízdní model vozů je docela uspokojivý, i když samozřejmě úplně věrný není. Jak už jsem zmínil na začátku, tahle hra není simulace. V souvislosti s tím zmíním ovládání. Na klávesnici jsem to hrál, hrát se to dá, ale volant je volant. Ne že byste se bez něj neobešli, ale přispívá k ještě lepšímu zážitku a můžu ho jen doporučit. 

Ani kolizní model není špatný. Z předních křídel je možné utrhnout i jednotlivé prvky, taktéž lze poškodit zavěšení nebo propíchnout pneumatiku. K tomu stačí ostřejší jízdy přes obrubníky nebo těsný kontakt s předním křídlem soupeře. Jako ve skutečnosti. 

Pozor ale na penalizace, i ty jsou tu samozřejmě zahrnuty a dostat průjezd boxovou uličkou není moc příjemné. Když jsme u toho, i boxy jsou zpracovány pěkně a neustále tu pobíhá parta mechaniků, kteří skutečně pracují, jako v minulých dílech.  Zahrnut je i safety car, ale v praxi se s ním na trati moc nesetkáte.

Šest šampionů
Letošní sezona je výjimečná tím, že v ní startuje šest mistrů světa. Proto je ve hře mód Champions, ve kterém máte za úkol v osmi různých situacích porazit všechny mistry světa. Dostanete se například do situace, kdy máte sedm kol do konce závodu a vaším úkolem je do té doby předjet Kimiho Räikkönena. Po splnění všech sedmi úkolů dostanete osmý, bonusový, kdy musíte porazit všech sedm mistrů najednou na novém okruhu v Austinu.


Jízda v dešti je vizuálně opravdu pěkně zpracovaná

Okruhy opět na jedničku
Tím jsem nakousl zpracování okruhů. Ty jsou jako obvykle (podle Codemasters) vymodelovány podle GPS. Jelikož jsem ještě neměl tu možnost se na některém z nich projet ve skutečnosti, nemohu soudit, jestli je to pravda, nebo ne, ale na první pohled sedí vše, od zpracování zatáček až po rozmístění reklamních panelů. 

Pěkné je i grafické zpracování, obzvlášť déšť a jízda v něm je nezapomenutelným zážitkem. Škoda jen, že jsem si ho nemohl vychutnat naplno, protože i na mém celkem slušně vybaveném počítači se hra trochu škubala, což by ale měl řešit nedávno vydaný patch. 

Celkové hodnocení:

Hra jako celek působí velmi pěkně. Má smysl pro detail, dobře vymodelované okruhy a monoposty, oblíbený režim kariéry, ale i pár menších chyb. Rozhodně ale nejde o nic, co by kazilo celkový herní dojem. Jen počítačem řízení piloti by mohli být na startu trochu agresivnější a celkem bych uvítal animaci stupňů vítězů a zahřívací kolo. Snad příště. Jinak hře není moc co vytknout a když od ní nebudete očekávat 100% simulaci, budete spokojeni.

Hardwarové nároky:

Podle oficiálních údajů distributora si zahrajete, pokud máte minimálně:
Operační systém: Windows Vista nebo vyšší
Procesor: Dvoujádrový 2,4 Ghz
RAM: 2 GB
Grafická karta: nVidia GeForce 8600/ATI Radeon HD 2600 nebo lepší
Místo na HDD: 15 Gb
Pozor! Hru je třeba aktivovat přes online službu Steam

POKUD TUTO HRU CHCETE POD STROMEČEK, ZAHRAJTE SI O NÍ V SOUTĚŽI. JIŽ BRZY!

Vytisknout

Diskuze: Recenze F1 2012

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 14, poslední 19.12.2012 13:05 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 14 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Norbert Haug po 22 letech opouští Mercedes

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud