Na 19 míst pro testování aerodynamiky pečlivě dohlíží FIA. Kde a kdy mohou týmy testovat?

Petr Hlawiczka, 16. července 2012, 06:45 Google+

FIA pečlivě kontroluje rovinky, na kterých mohou týmy v průběhu sezóny testovat aerodynamiku. Vybírat si mohou z 19 míst.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 16.07. 16:46) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

O bezpečnosti těchto míst se začalo hovořit po nehodě testovací pilotky Marussie Marie de Villotaové, která se stále zotavuje z těžkých zranění v nemocnici. Incident je v Británii stále zkoumán státními institucemi.

Marussia je vyšetřuje svými interními zdroji, navíc o třetí posudek požádala nezávislé zdroje. Mezinárodní automobilová federace (FIA) se na nehodu také podívá, ale pouze kvůli svému výzkumu, aby zjistila, jak by šla vylepšit bezpečnost při aerodynamických testech.

Přestože se většinou jedná o soukromé akce za zavřenými dveřmi, jsou dle FIA přesto přísně regulována. Každá dráha musí získat zvláštní povolení, přičemž se zkoumá kvalita povrchu, okolní porost, překážky podél dráhy a únikové zóny či bariéry z pneumatik na konci rovinek. Při povolení je rovněž vždy uvedeno, ve kterých místech je možné testovat či kde by měly být umístěny provizorní boxy.

aero_test
Caterham při aerodynamickém testu na letišti v Duxfordu (foto: Caterham F1 Team)

"Kterékoliv místo, kam zamíříme, je schváleno FIA. Bezpečnostní úrovně jsou velmi vysoké," potvrzuje pro Autosport hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan. "Byla to hrozná nehoda a my jsme velmi zarmouceni tím, co se stalo. Když se ale vydáme k aerodynamickým testům, vše probíhá za stejných standardů jako testování na dráze."

Týmy mohou mezi 1. lednem aktuálního roku a posledním závodem sezóny strávit čtyři dny testováním na rovince nebo na okruzích s konstantním poloměrem zatáčky. Kterýkoliv z těchto dní může být dle sportovních pravidel FIA (článek 22.4) směněn za 4 hodiny testování v aerodynamickém tunelu s monopostem plné velikosti (přičemž všechny 4 hodiny je nutné využít během 24 hod). Testování s vozy plné velikosti jinak v dnešní době není možné, proto jsou v aerodynamických tunelech využívány maximálně 60% modely.

Testovat mohou libovolné množství dílů, musí k tomu však využít homologovaný vůz vybavený standardizovanou řídicí jednotkou FIA. Týmy, které chtějí na rovince prověřit svou aerodynamiku, si mohou vybírat mezi těmito schválenými místy:

aero testy
(V Santa Pod je možné testovat pouze za suchých podmínek)

Vytisknout

Diskuze: Na 19 míst pro testování aerodynamiky pečlivě dohlíží FIA. Kde a kdy mohou týmy testovat?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 16.07.2012 16:46 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Foto + video: V Moskvě s formulemi řádili i Ferrari, McLaren, Red Bull a domácí…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

  2. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  3. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  4. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

  5. GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

  6. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud