Systém Lotusu pro stabilizaci světlé výšky je legální, začne kopírování

Petr Hlawiczka, 11. ledna 2012, 15:35 Google+

Poté, co Giorgio Piola přišel se svým objevem systému, který při brzdění stabilizuje světlou výšku na přední nápravě, se vášnivě diskutuje o tom, zda je legální. Dle Autosportu ano.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 12.01. 16:05) Napište svůj názor
Technika

Technika | foto: G. Abrantes

Sdílejte článek

La Gazzetta dello Sport včera uvedla, že systém ovládá pilot z kokpitu. V tom případě by však porušoval článek 3.15 Technický pravidel F1, v němž stojí: "S výjimkou částí nezbytných pro úpravy popsaných v článku 3.18 [popisující systém DRS], je zakázán jakýkoliv systém vozu, zařízení či procedura využívající pohybu pilota ke změně aerodynamický vlastností."

Podle Autosportu však k úpravám světlé výšky - což aerodynamickou výkonnost a stabilitu Lotusu při brzdění bezpochyby vylepšuje - nedává pokyn pilot. Systém reaguje na brzdný moment a je přímo propojený se zavěšením - proto nemůže být považován za pohyblivé aerodynamické zařízení, jako byly klasifikovány například hmotové tlumiče.

To, že jeho fungování nezasahuje pilot a že je součástí zavěšení, znamená, že je zcela v souladu s pravidly.

lotus
Nákres systému Lotusu pro stabilizaci světlé výšky při brzdění (zdroj: omnicorse.it)

Lotus byl při vývoji tohoto brzdového systému ve spojení FIA již od roku 2010, kdy pro něj obdržel oficiální schválení. Znamená to, že soupeři, budou muset dát FIA k dispozici své vlastní systémy, budou-li chtít tento nápad využívat. K tomuto kroku již sáhl mininálně jeden ze špičkových týmů, jenž chce podobný systém pro stabilizaci světlé výšky v sezóně 2012 využívat.

Vytisknout

Diskuze: Systém Lotusu pro stabilizaci světlé výšky je legální, začne kopírování

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 12.01.2012 16:05 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Domenicali o vysokých očekáváních, pilotech, posilách, novém voze i motoru

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud