Kam se poděl festival předjíždění z úvodu sezóny?

Petr Hlawiczka, 19. listopadu 2011, 00:00 Google+

V úvodních závodech letošní sezóny jsme byli svědky záplavy předjížděcích manévrů. Ne že bychom se v jejím závěru nudili, ale rozhodně se nejedná o stejný festival předjíždění. Co k tomu přispívá?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 21.11. 12:55) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

V Abú Zabí FIA pro závod zvolila dvě nezávislé DRS zóny, z toho tu první ještě po sobotní kvalifikaci narychlo o 75 m prodloužila. K oživení to přesto nestačilo. Po poněkud "statické" předchozí Velké ceně Indie se zdá, jako bychom přehršli předjíždění naposledy sledovali před velmi drahnou dobou.


Vývoj v oblasti výfuků a využití horkých plynů

Proč počet předjížděcích manévrů klesá? Jedním z důvodů je zdokonalení mapování motorů, práce s výfukovými plyny a jejich využívání ke zvýšení přítlaku v oblasti difuzoru.

"Nyní jsou výfukové difuzory tak dobré, protože je týmy rozvinuly. Vozu poskytují fantastickou stabilitu při nájezdu do pomalých zatáček - v místech, kde se přítlaku nedostávalo, místo toho jste se potýkali s nestabilitou a velkými rozdíly v tom, jak auta vyrážela ze zatáček. Nyní vyjíždějí všechna stejně," říká Mark Gillan z Williamsu.

redbull
Výfuk Red Bullu RB7 - horké plyny se po bocích dostávají do difuzoru (foto: Renault Sport F1)

Jenson Button to po kvalifikaci na okruhu Jas Marina potvrdil: "DRSoval jsem v tréninku jako šílený na výjezdu ze zatáčky číslo sedm po celou dobu až po zatáčku číslo osm i proti vozům, které tento systém nepoužívali - a přesto jsem nikoho nemohl předjet.

Myslím si, že to je částečně dáno místem detekce pro DRS, protože máme zařazený první rychlostní stupeň, tedy s velkým zrychlení. Takže nemůžete sešlápnout plyn, dokud to neudělá kluk před vámi - a tak tam hned ztrácíte půl sekundy," vysvětloval Button.

Gillan s ním souhlasí: "Ano, DRS tohle dokázal dohnat až na konci rovinky. V tomto případě vám vlastně neposkytuje žádnou výhodu, jen vás dostane tam, kde jste byli."


Pneumatiky Pirelli

Další příčinou klesajícího počtu předjížděcích jsou pneumatiky Pirelli. Italský dodavatel nejenže upravuje směsi tak, aby vydržely o něco více, ale na poslední závody přivezl také zbytečně tvrdé pneumatiky: do Indie kombinaci měkkých a tvrdých, do Abú Zabí měkkých a středně-tvrdých - přitom v obou případech by k lepší podívané přispěla super-měkká, aniž by hrozila záplava zastávek v boxech, podobně jako tomu bylo v Koreji.

pirelli
Super-měkká směs pneumatik (foto: Pirelli)

Ve Spojených arabských emirátech to přiznal sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery: "Ano, při pohledu zpět jsme v pohodě mohli přivézt super-měkké pneumatiky. Měkké zkrátka nedegradovaly, měli jsme je zde ustanovit jako primární směs. Ale to jsou ty věci, které rozpoznáváme poprvé až na těch tratích. Můžeme to využít k jemnému doladění věcí příští rok."

Pirelli proto k testu mladíků v Abú Zabí přivezlo již vývojové směsi svých měkkých, středně-tvrdých a tvrdých pneumatik pro rok 2012. Pirelli zkvalitňováním pneumatik závodění paradoxně zhoršuje. Po změně jejich tvaru se proto nyní bude snažit o to, aby dolaďování jednotlivých směsí přispělo k lepší podívané.

Prostor mezi relativně sterilním závodem a šílenstvím v podobě čtyř zastávek v Turecku je momentálně příliš úzký a pro Pirelli těžko předvídatelný. Čtyři zastávky na závod vysílají špatnou marketingovou zprávu. Změna tvaru jim umožní přesnější ovlivnění závodů tak, aby se počet zastávek v průběhu velkých cen pohyboval minimálně kolem dvou.

start
Start Velké ceny Abú Zabí 2011 (foto: Force India)

KERS sice může pilotům pomoci dostat se do potřebné pozice, aby DRS mohl fungovat, hlavním faktorem nicméně zůstávají pneumatiky.

"Ano, pokud bychom zde měli měkké a super-měkké, viděli byste, jak se kluci potýkají s bídnou trakcí na výjezdu ze zatáčky číslo 7, protože jejich super-měkké pneumatiky by degradovaly a ti, kdo by měli novější gumy či měkkou směs, by je na konci rovinky mohli dostat, protože by se tam dostali mnohem rychleji," uznal v Abú Zabí Karun Chandhok.

Pirelli letos pro předjíždění udělalo hodně. Pro vzrušující závody v příští sezóně bude nyní velmi záležet na tom, jak zvládne vývoj budoucích pneumatik.

Vytisknout

Diskuze: Kam se poděl festival předjíždění z úvodu sezóny?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 21.11.2011 12:55 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

Fotogalerie: Na návštěvě v nové továrně McLarenu (+ video)

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud