Renault vylepšil svůj aerodynamický tunel: Co zahrnoval přechod z 50% na 60% model?

Petr Hlawiczka, 16. července 2011, 21:50 Google+

Renault hodlá podstatně vylepšit aerodynamickou stránku svého vozu díky rozsáhlým úpravám větrného tunelu v továrně v Enstone. Co tato změna pro tým F1 představuje?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 19.07. 07:06) Napište svůj názor
aerodynamika

aerodynamika | foto: BMW Motorsport

Sdílejte článek

Tým se rozhodl tento měsíc na 12 dní uzavřít svůj aerodynamický tunel, aby jej vylepšil. Díky tomu v něm bude moci pracovat s většími (60%) modely - jedná se tedy o podobnou úpravu, kterou provedlo před sezónou (byť ne příliš úspěšně) Ferrari v Maranellu.

Technický ředitel Renaultu James Allison vysvětluje, co práce obnášely a jaký přínos to bude mít pro vývoj vozu: "Naše vylepšení nám umožní přejít z 50% na 60% modely. Když to takto řeknete, tak to nezní jako moc velká změna, ale každý aerodynamik by s tak velkým rozsahem prací, které s tím souvisejí, souhlasil.

I když je nazýváme modely, výraz to přesně nevystihuje, protože to vyvolává dojem nějaké hračky. F1 modely pro aerodynamický tunel jsou ale tak složité a téměř tak drahé, jako jejich protějšky v plné velikosti.

Jsou krásným dílem inženýrů a od aerodynamického oddělení si takové vylepšení žádá důkladné promyšlení pracovních postupů, aby přitom nepřišel zkrátka současný vývoj vozu," vysvětluje technický ředitel Renaultu.

"Krom modelu je třeba navíc učinit změny v infrastruktuře tunelu: museli jsme přepracovat systém uchycení  modelů a kol, aby vše sedělo s novým návrhem. Museli jsme vyvinout nové elektronické měřicí systémy, aby se vyrovnaly s vyššími tlaky.

Protože každá část je o 20 % delší, má o 44 % větší obsah povrchu a o 73 % větší objem. Museli jsme vylepšit naše výrobní systémy, abychom se ujistili, že zvládneme připravovat všechny ty tisícovky komponent pro testování v aerodynamickém tunelu při stejném tempu jako předchozí 50% prvky."

model
Ilustrační foto - model vozu F1 v aerodynamickém tunelu
(zdroj: Team Lotus)

Největším problémem dle Allisona bylo samotné zastavení provozu tunelu na 12 dní. Podle něj ale poslední výsledky náklady a ztrátu potenciálního vývoje vynahrazují.

"Museli jsme přepracovat pracovní část tunelu, aby se tam vlezl větší model. Kvůli tomu jsme museli  jeho provoz na 12 zastavit, rozebrat celou tu pracovní část tunelu až na její holou kostru a potom znovu sestavit pro nový model. To představuje obrovský rozsah prací, jsem však hrdý na to, že jsme to dokázali, aniž by to mělo na náš program další vliv než těch 12 ztracených dní vývoje.

Jsem také spokojený s tím, že následující týdny ospravedlnily tuto investici, protože byly z hlediska získaného přítlaku velmi plodné. Naší výzvou nyní je tito zisky realizovat na závodní dráze," dodává Allison.

Vytisknout

Diskuze: Renault vylepšil svůj aerodynamický tunel: Co zahrnoval přechod z 50% na 60% model?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 19.07.2011 07:06 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Na budoucího technického ředitele Williamsu Coughlana se chystá žaloba

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud