Technické parametry okruhu v Montrealu

Petr Hlawiczka, 10. června 2010, 06:50 Google+

Po roční pauze se týmy Formule 1 vracejí do Montrealu, kde se o víkendu pojede Velká cena Kanady. Jak vypadá tamější okruh, jaké má parametry a čím je zajímavý?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 10.06. 14:42) Napište svůj názor
Minardi

Minardi | foto: Minardi F1 Team

Sdílejte článek

Okruh Gilla Villeneuva na ostrově Notre Dame patří mezi piloty k oblíbeným a týmům dobře známým okruhům (jelo se tady již 30krát). Nedělní závod na něm vyhraje ten, kdo jako  první urazí 70 kol, což při délce jednoho kola 4 361 m představuje celkovou vzdálenost 305,207 km.

Povrch trati byl po předloňských problémech v zatáčce č. 2 (Sennova vlásenka), 6, 7 a 10 (vlásenka Casino) přeasfaltován. V roce 2008 musel být po kvalifikaci v noci narychlo pokryt rychle tvrdnoucím cementem, během závodu se ovšem problém znovu objevil, podobně jako i v roce 2007. K tomu přispívají tvrdé kanadské zimy které oslabují asfalt.


Mapka okruhu (zdroj Formula1.com)

Letos kvůli bezpečnosti přibyly také nové vyasfaltované únikové zóny v zatáčkách č. 6 a 8. Povrch se zde vyznačuje nižší přilnavostí a nerovnostmi - obzvlášť kvůli hrbolům před poslední šikanou musí týmy volit vyšší světlou výšku.

Díky kombinaci dlouhých rovinek a pomalých zatáček zde týmy jezdí s nízkou úrovní přítlaku - nižší úroveň volí  už jen v italské Monze - proto s sebou přivezou upravené díly. Letos poprvé budeme moci na monopostech vidět křídla upravená pro tvorbu nízkého přítlaku.


Letecký pohled na ostrov Notre Dame, kde se nachází závodní trať

Kanadská trať patří z pohledu brzd mezi nejnáročnější v kalendáři, k čemuž přispívá i zmíněná  specifická aerodynamická konfigurace vozů - piloti na brzdě tráví během jednoho okruhu 16% času (v Monze 12%). Letos dostanou zabrat kvůli zákaz tankování během závodu ještě více než v předchozích letech - brzdový systém si tak bude muset poradit s o 10% vyšším množstvím energie. Monoposty zde čtyřikrát brzdí z rychlostí převyšujících 300 km/hod. Maximální rychlosti na rovince před poslední šikanou zde přesahují dokonce 320 km/hod.

Pro motor je zdejší trať rovněž velmi náročná - krom vysokého výkonu na rovince musí poskytovat i vysoký kroutící moment při výjezdu ze zatáček. Okruh se jede stylem stop-start, piloti buď naplno brzdí nebo jedou na plný plyn (60% času). Kvůli toho se je Montreal rovněž jedním z nejnáročnějších míst z pohledu brzd - inženýři zde velmi pečlivě sledují jejich opotřebení a mnohé týmy také nasadí upravené brzdové kanálky.

Montreal_circuit

Bridgestone do Kanady dopravil super-měkkou (option, s proužkem) a střední (prime) směs - poprvé vynechal jeden stupeň v tvrdosti. Pneumatiky zde dostávají zabrat zejména při prudkém brzdění a akceleraci, v zatáčkách nejsou tak namáhány (boční přetížení). Více zabrat dostávají zadní, přední pneumatiky zde mají relativně snadný život.

Během jednoho kola monoposty spotřebují necelé 2 kg paliva. Ke své jediné zastávce, která je letos optimální (ale v Montrealu to tak být v neděli nemusí), by zajížděly kolem 20. kola. Průjezd boxovou uličkou zde trvá 14,1 vteřiny.

Důležité zde budou vyladěné F-kanály, které umožní vozům dosahovat na delších rovinkách dosahovat vyšších rychlostí bez ztráty přítlaku v zatáčkách. Proto se očekává, že se zde krom tradičně silného Red Bullu bude hodně dařit i McLarenu, jehož slabinou jsou ale kvůli tužšímu zavěšení pomalé zatáčky a jízda přes obrubníky. V tom naopak exceluje Renault, který letos dosahuje navíc vysokých maximálních rychlostí - v Kanadě by proto Kubica mohl také zazářit.


Průjezd kanadským okruhem na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem

Rekord v Montrealu drží Rubens Barrichello, jenž se zde v roce 2004 dostal pod hranici 74 vteřin: 1:13,622 min. V roce 2008 zde byl nejrychlejší Lewis Hamilton, který hned v úvodní části kvalifikace zajel kolo za 1:16,909, v závodě pak nejrychlejší kolo stanovil Kimi Räikkönen - 1:17,387 min.

Vytisknout

Diskuze: Technické parametry okruhu v Montrealu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 10.06.2010 14:42 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gp monaka

I Luizzi měl problémy se šasi

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud