Ohlédnutí za testy v Jerezu a shrnutí výsledků

Petr Hlawiczka, 4. prosince 2009, 09:00 Google+

Včera skončili první testy určené pouze pro piloty s minimálními až žádnými zkušenostmi s řízením vozů Formule 1. Krátce si v článku shrneme výsledky uplynulých třech dní.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Honda

Honda | foto: Karel Bařina, F1NEWS.cz

Sdílejte článek

Šanci dostala spousta mladíku, za což je třeba všechny zúčastněné týmy pochválit. Nákladná, ale smysluplná akce přinesla v uvolněné atmosféře radost jak pilotům, tak týmům, které si navíc mohly vyzkoušet některé díly pro příští rok a také simulovat jízdy s plnými nádržemi. Tímto směrem by se měla Formule 1 ubírat.

Časy v tabulce se obecně velmi těžko hodnotí - piloti absolvovali spoustu výjezdů s různými programy a konfiguracemi vozu. Obsahuje vždy pouze nejlepší čas, který daný jezdec během třech dní zajel. Jízdy, byť občas narušené červenými vlajkami, se naštěstí obešly bez vážnějších nehod a zranění, což svědčí o konzervativnějším přístupu všech zúčastněných.

Zatímco v úterý bylo slunečno a sucho, ve středu chvílemi jemně pršelo, ale trať vždy brzy oschla. Ve čtvrtek bylo zataženo a chladněji, ale bez deště.

Celkem se představila dvacítka různých pilotů. Nejrychlejšího času dosáhl Australan Daniel Ricciardo na Red Bullu. Soudím, že mu tým umožnil "promo" jízdu s poloprázdnou nádrží, aby se blýskl - náskok na druhého a zřejmě nejzkušenějšího muže testů Garyho Paffetta - 1,3 vteřiny - je totiž obrovský. Šampión britské Formule 3 je již dva roky členem juniorského programu Red Bullu.

Zmíněný Gary Paffett druhý den, v němž byl nejrychlejší prokázal, že zkušenost je cennou komoditou v F1. 28letý Angličan testoval poprvé pro tým již v roce 2001. McLaren se zaměřoval nejprve na vibrační testy, pak vyhodnocoval aerodynamické kalibrace a základní jízdy. Většinu dní simulovali jízdy s hmotností odpovídající množství paliva v roce 2010 a její efekt na vyvážení a opotřebení pneumatik - to bylo ostatně hlavním programem všech týmů.

Hildebrand s Di Restou v Jerezu

Paul di Resta, který jezdí v německém seriálu DTM za Mercedes, byl celkově třetí nejrychlejší. Za volantem vozu Force India se střídal s Američanem "Džejárem" Hildebrandem, šampiónem IndyCar Lights série. Di Resta doufá v místo u indické stáje, příští rok to ale rozhodně nebude - Force India své piloty (Liuzziho a Sutila) již potvrdila.

MercedesGPMike Conway se vyzkoušel monopost BGP 001, s nímž letos vyhrál Jenson Button titul mistra světa. Za volantem se střídal se Švédem Marcusem Ericssonem. Zatímco Conway v minulosti s týmem již testoval, pro Ericssona to byla první zkušenost. Výkony obou mladíků si Ross Brawn pochvaloval: "Mika již známe z předchozích testů - jeho zpětná vazba je na výborné úrovni. Marcus testoval poprvé, odváděl dobrou práci a prokázal výjimečnou vyspělost ve svém přístupu i zpětné vazbě."

To Nico Hülkenberg má již smlouvu v kapse a prokazoval, že umí. Celkově zajel sice až pátý nejrychlejší čas, ale mladý domácí talent - Andyho Souceka - porazil o půl vteřiny - i když jak již jsem řekl, výsledkům nelze přisuzovat moc velkou váhu.

Ferrari dalo v Jerezu šanci hned 4 mladíkům - Danieli Zampierimu, Marcu Zipolovi, Pablu Sanchezu Lopézovi a Julesovi Bianchimu. Není divu, po zranění Massy to letos látali, jak to jenom šlo, kvalitní piloti jim chybí, snaží se tedy vychovat si po vzoru McLarenu svého "Hamiltona." S posledním jmenovaným navíc podepsali dlouholetou smlouvu - ta mu nezaručuji sice místo v kokpitu F1, ale užší spolupráci - kdykoliv bude Scudéria potřebovat, může po něm sáhnout. Jen aby tím nebránili jeho rozletu v případě zájmu jiných stájí a svou šanci opravdu dostával.

Jules Bianchi v Jerezu

Bertrand Baguette mohou mnozí závidět - kuriózně si vyzkoušel monoposty hned dva.  V úterý jezdil s Renaultem R29 (odměnou za úspěchy ve Světové sérii Renault) a včera s BMW Sauber. Mohl si udělat obrázek nejen o tom, jak pracují oba týmy, ale také o rozdílných vlastnostech, ovládání a technice obou monopostů.

Byly jsme tedy svědky zajímavého testování, díky kterému jsme poznali nová jména. Věřím, že se brzdy s některými z nich v F1 ještě setkáme. Snad se i přes snahy o snižování nákladů najde místo na podobné akce i v budoucnu.

Vytisknout

Diskuze: Ohlédnutí za testy v Jerezu a shrnutí výsledků

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

Räikkönenův přestup z F1 do rally by měl být potvrzen během několika hodin

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  5. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud