Ohlédnutí za testy v Jerezu a shrnutí výsledků

Petr Hlawiczka, 4. prosince 2009, 09:00 Google+

Včera skončili první testy určené pouze pro piloty s minimálními až žádnými zkušenostmi s řízením vozů Formule 1. Krátce si v článku shrneme výsledky uplynulých třech dní.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Honda

Honda | foto: Karel Bařina, F1NEWS.cz

Sdílejte článek

Šanci dostala spousta mladíku, za což je třeba všechny zúčastněné týmy pochválit. Nákladná, ale smysluplná akce přinesla v uvolněné atmosféře radost jak pilotům, tak týmům, které si navíc mohly vyzkoušet některé díly pro příští rok a také simulovat jízdy s plnými nádržemi. Tímto směrem by se měla Formule 1 ubírat.

Časy v tabulce se obecně velmi těžko hodnotí - piloti absolvovali spoustu výjezdů s různými programy a konfiguracemi vozu. Obsahuje vždy pouze nejlepší čas, který daný jezdec během třech dní zajel. Jízdy, byť občas narušené červenými vlajkami, se naštěstí obešly bez vážnějších nehod a zranění, což svědčí o konzervativnějším přístupu všech zúčastněných.

Zatímco v úterý bylo slunečno a sucho, ve středu chvílemi jemně pršelo, ale trať vždy brzy oschla. Ve čtvrtek bylo zataženo a chladněji, ale bez deště.

Celkem se představila dvacítka různých pilotů. Nejrychlejšího času dosáhl Australan Daniel Ricciardo na Red Bullu. Soudím, že mu tým umožnil "promo" jízdu s poloprázdnou nádrží, aby se blýskl - náskok na druhého a zřejmě nejzkušenějšího muže testů Garyho Paffetta - 1,3 vteřiny - je totiž obrovský. Šampión britské Formule 3 je již dva roky členem juniorského programu Red Bullu.

Zmíněný Gary Paffett druhý den, v němž byl nejrychlejší prokázal, že zkušenost je cennou komoditou v F1. 28letý Angličan testoval poprvé pro tým již v roce 2001. McLaren se zaměřoval nejprve na vibrační testy, pak vyhodnocoval aerodynamické kalibrace a základní jízdy. Většinu dní simulovali jízdy s hmotností odpovídající množství paliva v roce 2010 a její efekt na vyvážení a opotřebení pneumatik - to bylo ostatně hlavním programem všech týmů.

Hildebrand s Di Restou v Jerezu

Paul di Resta, který jezdí v německém seriálu DTM za Mercedes, byl celkově třetí nejrychlejší. Za volantem vozu Force India se střídal s Američanem "Džejárem" Hildebrandem, šampiónem IndyCar Lights série. Di Resta doufá v místo u indické stáje, příští rok to ale rozhodně nebude - Force India své piloty (Liuzziho a Sutila) již potvrdila.

MercedesGPMike Conway se vyzkoušel monopost BGP 001, s nímž letos vyhrál Jenson Button titul mistra světa. Za volantem se střídal se Švédem Marcusem Ericssonem. Zatímco Conway v minulosti s týmem již testoval, pro Ericssona to byla první zkušenost. Výkony obou mladíků si Ross Brawn pochvaloval: "Mika již známe z předchozích testů - jeho zpětná vazba je na výborné úrovni. Marcus testoval poprvé, odváděl dobrou práci a prokázal výjimečnou vyspělost ve svém přístupu i zpětné vazbě."

To Nico Hülkenberg má již smlouvu v kapse a prokazoval, že umí. Celkově zajel sice až pátý nejrychlejší čas, ale mladý domácí talent - Andyho Souceka - porazil o půl vteřiny - i když jak již jsem řekl, výsledkům nelze přisuzovat moc velkou váhu.

Ferrari dalo v Jerezu šanci hned 4 mladíkům - Danieli Zampierimu, Marcu Zipolovi, Pablu Sanchezu Lopézovi a Julesovi Bianchimu. Není divu, po zranění Massy to letos látali, jak to jenom šlo, kvalitní piloti jim chybí, snaží se tedy vychovat si po vzoru McLarenu svého "Hamiltona." S posledním jmenovaným navíc podepsali dlouholetou smlouvu - ta mu nezaručuji sice místo v kokpitu F1, ale užší spolupráci - kdykoliv bude Scudéria potřebovat, může po něm sáhnout. Jen aby tím nebránili jeho rozletu v případě zájmu jiných stájí a svou šanci opravdu dostával.

Jules Bianchi v Jerezu

Bertrand Baguette mohou mnozí závidět - kuriózně si vyzkoušel monoposty hned dva.  V úterý jezdil s Renaultem R29 (odměnou za úspěchy ve Světové sérii Renault) a včera s BMW Sauber. Mohl si udělat obrázek nejen o tom, jak pracují oba týmy, ale také o rozdílných vlastnostech, ovládání a technice obou monopostů.

Byly jsme tedy svědky zajímavého testování, díky kterému jsme poznali nová jména. Věřím, že se brzdy s některými z nich v F1 ještě setkáme. Snad se i přes snahy o snižování nákladů najde místo na podobné akce i v budoucnu.

Vytisknout

Diskuze: Ohlédnutí za testy v Jerezu a shrnutí výsledků

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

Räikkönenův přestup z F1 do rally by měl být potvrzen během několika hodin

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud