Head o počátcích poloautomatických převodovek v F1

Petr Hlawiczka, 22. srpna 2011, 06:30 Google+

Williams F1 zahájil práce na své poloautomatické převodovce několik let před tím, než ji nasadil v roce 1991 poprvé do závodů. Patrick Head hovoří o počátečním vývoji této dnes zcela běžné technologie.

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 24.08. 10:25) Napište svůj názor
Honda

Honda | foto: Bjorn Arnils

Sdílejte článek

"Poloautomatická převodovka má několik výhod. Zaprvé: pilot může mít obě ruce na volantu, takže je pro něj snadnější z vozu vyždímat maximum - obzvlášť v rychlých zatáčkách, kdy se zatáčí velmi ztuha. Zadruhé: můžete změnit rychlostní stupeň během 30 - 50 milisekund, což je mnohem rychleji, než 200 - 250 ms bez ní.

My jsme na takové převodovce začali pracovat v roce 1986. James Robinson byl velkým nadšencem myšlenky změn převodových stupňů prostřednictvím servoventilového řízení, takže se tím začal zabývat a přišel na pár věcí. Nikdy však vlastně skříň se 'sekvenčním válcovým voličem' (sequential barrel selector) nevyrobil.

Když v roce 1989 vyjelo Ferrari Johna Barnarda s poloautomatickou 'skříní,' zrychlili jsme tempo našeho vývoje v této oblasti. V našem oddělení pro výrobu prototypů jsme měli skvělého chlapa, který se jmenoval Ian Anderson - byl našim hlavním mechanikem, když jsme začali vyhrávat velké ceny v roce 1979, technicky byl přirozeně velmi schopný. Považoval poloautomatickou převodovku za druhou nejlepší věc po krájeném chlebu a týden poté, co jsme mu poskytli nákresy, již měl 'skříň' hotovou a funkční. Bez něj bychom měli rok zpoždění.

gear
V roce 1991 Mansell s Patresem kvůli prvotní nespolehlivosti automatické převodovky titul pro Williams nezískali (foto: Williams F1/LAT Photographic)

Poprvé jsme s tímto systémem vyjeli na dráhu v roce 1990, ale do závodu jsme jej nenasadili. Byl součástí vozu FW14 v roce 1991 a myslím, že tehdy nás stál titul, protože jsme se během prvních čtyřech závodů potáceli s děsnou spolehlivostí. Problémy byly velmi snadno řešitelné a od poloviny sezóny jsme již byli velmi rychlí i spolehliví. Od té doby byly poloautomatickou převodovkou vybaveny všechny naše vozy.

Někteří lidé mi tvrdí, že by F1 byla lepší, pokud by piloti stále používali k řazení páky, ale je to stejné jako stěžování si na pokrok. V roce 1993 se diskutoval o zákazu poloautomatických 'skříní,' protože lidé jako Alain Prost vnímali řazení pomocí páky jakou součást pilotova umění.

Rozhodli jsme se však poloautomatické 'skříně' ponechat, protože 95 % všech poruch motorů bylo kdysi způsobeno tím, že jezdec podřadil příliš brzy a přetočil motor. Od chvíle, kdy řazení hlídán8 elektronika, je přetáčení motoru něčím neznámým a život je mnohem jednodušším."

patrese
Riccardo Patrese s vozem Williams FW14 v Estorilu 1991 (foto: Williams F1/LAT Photographic)

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Head o počátcích poloautomatických převodovek v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 24.08.2011 10:25 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mick Schumacher na Závodě šampionů v Mexiku

V šampionátu F2 vyhrál svůj první závod. Cítí se Schumacher junior připraven na vstup do F1?

Max Verstappen na pódiu po GP Španělska

Verstappen je pro Hondu velmi důležitý, přiznává její šéf

Koncept monopostu pro rok 2021 v aerodynamickém tunelu Alfy Romeo v Hinwilu

FOTO: Budoucnost F1 v aerodynamickém tunelu - v Hinwilu už testují vůz pro rok 2021

Alexander Albon v Monaku

"Albon je rychlejší než Kvjat," zdůvodňuje Helmut Marko a hovoří o jeho smlouvě

Lando Norris v kvalifikaci v Německu

První polovina sezony očima Landa Norrise

Společná fotografie pilotů F1

Souboje týmových kolegů po 1. části sezóny 2019: Kdo dominuje a kdo nejvíce zklamal?

Nico Hülkenberg (Renault), Romain Grosjean (Haas) a Carlos Sainz (vpravo s McLarenem) v závodě v deštivé GP Německa 2019

"Rozdíly mezi týmy jsou větší, než si lidé dokážou představit." Sainz vidí u McLarenu velký prostor pro zlepšení

Pohonná jednotka Hondy RA617H

Honda kvůli své počáteční ztrátě očekávala horší vývoj letošní sezóny. Na Mercedes ale stále nemá

Vozy Mercedes před tréninky na Hungaroringu

Tenčí pneumatiky nejsou zdrojem úspěchu Mercedesu, říká Pirelli. Poukazuje na McLaren

Williams FW42

Jak vidí zvyšování počtu závodů šéfka Williamsu?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Foto: Jak o víkendu řádilo Ferrari v Rotterdamu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Souboje týmových kolegů po 1. části sezóny 2019: Kdo dominuje a kdo nejvíce zklamal?

  2. Mistrovský titul s Ferrari - Vettelův cíl se podle Binotta nemění

  3. Honda kvůli své počáteční ztrátě očekávala horší vývoj letošní sezóny. Na Mercedes ale stále nemá

  4. FOTO: Budoucnost F1 v aerodynamickém tunelu - v Hinwilu už testují vůz pro rok 2021

  5. "Albon je rychlejší než Kvjat," zdůvodňuje Helmut Marko a hovoří o jeho smlouvě

  6. "Rozdíly mezi týmy jsou větší, než si lidé dokážou představit." Sainz vidí u McLarenu velký prostor pro zlepšení

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud