Head o počátcích poloautomatických převodovek v F1

Petr Hlawiczka, 22. srpna 2011, 06:30 Google+

Williams F1 zahájil práce na své poloautomatické převodovce několik let před tím, než ji nasadil v roce 1991 poprvé do závodů. Patrick Head hovoří o počátečním vývoji této dnes zcela běžné technologie.

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 24.08. 10:25) Napište svůj názor
Honda

Honda | foto: Bjorn Arnils

Sdílejte článek

"Poloautomatická převodovka má několik výhod. Zaprvé: pilot může mít obě ruce na volantu, takže je pro něj snadnější z vozu vyždímat maximum - obzvlášť v rychlých zatáčkách, kdy se zatáčí velmi ztuha. Zadruhé: můžete změnit rychlostní stupeň během 30 - 50 milisekund, což je mnohem rychleji, než 200 - 250 ms bez ní.

My jsme na takové převodovce začali pracovat v roce 1986. James Robinson byl velkým nadšencem myšlenky změn převodových stupňů prostřednictvím servoventilového řízení, takže se tím začal zabývat a přišel na pár věcí. Nikdy však vlastně skříň se 'sekvenčním válcovým voličem' (sequential barrel selector) nevyrobil.

Když v roce 1989 vyjelo Ferrari Johna Barnarda s poloautomatickou 'skříní,' zrychlili jsme tempo našeho vývoje v této oblasti. V našem oddělení pro výrobu prototypů jsme měli skvělého chlapa, který se jmenoval Ian Anderson - byl našim hlavním mechanikem, když jsme začali vyhrávat velké ceny v roce 1979, technicky byl přirozeně velmi schopný. Považoval poloautomatickou převodovku za druhou nejlepší věc po krájeném chlebu a týden poté, co jsme mu poskytli nákresy, již měl 'skříň' hotovou a funkční. Bez něj bychom měli rok zpoždění.

gear
V roce 1991 Mansell s Patresem kvůli prvotní nespolehlivosti automatické převodovky titul pro Williams nezískali (foto: Williams F1/LAT Photographic)

Poprvé jsme s tímto systémem vyjeli na dráhu v roce 1990, ale do závodu jsme jej nenasadili. Byl součástí vozu FW14 v roce 1991 a myslím, že tehdy nás stál titul, protože jsme se během prvních čtyřech závodů potáceli s děsnou spolehlivostí. Problémy byly velmi snadno řešitelné a od poloviny sezóny jsme již byli velmi rychlí i spolehliví. Od té doby byly poloautomatickou převodovkou vybaveny všechny naše vozy.

Někteří lidé mi tvrdí, že by F1 byla lepší, pokud by piloti stále používali k řazení páky, ale je to stejné jako stěžování si na pokrok. V roce 1993 se diskutoval o zákazu poloautomatických 'skříní,' protože lidé jako Alain Prost vnímali řazení pomocí páky jakou součást pilotova umění.

Rozhodli jsme se však poloautomatické 'skříně' ponechat, protože 95 % všech poruch motorů bylo kdysi způsobeno tím, že jezdec podřadil příliš brzy a přetočil motor. Od chvíle, kdy řazení hlídán8 elektronika, je přetáčení motoru něčím neznámým a život je mnohem jednodušším."

patrese
Riccardo Patrese s vozem Williams FW14 v Estorilu 1991 (foto: Williams F1/LAT Photographic)

Vytisknout

Diskuze: Head o počátcích poloautomatických převodovek v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 24.08.2011 10:25 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Foto: Jak o víkendu řádilo Ferrari v Rotterdamu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  4. Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

  5. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud