Je možné postavit vůz F1 za 47 dnů? Arrows to před čtyřiceti lety dokázal

Robert RoBertino Pavelka, 27. května 2017, 09:59 Google+

Formule 1 je považována - během celé své existence - za vrchol technického snažení. V historii známe mnoho těch, kteří přijali výzvu stavby vlastního vozu a byli nelítostně konfrontováni s tvrdou realitou. Existují však výjimky potvrzující pravidlo, jako v případě vozu Arrows.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 27.05. 19:13) Napište svůj názor
Rolf Stommelen za volantem Arrows FA1 Ford při GP USA západ 1978 v Long Beach

Rolf Stommelen za volantem Arrows FA1 Ford při GP USA západ 1978 v Long Beach | foto: wikiwand.com

Sdílejte článek

Na počátku byly vleklé neshody mezi majitelem týmu formule 1 Shadow Donem Nicholsem a jeho sportovním ředitelem a bývalým pilotem Jackie Oliverem. K němu se přidali i další a zakrátko skupinka spiklenců došla k názoru, že jim bude bez nepříliš zainteresovaného šéfa lépe. Konstruktér Tony Southgate sebral své plány a Nichols se nestačil divit.

Z dnešního pohledu šly věci neuvěřitelně rychle a kdo ví, jak dlouho trvá budování zázemí týmu F1 a stavba konkurenceschopného monopostu, musí před rebely smeknout.

Oliver najal 28. listopadu 1977 dílny, o dva týdny později (12. prosince) už v nich začaly práce na voze. Nesmíme zapomenout, že ačkoliv nový tým tvořili zkušení lidé, museli začít od nuly. Pracovalo se nepřetržitě, o sobotách a nedělích, svátky nevyjímaje. Pouze na Štědrý den si mohli všichni odpočinout. Svět Grand Prix však stále nic netušil. Oliver & spol. oznámili vznik nového týmu až 5. ledna 1978. 

Nováčky nezlomilo hned několik jobových zvěstí: hlavní sponzor Franco Ambrosio se v důsledku potíží s úřady "ztratil", avizované týmové jedničce Gunnaru Nilssonovi byla při předsezónní prohlídce diagnostikována rakovina žaludku. Když se 15. ledna řadily monoposty F1 k prvnímu závodu sezóny 1978, u Arrowsu teprve absolvoval Riccardo Patrese první zkušební jízdy v britském Silverstone.

Konec dobrý, všechno dobré. Díky brazilské letecké společnosti Varig nastoupil Arrows FA1 k prvnímu závodu - 47 dní od chvíle, kdy se na voze začalo pracovat. A o měsíc později už Patrese bojoval v Grand Prix Jižní Afriky o vedení s Andrettim a Laudou - a nebýt prasklé nádrže, dost možná by "ukradený vůz" dovedl do cíle na prvním místě. Bohužel pro Arrows se to za celou dobu jeho existence nikdy nepovedlo...

Tým později musel absolvovat soudní spor s Nicholsem, který žaloval Olivera za "krádež plánů vozu", které dle jeho názoru patřily týmu. Konstruktér Southgate s tvrzením, že šlo o jeho duševní majetek, u londýnského dvora neuspěl. Spíš šlo ale pouze o snahu získat čas, protože ihned po rozsudku, že tým nesmí typ FA1 používat, vyvezl tým z garáží modifikovaný vůz označený jako A1, proti němuž už nemohl nikdo nic namítat.

A jak vznikl název Arrows? Složením iniciálů zakladatelů týmu, i když to v některých fázích hapruje: A (Franco Ambrosio-sponzor), R (Alan Rees-manažer), O (Jackie Oliver - majitel a šéf týmu), W (Dave Wass-asistent konstruktéra a S (Tony Southgate-konstruktér). Jak vidno, jedno R chybí.

Vytisknout

Diskuze: Je možné postavit vůz F1 za 47 dnů? Arrows to před čtyřiceti lety dokázal

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 27.05.2017 19:13 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen se svým otcem po úspěšném závodě v Abú Zabí

Nebýt techniky, Max by vyhrál, je přesvědčen jeho otec. Bagatelizuje šance Péreze

Carlos Sainz v závodě v Saúdské Arábii

Ferrari si nesmí mazat med kolem huby. Vasseur chce po inženýrech upřímná hodnocení

Carlos Sainz s Ferrari ve Velké ceně Bahrajnu

Hamilton je z rychlosti Red Bullu v úžasu, Leclerc varuje Ferrari před množstvím práce

Max Verstappen s Red Bullem RB19 v Bahrajnu

Nejrychlejší kola v Džiddě: Max předčí vítězného Péreze. Kolik na Red Bully ztrácel Alonso?

George Russell si musel připadat jako ve špatné komedii

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen tu není kvůli druhým místům

Max Verstappen ukázal srdce bojovníka, ačkoliv nevyhrál, vede šampionát a z Džiddy si odváží titul Pilot dne

GP SAÚDSKÉ ARÁBIE: Verstappen mohutně dotahoval, Pérez zvítězil

Fernando Alonso má jubilejní sté umístění na stupních vítězů

Alonso nakonec má své jubilejní pódium - FIA trest přezkoumala

Fernando Alonso nadále pokračuje v solidních výkonech (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Většina přítomných doufá ve zlepšení

Druhé pole position v kariéře - a opět na trati v Džiddě: Sergio Pérez

KVALIFIKACE GP SAÚDSKÉ ARÁBIE: Red Bull slaví i má plnou hlavu starostí

Start závodu v Saúdské Arábii

GRAFIKA: Startovní rošt po penalizaci Leclerca: Pérez s Alonsem v 1. řadě, Max po závadě 15.

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. A... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Fernando Alonso při tréninku v Barceloně

McLaren věří, že jej Alonso neopustí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. KVALIFIKACE GP SAÚDSKÉ ARÁBIE: Red Bull slaví i má plnou hlavu starostí

  2. "Jsou rychlejší, než vypadají." Hamilton vyčíslil ztrátu Mercedesu na Red Bull

  3. GP SAÚDSKÉ ARÁBIE: Verstappen mohutně dotahoval, Pérez zvítězil

  4. GRAFIKA: Startovní rošt po penalizaci Leclerca: Pérez s Alonsem v 1. řadě, Max po závadě 15.

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Většina přítomných doufá ve zlepšení

  6. Už to začíná: Leclerca po problémech s motorem Ferrari čeká v Džiddě penalizace

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud