Má Ferrari při startech v rukávu tajné eso?

Jiří Izer, 22. srpna 2018, 17:56 Google+

Nebyla by to Formule 1, kdyby se jednotlivé závodní stáje nesnažily využít každé byť i na první pohled nenápadné maličkosti, která by jim umožnila získat jakoukoli výhodu nad soupeři. V době vyžíhaných technologií a ještě zamotanějších pravidel, které velmi ztěžují u současných monopostů vzájemné předjíždění se stává často velmi kritickým okamžikem závodu samotný start.

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 25.08. 20:48) Napište svůj názor
Na startu se někdy závod vyhrává i prohrává...

Na startu se někdy závod vyhrává i prohrává... | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Ve Ferrari na toto zjevně zaměřili svou pozornost a v posledních závodech lze sledovat, že za to sklízí své ovoce. Nadprůměrné starty již znepokojují i Mercedes, jenž letos po několika sezónách jasné nadvlády má na poli pohonných jednotek zdatného soka. Dle mnohých názorů je už tým z Maranella co do výkonnosti dokonce v čele.

Začíná se tedy veřejně poukazovat na detaily, které by mohly představovat zásadní rozdíl. Ferrari totiž v poslední době umisťuje zejména během předzávodních příprav na palubní (on-board) kameru chladicí pytlík světle žluté barvy, který zřejmě obsahuje suchý led. Totéž činí někdy i v rámci tréninkových jízd a kvalifikace.

img-responsive

Udržet tajemství pod pokličkou je v prostředí Formule 1 alfou omegou | foto: Scuderia Ferrari

Jelikož tuto praxi nepoužívá žádný jiný tým, vyrojily se spekulace a dohady o tom, zda tím stáj se vzpínajícím koněm ve znaku nenalezla nějaký chytrý způsob, jak navýšit svůj výkon. Dle Autosportu to může ale také představovat jednoduchou kamufláž, která má odvést pozornost od něčeho mnohem důležitějšího.

Oficiální zdůvodnění Ferrari vyznívá až trochu legračně a sice že se jedná o chlazení elektroniky ve zmíněné kamerce. Přitom nikdo si na přehřívání tohoto dílu nestěžoval. Jiní zase tvrdí, že by se tímto sáčkem s chladivem mohli snažit upravit teplotu uvnitř airboxu  tak, aby chladnější vzduch vstupující do sacího systému umožnil dosáhnout lepšího výkonu motoru.

Dle současně platných pravidel musí být teplota vzduchu vstupujícího do spalovacího prostoru minimálně o 10°C vyšší než je teplota okolí. Samozřejmě existují některé výjimky, které v některých fázích závodu nevyžadují dodržení tohoto limitu. Těmi jsou první kolo, jízda během safety caru, když jezdec míří do boxů a z boxů a další odlišnosti, které jsou posouzeny technickým delegátem.

img-responsive

Co se během startu odehrává v kokpitu Ferrari? | foto: Scuderia Ferrari

Z výše uvedených omezení Ferrari pravděpodobně našlo cestu, jak si přidat koňské síly v kvalifikačním klání a také na startovním roštu. Nemusí jít nutně jen o snížení teploty nasávaného vzduchu, jako další alternativa se nabízí úprava teplotního okna pro MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie z výfukových plynů), což by mohlo směřovat také k jejich často zmiňované výhodě v oblasti práce s rekuperačními systémy.

A aby toho nebylo málo, toto opatření s pytlíkem na kameře může zkrátka zabránit konkurenci sledovat, co všechno jezdci v rudých vozech v kritických momentech závodního víkendu provádějí. Stalo se tak totiž během Grand Prix Německa i Maďarska. Zdá se totiž, že na volantech obou pilotů se v oblasti úchopů nacházejí pod pogumovaným povrchem jakési výstupky či tlačítka. Na voze Sebastiana Vettela je vlevo, u Kimiho Räikkonena vpravo. Oba během startovní startovní procedury drží palec na tomto místě a při zhasnutí červených světel ho uvolní.

Co by tímto ovládali je nyní záhadou. Dá se předpokládat lepší práce s hledáním bodu záběru spojky, což jim pak umožní perfektní odpich ze startovního slotu. A protože již na samotném začátku článku je zmíněna nesmírná důležitost skvělého startu, Ferrari si bude toto tajemství určitě pořádně hlídat…

Vytisknout

Diskuze: Má Ferrari při startech v rukávu tajné eso?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 25.08.2018 20:48 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Jean-Eric Vergne by mohl opět usednout do závodního monopostu F1

Do F1 by se mohl vrátit jeden z bývalých jezdců

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud