Jubilejní závod vyhrává Hamilton, konkurenci zcela vymazal

Robert RoBertino Pavelka, 14. dubna 2019, 10:25 Aktualizováno 14.4.2019, 10:33 Google+

Od tisící Grand Prix v historii F1 jsme asi čekali velkolepé představení. Do jisté míry se to splnilo, Hamilton od samého startu nenechal nikoho na pochybách, že chce tenhle závod pro sebe. Mercedes ho navíc zvládl bravurně i po stránce strategické.

Počet komentářů:  345 komentářů (Poslední dnes 14:22) Napište svůj názor
1000 Velká cena v Číně

1000 Velká cena v Číně | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Po dramatech v trénincích a některých přiostřených výpovědích ze strany postižených pilotů se tedy vše seskupilo ke kulatému závodu, který vstoupil do čtyřciferné éry F1. V Číně tomu přispělo 19°C ve vzduchu, o deset stupňů více naměřili pořadatelé na trati, vanul poměrně čerstvý vítr (8,2 km/h) a vše rámovala 45% vlhkost vzduchu.

Na startu prvních pět pilotů a pak jezdci na 11. - 18. místě nazuli středně tvrdou směs, ostatní pak zvolili nejměkčí pneumatiky. To nabízelo různé možnosti, ovšem jak se později ukázalo, stačilo maličko a strategie braly v některých případech zasvé.

img-responsive

Robert Kubica měl problémy už v zahřívacím kole | foto: Williams F1 Team

Čekalo se, zda Valtteri Bottas dokáže využít svého pole-position, ale jako by levá strana pro piloty v prvních dvou řadách byla zakletá (Bottas po závodě "obvinil" ze špatného startu příčnou bílou čáru na trati). Jenom pátý Verstappen se nepropadl a dokonce atakoval rudé duo Ferrari, nakonec se ale seřadila první desítka v úvodním kole takto: Hamilton, Bottas, Leclerc, Vettel, Verstappen, Gasly, Ricciardo, Pérez, Hülkenberg a Grosjean. Z tohoto výčtu je zjevné, že vysoko vysočil Checo Pérez, naopak ztratil Magnussen.

V čele si Hamilton budoval pravidelný náskok, Bottas se ho nedokázal udržet, zato dvojice maranellských pilotů řešila dilema. Vettel se držel Leclerca, ale nezdálo se, že by byl výrazně rychlejší. Na konci 10. kola byl Charles "varován", aby na to šlápl, jinak se bude situace řešit. Než stačil mladík nějak reagovat, přišel pokyn a v 11. kole se Vettel dostal po zásahu z boxové zídky na 3. místo. Jenže místo aby nováčkovi v týmu ujížděl, rozdíl mezi nimi byl zhruba stejný.

To už se k nim pomaloučku zezadu začal blížit Verstappen a o jeho záměrech svědčila i zastávka v boxech (18. kolo) a přešel na nejtvrdší směs. U Ferrari reagovali a stáhli do boxů Vettela (19. kolo) a záhy se ukázalo, že Red Bullu alespoň na chvíli bíle označené pneu seděly lépe. Verstappen se ve vracečce za dlouhou rovinkou pokusil zaútočit na Vettela a na chviličku se dostal před něj, ale Němec měl lepší výjezd ze zatáčky a zřejmě si uvědomil nebezpečí, takže postupně svůj náskok navýšil. Bottas zamířil k mechanikům ve 22. kole, o kolo později tak učinili i Hamilton a Leclerc. V případě pilota Ferrari to nejspíš bylo poněkud později, takže se propadl až za Verstappena.

img-responsive

Max Verstappen a Red Bull se snažili se závodem něco udělat | foto: Red Bull Content Pool

Zdálo se, že závod poklidně doputuje do konce, jenže v 35. kole se na pit-lane objevil znovu Verstappen a jeho přechod na středně tvrdou směs vyvolal řetězovou reakci. Vettel byl v boxech o kolo později, v 37. kole se Mercedes odhodlal dokonce k dvojité zastávce. Bottas musel chviličku počkat a tím pádem se před něj dostal Leclerc, jenže ten stále jel na tvrdých pneu a masivně ztrácel. Ačkoliv se Valtterimu urputně bránil, musel mu v 39. kole přepustit svou pozici, o tři kola později ho v pohodě zdolal i Vettel a zároveň si držel naději na bonus za nejrychlejší kolo.

U Ferrari nejspíš zbytečně vyčkávali, bylo jasné, že Verstappen Leclerca předjede, bylo jen otázkou kdy. Když pak Charles ve 43. kole zajel do boxů a ještě se mu nepovedl odjezd, přišel tím o šanci Maxe nějak ohrozit. Sice stáhl ze třináctivteřinového odstupu téměř deset vteřin, ale je také otázkou, jak moc se Verstappen hnal - spíš se dá předpokládat, že jel na jistotu a kdyby bylo potřeba, tak by dokázal přiložit pod kotel.

img-responsive

Pierre Gasly získal nejrychlejší kolo | foto: Red Bull Content Pool

Souboj o prémiový bod nakonec pro sebe rozhodl Red Bull - v 54. kole stáhl do boxů Gaslyho, jemuž zastávka na pořadí nijak neuškodila, vybavil ho nejměkčí směsí, a Pierre skutečně dokázal Vettela o nejrychlejší kolo připravit, i když poměrně těsně jen díky brilantnímu poslednímu sektoru.

Martyriem se stala jubilejní Grand Prix pro McLaren. Po výjezdu z úvodní kombinace zatáček se nejdřív lehce "potkali" Sainz jr. a Norris navzájem a dílo zkázy dokonal Kvjat - Lando se ocitl v presu a neměl kam uhnout. Jeho vůz vyskočil do vzduchu, poškodil si přední spoiler - a jak ho po několika kolech informovali z garáže, úhony doznala i podlaha. Oba McLareny tak skončily po prvním kole v boxech, nakrátko problikl režim virtuálního safety caru, a Kvjat byl nakonec jediný, kdo dostal za tento incident penalizaci. Musel projet boxy a tím jeho šance zcela zmizely. Norrisovo poškození se ukazovalo jako vážné, jeho vůz brousil levým předním rohem křídla, což indikovalo i problémy se závěsy. 

Při chuti byl i Kimi Räikkönen, který si hodně troufal, ale svůj finální útok nedotáhl do konce, ačkoliv se osm kol před cílem pokoušel zaútočit na Péreze, nakonec po drobné chybě svou snahu vzdal a spokojil se s kontrolou své pozice. Srdnatý souboj o poslední bodík svedl nováček Albon s mnohem zkušenějším Romainem Grosjeanem. Do jejich souboje na chvíli vpadl Verstappen, ale Alexander si nakonec svůj dosavadní životní úspěch vybojoval, když odrazil Francouzovy útoky, trvající do poslední možné chvíle. 

img-responsive

Lando Norris prožil v jubilejním závodě martyrium | foto: McLaren

Co tedy tisící závod přinesl? Malé vzrušení v zahřívacím kole, kdy Verstappen a Kubica předvedli hodiny, ale bez dalších následků, letmý náznak zápletky po zdvojené zastávce u Mercedesu, kdy se Bottas přiblížil Hamiltonovi na odsup 1,4 vteřiny, aby pak ale zase hodně rychle zmizel z jeho závěsu, spíše poklidné kroužení a strategickou nerozhodnost u Ferrari, na níž doplatil Leclerc. Jinak bylo klání v Číně spíše představením, na něž bohužel asi výraznější vzpomínka nezůstane.

GP Číny (Shanghai International Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas Motorspo 251:32:06,350
2. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas Motorspo 18+ 6,552
3. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 15+ 13,744
4. 33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing 12+ 27,627
5. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 10+ 31,276
6. 10 Pierre GASLY fraAston Martin Red Bull Racing 91:29,307
7. 3 Daniel RICCIARDO ausRenault Sport Formula One Team 6+ 1 kolo
8. 11 Sergio PÉREZ mexRacing Point F1 Team 4+ 1 kolo
9. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing 2+ 1 kolo
10. 23 Alexander ALBON thaRed Bull Toro Rosso Honda 1+ 1 kolo
 
 
11. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team  + 1 kolo
12. 18 Lance STROLL canRacing Point F1 Team  + 1 kolo
13. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team  + 1 kolo
14. 55 Carlos SAINZ JR. espMcLaren F1 Team  + 1 kolo
15. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing  + 1 kolo
16. 63 George RUSSELL gbrWilliams Martini Racing  + 2 kola
17. 88 Robert KUBICA polWilliams Martini Racing  + 2 kola
18. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team  nedokončil
 DNF  26 Daniil KVJAT rusRed Bull Toro Rosso Honda  nedikončil
 DNF  27 Nico HÜLKENBERG deuRenault Sport Formula One Team  nedokončil

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jubilejní závod vyhrává Hamilton, konkurenci zcela vymazal

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 345, poslední 18.04.2019 14:22 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 345 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen v čínském duelu se Sebastianem Vettelem

Verstappen se nadějí na titul s Hondou nevzdává, od poloviny sezóny chce začít vyhrávat

Nico Hülkenberg s nespolehlivým Renaultem RS19 v Číně

Opět to MGU-K: "Rozdáváme body zdarma," stěžuje si Hülkenberg. Proč byl Ricciardo mizerně pomalý?

Carlos Sainz během kvalifikace v Číně

Závodní tempo McLarenu bylo nejlepší ze zbytku pole, poukazuje Norris

Pierre Gasly v GP Číny předvedl nejrychlejší kolo, s vozem RB15 se ale pořád trápí

Red Bull slevuje ze svých cílů: "Pět vítězství vymyslel optimista Marko," říká Horner

McLaren s číslem 66 postavený pro Fernanda Alonsa na závod Indianapolis 500

VIDEO: Stavba McLarenu 66 pro Alonsův závod v Indy 500 (zrychleně)

Sebastian Vettel s Ferrari SF90 během sezónních testů v Bahrajnu

"Ferrari zvolilo špatný aerodynamický koncept, s předěláním bude mít hodně práce," myslí si Rosberg

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton na pódiu po závodě v Bahrajnu

PROHLÁŠENÍ po závodě v Číně: Hattrick pro Mercedes a domácí úkoly pro Ferrari

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Číně: "Jsem na sebe naštvaný," ulevuje si mladík Ferrari

  2. Mercedes v 2. tréninku těsně před Ferrari, které je velmi rychlé na rovinkách

  3. ANALÝZA: Hamilton předčil Bottase ve všech sektorech, nestačilo to. Kam se poděla rychlost Ferrari?

  4. Triumf Mercedesu při kvalifikaci v Číně. Verstappen a Vettel si zřejmě servítky brát nebudou

  5. "Týmová režie neměla zvýhodnit Vettela," tvrdí šéf Ferrari a chlácholí naštvaného Leclerca + VIDEO

  6. Jubilejní závod vyhrává Hamilton, konkurenci zcela vymazal

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud