Po pátečním dešti se konečně jelo na suchu a pro mnohé piloty to znamenalo horečné úsilí v posledním tréninku. Kvalifikace měla chladnější podmínky, vzduch 19 °C, trať byla jen o dva teplejší, vlhkost vzduchu v průběhu kvalifikace poklesla ze 75 na 73 % a vítr postupně sílil, od 5,4 přes 6,1 až k 7,5 km/h.
Vettelovi bylo vyčteno, že mu trvalo 27,7 vteřiny, než se v režimu červených vlajek dostal na patřičné hodnoty. Zajímavé určitě bylo, že se ho jeho kolegové většinou zastávali a penalizaci ve formě posunu o tři místa zpět na startovním roštu považovali za zbytečnou. Rozhodnutí je však neměnné a Vettel proto věděl, že maximálně může vyhrát kvalifikaci, ale pole-position rozhodně nezíská.
Q1 - 18 minut:
Na trať vyjely obě Toro Rosso v pořadí Hartley / Gasly a byl to Novozélanďan, kdo zaměstnal jako první časomíru - 1:36,943. Pozornost se však přesunula na špičku, kde se prezentoval jako první Räikkönen časem 1:34,938. Vettel ho poměrně výrazně překonal (1:34,569), ale pak zaúřadovaly oba Mercedesy: Bottas 1:34,518 a Hamilton 1:34,176.
Jak už bylo zvykem, z TOP3 zapsali jako poslední časy muži od Red Bullu, ovšem Verstappen určitě netušil, že zůstane u jediného výkonu. Při druhém pokusu vzal v první zatáčce příčný obrubník pravým zadním kolem a dorazil do depa s vyvrácenou pneumatikou. Záhy bylo potvrzeno, že pro něj kvalifikace skončila. Ricciardo se díky zlepšení z původního 1:34,957 na 1:34,755 dostal před svého kolegu.
Here's the damage on @Max33Verstappen's car 🔎 sustained going over the sausage kerbs at Turn 15 #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/12kFiCNMJ7
— Formula 1 (@F1) October 20, 2018
Z nuly na vrchol se vyšplhal Pierre Gasly. Hned několik pilotů značně "střihalo" zatáčky, ale jediný Francouz byl stižen smazáním dosaženého výkonu. Těžko říci, jestli v něm bouchly saze, každopádně svůj druhý pokus zajel skvěle a možná překvapivě se posunul až na sedmé místo!
Zklamání museli překousnout - jak už je téměř zvykem - u McLarenu. Alonso se v poslední chvíli na pár vteřin posunul na 14. příčku, ale vzápětí opět klesl na první nepostupovou pozici. Vandoorne byl vůbec nejpomalejší. Malou útěchou mohlo být pro oba piloty, že jejich kolegové od Toro Rosso spadnou na samotný chvost kvůli penalizacím.
Q2 - 15 minut:
Zatímco první část kvalifikace absolvovaly všechny týmy na ultraměkké směsi, do Q2 nasadili Hamilton, Bottas, Vettel a Ricciardo superměkkou směs. Hamilton se sice zlepšil (1:34,077), ale nestačilo to ani na jedno Ferrari a zaostal i za Bottasem. Dominoval Räikkönen - 1:32,884 - ovšem na ultraměkkých pneu. Za něj se vyšplhal Vettel (1:33,079) a Bottas (1:33,702). Hamilton si chtěl zachovat prestiž, ale druhý pokus na superměkké směsi ho posunul jen na třetí místo - 1:33,480. V závěru ještě oba Mercedesy nasadily ultraměkké pneu, ale spíš jen na zkoušku. Zvláštní určitě byl fakt, že Ferrari prostřednictvím Vettela za celý závodní víkend poprvé vyzkoušelo superměkké pneu.
V bitvě o desítku chyběl pochopitelně Verstappen a dvojice Toro Rosso jen symbolicky obkroužila okruh bez zaznamenaného času. V bitvě o poslední místo skýtající postup do Q3 uspěl druhým pokusem Hülkenberg a vyhrál interní duel s týmovým kolegou o neuvěřitelných 0,002 vteřiny.
Q3 - 12 minut:
Ferrari a Mercedes vyrazily agresivně k prvním pokusům a piloti těchto stájí si navzájem přebírali fialově podbarvené časy jednotlivých sektorů. Nakonec Hamilton dokázal zdolat konkurenci časem 1:32,567, ovšem Vettel mu dýchal na záda (1:32,655) a daleko nebyl ani Bottas (1:32,686). Räikkönen po skvělém prvním sektoru zkazil druhý a musel zatím vyčkávat na čtvrté pozici - 1:33,024. K prvním pokusům nevyjel vůbec Charles Leclerc.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Podobně jako první část se nesly i druhé pokusy, tentokrát se vrhl dopředu Räikkönen a na chvíli mu patřil rekord trati, ale jen do chvíle, než proťal cílovou pásku Hamilton. Bottas se sice zlepšil, ale ne dost, aby udržel svou pozici. Poslední ve hře byl Vettel, ale nakonec ani jeho progres na pole-position nestačil.
Hamilton tedy k závodu, v němž může získat pátý mistrovský titul, nastoupí o čtyři místa před svým jediným rivalem. Pokud vybojuje v závodě o osm bodů více než Vettel, letošní šampion bude znám.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 1:32,237 |
2. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | 1:32,298 |
3. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Scuderia Ferrari | 1:32,307 |
4. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 1:32,616 |
5. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Aston Martin Red Bull Racing | 1:33,494 |
6. | 31 | Esteban OCON | fra | Sahara Force India F1 Team | 1:34,145 |
7. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Renault Sport Formula One Team | 1:34,215 |
8. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Haas F1 Team | 1:34,250 |
9. | 16 | Charles LECLERC | mco | Alfa Romeo Sauber F1 Team | 1:34,420 |
10. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Sahara Force India F1 Team | 1:34,594 |
11. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | Renault Sport Formula One Team | 1:34,566 |
12. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | Haas F1 Team | 1:34,732 |
13. | 10 | Pierre GASLY | fra | Red Bull Toro Rosso Honda | - |
14. | 28 | Brendon HARTLEY | aus | Red Bull Toro Rosso Honda | - |
15. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Aston Martin Red Bull Racing | - |
16. | 14 | Fernando ALONSO | esp | McLaren F1 Team | 1:35,294 |
17. | 35 | Sergej SIROTKIN | rus | Williams Martini Racing | 1:35,362 |
18. | 18 | Lance STROLL | can | Williams Martini Racing | 1:35,480 |
19. | 9 | Marcus ERICSSON | swe | Alfa Romeo Sauber F1 Team | 1:35,536 |
20. | 2 | Stoffel VANDOORNE | bel | McLaren F1 Team | 1:35,735 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ