V Austinu vládlo příjemné počasí - vzduch 31°C, trať o 8°C vyšší, vanul příjemný vítr o síle 2,9 km/h a vlhkost vzduchu činila 47 %. Pár bezvýznamných mraků na obloze nemohlo nijak narušit soustředění celé smečky připravené bojovat o místa na startu.
Q1 - 18 minut:
První se do boje vydal Kvjat a také to byl on, kdo časem 1:37,865 předložil soupeřům vizitku a výchozí bod. Oba Mercedesy a jejich kolegové od Ferrari zvolili pro první část kvalifikace superměkké pneumatiky, zatímco všichni ostatní zvolili ultraměkkou směs, i když tentokrát kvůli nadaci Susan G Komen® byly podobně jako velká část okruhu v růžové. Hamilton i na tvrdší směsi zajel brzy lepší čas (1:36,425), ale záhy byl překonáván, například svým kolegou Bottasem - 1:35,309. Ovšem všeho jenom dočasu: Brit zakrátko stanovil nový nejlepší čas 1:34,822 a mohl odpočívat.
Překvapivě se vytáhli mladíci - Ocon chvíli figuroval na třetím místě, dobře si vedl také Sainz. Bohužel došlo i ke dvěma incidentům, které ovlivnily výsledky některých pilotů - nejdřív v zatáčce 20 dojel Grosjean Strolla, který se rozhodl mu uhnout přesně tam, kam Francouz zamířil. Druhým hříšníkem byl Magnussen, který ovšem v zatáčce 13 tvrdě uzavřel cestu Pérezovi.
V posledních vteřinách se rozhořel boj o "přežití". Dlouho to vypadalo, že uspěje Wehrlein, ale chyboval v předposlední zatáčce, vyjel z trati a ztratil šanci. Stroll si zase stěžoval na klesající výkon, vůbec se nedařilo Magnussenovi, zatímco jeho týmový kolega proklouzl na poslední chvíli do Q2. Nováček Hartley podal sympatický výkon, ale bylo až příliš znát, že s vozem ještě není dostatečně sžitý.
Do Q2 nepostoupili: Ericsson, Stroll, Hartley, Wehrlein a Magnussen.
Q2 - 15 minut:
Tentokrát byly na trati první oba Mercedesy a nejdřív Hamilton - 1:33,560 - a za ním Bottas - 1:33,793 - položily měřítko pro ostatní. U Red Bullu s vědomím, že Verstappena čeká penalizace vyzkoušeli alternativní přístup a Max odkroužil druhou část na superměkké směsi. Čas 1:34,716 sice byl pomalejší než Ricciardův (1:34,495), ale na postup do Q3 stačil - oba Red Bully pak zůstaly v garáži a na druhý pokus rezignovaly.
Zatímco Sainz se chopil premiéry u Renaultu výborně a svůj původní čas 1:35,396 dokázal o půl vteřiny zlepšit (1:34,899), Hülkenberg mohl nového kolegu pouze pochválit - na jeho voze se po celou střední část pracovalo a nakonec Němec na trať vůbec nevyjel.
Zatímco Mercedesy se při druhých pokusech zlepšily jen kosmeticky (Hamilton o 0,123 vteřiny, Bottas o 0,024), u Ferrari pořádně přiložil pod kotel především Räikkönen a z původního času 1:34,543 ukrojil 0,703 vteřiny, což ho vyneslo před týmového kolegu na průběžné třetí místo. Na poslední chvíli se spasil Alonso a Ocon, takže Černý Petr zůstal v rukou solidně působícího Felipe Massy - o pouhých 0,042 vteřiny.
Do Q3 nepostoupili: Massa, Kvjat, Vandoorne, Grosjean a Hülkenberg
Q3 - 12 minut:
Do poslední části už nemělo smysl schovávat žádné rezervy. Hamilton opět předvedl zlepšení, i když úvodní zatáčkovitou část neprojel zdaleka ideálně. I tak se posunul bezpečně do čela a čekal, s čím přijdou soupeři. Ti spíše zaostávali a rozdávali si to mezi sebou, například Vettela a Verstappena dělila jediná tisícina (1:33,867 a 1:33,868). Sainz zhodnotil své možnosti a vyčkával na jediný pokus, který absolvoval v samotném závěru před celým polem.
Hamilton při druhých pokusech poněkud váhal, takže ho během zahřívacího kola předjel Räikkönen. Chvíli to vypadalo, že Ferrari chytilo druhý dech - v úvodním sektoru byli oba maranellští rychlí, Vettel dokonce o 0,006 vteřiny překonal Hamiltona. Ale co naplat druhý a třetí sektor se jim tak nepovedl. Vettel nicméně zlepšeným časem porazil Bottase, který své maximum nepřekonal, ani Hamilton neuspěl (druhý pokus 1:33,229), takže dva největší soupeři se sešli v první řadě.
Určitou raritou byl na tisícinu vteřiny stejný čas Ricciarda a Räikkönena. Do druhé řady se postaví Australan z toho důvodu, že dosažený výkon zajel dřív než Iceman. Sympatický debut Sainze jr. v Renaultu mu vynesl velice dobré osmé místo a skalp Alonsa a Péreze.
Tresty opět jen pršely
Jak už bylo řečeno, startovní rošt bude ovlivněn penalizacemi, které najdete v obvyklém samostatném článku. Komisaři se také vrátili k projednání případu Kevina Magnussena a Lance Strolla za prohřešky v Q1. V obou případech šlo o mylnou informaci z boxů. Magnussen byl zpraven, že Pérez není v rychlém kole a zamíří do boxů, Stroll nebyl ze strany týmu důkladně informován o provozu, který probíhá za jeho zády. Jak Dán, tak Kanaďan se díky chování na trati posunou o tři místa zpět na startovním roštu a navíc dostanou do své licence po jednom trestném bodu.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes AMG Petronas Motorspo | 1:33,108 |
2. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | 1:33,347 |
3. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes AMG Petronas Motorspo | 1:33,568 |
4. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Red Bull Racing | 1:33,577 |
5. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Scuderia Ferrari | 1:33,577 |
6. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Red Bull Racing | 1:33,658 |
7. | 31 | Esteban OCON | fra | Sahara Force India F1 Team | 1:34,647 |
8. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | Renault Sport Formula One Team | 1:34,852 |
9. | 14 | Fernando ALONSO | esp | McLaren Honda Formula 1 Team | 1:35,007 |
10. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Sahara Force India F1 Team | 1:35,148 |
11. | 19 | Felipe MASSA | bra | Williams Martini Racing | 1:35,155 |
12. | 26 | Daniil KVJAT | rus | Scuderia Toro Rosso | 1:35,529 |
13. | 2 | Stoffel VANDOORNE | bel | McLaren Honda Formula 1 Team | 1:35,641 |
14. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Haas F1 Team | 1:35,870 |
15. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Renault Sport Formula One Team | 1:35,740 |
16. | 9 | Marcus ERICSSON | swe | Sauber F1 Team | 1:36,842 |
17. | 18 | Lance STROLL | can | Williams Martini Racing | 1:36,868 |
18. | 39 | Brendon HARTLEY | aus | Scuderia Toro Rosso | 1:36,889 |
19. | 94 | Pascal WEHRLEIN | deu | Sauber F1 Team | 1:37,179 |
20. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | Haas F1 Team | 1:37,394 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ