Situace na Autodromo Nazionale di Monza připomínala včerejší kvalifikaci. Vzduch vykazoval 22 °C, trať o osm stupňů více, vlhkost vzduchu činila 64 % a vítr osciloval od 7,9 do 10,2 km/h. Sice se v okolí okruhu převalovalo několik mraků, ale nakonec neměly pro vývoj závodu zásadní význam. Na startu se seřadilo šestnáct pilotů na superměkké směsi, pouze Magnussen, Leclerc, Ericsson a Ricciardo nazuli měkké pneumatiky.
První rozhodující moment přišel pár desítek metrů po startu. Hamilton se udržel v těsném závěsu dvojice Ferrari a před Variante della Roggia po vnějšku zaútočil na Vettela. V první zatáčce se dostal po jeho bok a byl mírně vpředu, Němec ve druhé zatáčce kolidoval s bokem Mercedesu, urazil si část předního spoileru a otočil se do protisměru. Malé štěstí v neštěstí představoval fakt, že už kvůli dřívější kolizi Brendona Hartleye na startovním roštu vyslalo vedení závodu na trať safety car. Takhle Vettel dojel do boxů, vyměnil přední křídlo a přešel na měkkou směs. Kromě něj ještě do boxů zajeli Ricciardo a Hülkenberg, startující z poslední řady, aby také vyměnili pneumatiky.
That scintillating #ItalianGP in summary 😮
— Formula 1 (@F1) September 2, 2018
🎥 Watch full race highlights right here >> https://t.co/n7onzYUiJk pic.twitter.com/1Wq8ssM44l
Safety car vydržel na trati čtyři kola, po restartu Hamilton před první zatáčkou pokořil Räikkönena, ale Fin mu to k velké radosti tifosi na rovince před Variante della Roggia oplatil. Poté se jejich rozestup málokdy přehoupl přes jednu vteřinu, ale Hamilton si nedokázal připravit situaci tak, aby Fina předjel. Mechanici v boxech si zahráli malou hru nervů, ze které vyšla v 21. kole zastávka pro vedoucího pilota u Ferrari. Kolegové od Mercedesu o kolo zpět sice vyběhli ke svému stání, ale pak se vrátili zpět. Hamilton odkroužil na trati ještě sedm kol, než zamířil do boxů. Zdálo se, že strategie Stříbrných šípů neměla úspěch, protože z původních 23 vteřin odstupu zbylo nakonec devatenáct, takže Lewis se vrátil na trať čtyři vteřiny za Räikkönenem.
Vettel 💥 Hamilton
— Formula 1 (@F1) September 2, 2018
Discuss... #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/XFAMIaNyEh
V neprospěch Ferrari hrály však dvě okolnosti - zhoršující se stav zadních pneumatik Finova vozu a pak Valtteri Bottas, který dostal z boxové zídky pokyn, aby Kimiho co nejdéle udržel za sebou. To se mu dařilo výborně, v 32. kole už byl Hamilton za zádí Ferrari a Kimi přes veškerou snahu nedokázal najít cestu kolem svého krajana kupředu. Bottas zamířil do boxů v 37. kole a bylo už jenom otázkou času, kdy Hamilton trápícího se Kimiho zdolá. Nakonec si počkal až do 45. kola, ale po předjetí do té doby vedoucího pilota Ferrari se ihned vzdálil o několik vteřin. Kimi už jenom silou vůle dokončil závod se zcela zničenými pneumatikami.
The race-winning move 👊#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/wjKECQF6aW
— Formula 1 (@F1) September 2, 2018
Bottas se nakonec dotáhl na Verstappena, se kterým už jednou sváděl souboje, které v 19. kole vyústily v únikový manévr pilota Red Bullu ve Variante del Rettifilo, kterou si Max prostě "narovnal". To ještě nechalo komisaře v klidu, ale když se ti dva v druhé polovině závodu po Bottasově zastávce opět setkali, skončil jejich duel na stejném místě ve 43. kole střetem kolo na kolo, po němž musel zvolit únikový manévr kolem polystyrenových zábran Bottas. Po pouhých dvou kolech už Max vyfasoval pět vteřin penalizace, ale nadále sveřepě bojoval s Bottasem, kterého až do cíle udržel za sebou. Ačkoliv ho tým upozorňoval, Verstappen si trval na svém a možná i díky tomu se před něj díky časové ztrátě dostal Vettel.
LAP 48/53: Verstappen (P3) is currently around a second ahead of Bottas, but will swap places with the Finn at the end of the race if the gap stays the same #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/brMme5KIx7
— Formula 1 (@F1) September 2, 2018
Druhý pilot průběžné klasifikace dělal, co mohl. Po restartu se vracel do závodu na 17. příčce za Ricciardem, kterého předjel v 9. kole a posunul se tím na 14. příčku. Pak už stíhal jednoho soupeře za druhým: ve stejném kole předjel Leclerca, v 10. kole pak Gaslyho, o čtyři kola později Sirotkina, v šestnáctém Strolla, ovšem o kolo později při útoku na Péreze chyboval v první šikaně a ztratil zhruba tři vteřiny. Mexičana si "podal" v kole osmnáctém, ve dvacátém Sainze. Jeho měkké pneumatiky však nemohly vydržet celý závod, takže v 30. kole přezul opět na superměkkou směs a začínal znovu z 10. místa. K posunu vpřed mu pomohly zastávky soupeřů a opětovné předjetí Strolla a Péreze. Nakonec skončil díky Verstappenově zmíněné penalizaci těsně pod stupni vítězů.
Smolaře Hartleye smůla stále neopustila. Prakticky ihned po startu do něj zleva ťukl Vandoorne, zprava ho pak solidně nabral Ericsson a zničil Novozélanďanovu pravou přední pneumatiku. Když zmiňujeme první kolo, potíže v něm měl ještě Magnussen, který šikanu Variante del Rettifilo střihl rovně. A Magnussen podruhé v polovině závodu svedl mezi zatáčkami Lesmo tvrdý duel s Pérezem, který málem skončil kolizí a vyjetím z trati.
That winning feeling is back! 💪💪💪
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) September 2, 2018
What an effort from the entire Team this weekend! #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/3KSbD5zGyP
Hamilton svým vítězstvím navýšil odstup od Vettela na 30 bodů a po závodě nepokrytě děkoval Bottasovi za týmovou pomoc. Kimi Räikkönen byl jednoznačně morálním vítězem, přestože prohrál proti dvojici Mercedesů nejdůležitější duel sezóny, minimálně z pohledu tifosi. Ti jako obvykle při poctě vítěznému Hamiltonovi pískali jak o život.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 25 | 1:16.54,484 hod | |
2. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Scuderia Ferrari | 18 | + 8,705 | |
3. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 15 | + 14,066 | |
4. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | 12 | + 16,151 | |
5. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Aston Martin Red Bull Racing | 10 | + 18,208 | |
6. | 31 | Esteban OCON | fra | Sahara Force India F1 Team | 8 | + 57,761 | |
7. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Sahara Force India F1 Team | 6 | + 58,678 | |
8. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | Renault Sport Formula One Team | 4 | + 1:18,140 | |
9. | 18 | Lance STROLL | can | Williams Martini Racing | 2 | + 1 kolo | |
10. | 35 | Sergej SIROTKIN | rus | Williams Martini Racing | 1 | + 1 kolo | |
11. | 16 | Charles LECLERC | mco | Alfa Romeo Sauber F1 Team | + 1 kolo | ||
12. | 2 | Stoffel VANDOORNE | bel | McLaren F1 Team | + 1 kolo | ||
13. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Renault Sport Formula One Team | + 1 kolo | ||
14. | 10 | Pierre GASLY | fra | Red Bull Toro Rosso Honda | + 1 kolo | ||
15. | 9 | Marcus ERICSSON | swe | Alfa Romeo Sauber F1 Team | + 1 kolo | ||
16. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | Haas F1 Team | + 1 kolo | ||
DNF | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Aston Martin Red Bull Racing | spojka | ||
DNF | 14 | Fernando ALONSO | esp | McLaren F1 Team | motor | ||
DNF | 28 | Brendon HARTLEY | aus | Red Bull Toro Rosso Honda | nehoda | ||
DQ | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Haas F1 Team | diskvalifikován |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ