Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Bahrajnu?

Petr Hlawiczka, 24. dubna 2013, 06:30 Google+

Jak si vedli piloti ve vzájemných duelech v rámci svých týmů během čtvrtého závodního víkendu v Barhajnu?

Počet komentářů:  14 komentářů (Poslední 24.04. 23:55) Napište svůj názor
red bull rb9

red bull rb9 | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Kvalifikace

Mercedes získal zásluhou Rosberga druhé pole-position za sebou. Nico letos poprvé v kvalifikaci předčil Hamiltona, jehož zdolal o 0,432 sekundy. Německý tým má tradičně silné soboty, žel kvůli dlouhotrvajícím problémům s opotřebením zadních pneumatik (v Bahrajnu kritický faktor) se v závodech propadá, jak si ukážeme dále.

Vettel nadělil Webberovi půl sekundy, podivoval se však svou ztrátou na Stříbrné šípy. 100% úspěšnost si v kvalifikacích udržují také Räikkönen, Button, Hülkenberg a Bianchi.

Vyrovnaný stav je naopak u Ferrari, kde se Alonso po dvou porážkách z úvodu sezóny dotáhl na Massu, a u Williamsu, kde nastala kuriózní situace, když Bottas zajel na tisícinu sekundy stejný čas jako Maldonado - protože však byl dříve (nevýhodnější podmínky, méně pogumovaná dráha), odnáší si bod z Bahrajnu mladý Fin.

Největší rozdíl jsme zaznamenali u Caterhamu: Pic s novinkami na voze, které měly poskytovat výhodu půl sekundy na kolo, byl o sekundu rychlejší než Van der Garde. Další velké úpravy hodlá tým nasadit (podobně jako většina soupeřů) během příštího závodu v Barceloně.

Druhý nejmenší rozdíl po Williamsu byl u pilotů Force Indie, kde měl Di Resta o 11 tisícin sekundy navrch. Indické stáji pouštní okruh seděl, vůz VJM06 je rychlý a šetrný k pneumatikám, proto si mohli dovolit odjet druhý den závod podobně jako Lotus s Räikkönen na dvě zastávky (Sutil byl sice v boxech třikrát, poprvé však hned v prvním kole kvůli defektu, který mu způsobil Massa).

tk_kvalifikace_4
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

Závod

Pro vítězství si v pohodě dojel Vettel, jenž trávil čas v čistém vzduchu, což pomáhá zvýšit výdrž pneumatik až o 20 % ve srovnání s jízdou za vozem soupeře. V Bahrajnu nebylo problémem fyzické opotřebení gumy, ale degradace - pokles jejich výkonnosti kvůli přehřívání. Při strategii tří zastávek (viz přehled zastávek a strategií) dokázal kroužit průměrně o 0,675 s na kolo rychleji než jeho týmový kolega Webber, jenž na něj ztrácí už 45 bodů.

Mistrovi světa situaci velmi ulehčil Alonso, který kvůli zaseknutému DRS, které se nemohlo vrátit do své původní polohy, musel v úvodu dvakrát do boxů. Přesto dokázal dojet na výborném osmém místě, působivý byl zejména jeho třetí stint. V závodě, v němž musel předjíždět bez DRS, měl čtvrtou nejvyšší čistou průměrnou rychlost, což dokládá, že nebýt nespolehlivosti techniky, mohl by směle pomýšlet na boj o vítězství.

Smolaře Massu v průběhu Velké ceny Bahrajnu potkaly dva defekty, do boxů tedy musel čtyřikrát stejně jako jeho týmový kolega a cílem projel až jako patnáctý.

tk_zavod_nejrychlejsi_kola_4
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Zajímavostí bylo, že na pódiu stáli na stejných místech stejní piloti jako minulý rok, kdy se Lotus domníval, že mohl vyhrát závod. Těžko říci, jestli by se to Räikkönenovi podařilo, pokud by startoval z lepší než osmé pozice na roštu (viz grafika). Žel v Q3 se nedokázal přiblížit času z Q2 a Lotus přiznal, že se trápí s pochopením fungování středně-tvrdé směsi: pokud by se mu podařilo ho alespoň vyrovnat (byť trať byla pogumovaná a většina se dokázala zlepšit), startoval by z pátého místa (viz analýza sektorů).

Inženýři Lotusu uvedli, že v tom případě by jel také na tři zastávky, což byla v Bahrajnu rychlejší strategie, kvůli špatné výchozí pozici však museli vsadit na dvě, aby mu umožnili jezdit na čerstvém vzduchu. Vzhledem k šetrnosti vozu E21 k pneumatikám si to mohli dovolit. Fin si dokázal během dlouhých stintů udržovat dobrou rychlost a dojel si pro druhé místo.

Po své druhé a poslední zastávce ve 34. kole z celkových 57 se rádiem dotazoval, proč jej povolali tak brzo. Dostalo se mu ujištění, že z hlediska strategie je vše v pořádku - možná by v závěru byl Vettelovi blíže, ale ten stejně techniku už šetřil a tým se totiž obával, že by Kimiho mohl podseknout Di Resta, kterého předtím zrovna předjel.

tk_zavod_prum-kola_4
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)

Jeho týmovému kolegovi Grosjeanovi v úvodu část předního křídla McLarenu zakryla vstupní otvor pravé bočnice (viz foto), motor a zadní brzdy se začínaly přehřívat, proto musel Francouz do boxů dříve a závod odjet na tři místo původně plánovaných dvou zastávek. Na Kimiho ztrácel v čisté rychlosti průměrně 0,284 s na kolo, přesto velkou cenu dokončil na pódiu.

Výbornou rychlost předváděla Force India. Sutil jezdil stejně rychle jako Räikkönen, musel však v prvním kole, jak jsem zmínil výše. Velmi dobrý závod odjel Di Resta, jenž startoval o šest míst před Grosjeanem, s nímž bojoval o pódiové umístění.

Force India patří sice k šetrnějším vozům k pneumatikám, jakmile se však začne projevovat teplotní degradace (cca od 10 kola stintu), na Lotusy rychlostně ztrácela. Di Resta neměl šanci třetí místo udržet ani tehdy, pokud by zvolil strategii tří zastávek, což souvisí s další výhodou, kterou měl Grosjean: odjel všechny stinty na čerstvých sadách pneumatik, Skot měl naproti tomu měl k dispozici čerstvé pouze dvě, jelikož v kvalifikaci využil všechny tři středně-tvrdé směsi.

graf_top

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších šesti pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

Krásné souboje spolu na zadních pozicích sváděli piloti McLarenu. Občas byli k sobě až moc tvrdí a došlo nejméně ke třem kontaktům, což se nesmí stávat. Zlaté pravidlo totiž zní: Nikdy nesmíš narazit do svého týmového kolegy!

O těchto manévrech jsme napsali již několik článků a reakce fanoušků na oba jezdce se přirozeně liší, od McLarenu je však velmi sympatické to, že své piloty nechal závodit a nepřikázal jim držet své pozice. Mexickému mladíkovi v týmu dal šanci, mohl ukázat svou rychlost a přivézt svého zkušenějšího kolegu k přemýšlení. Ve Wokingu si vše vyříkali, piloti se v dobrém rozešli a už se těší na Barcelonu, kde očekávají další výkonnostní pokrok a vzájemné souboje o lepší pozice.

 

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

sampionat_4

Vytisknout

Diskuze: Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Bahrajnu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 14, poslední 24.04.2013 23:55 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 14 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell prožil poměrně značný sešup z piedestalu (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: McLaren je opatrně spokojen, Alpine si sype popel na hlavu

Juki Cunoda připravil mechanikům hodně starostí (ilustrační foto)

KVALIFIKACE: Další Pérezovo selhání, dvě červené vlajky a triumf McLarenu

Lewis Hamilton v Maďarsku osmkrát vyhrál, ale v třetím tréninku chyboval (ilustrační foto)

Třetí trénink ovládly McLareny, Red Bully odpočívaly, Leclerc a Hamilton v potížích

Charles Leclerc pokračuje v nepříliš přesvědčivých výsledcích (ilustrační foto)

Druhý trénink - rudé Ferrari způsobilo červenou vlajku, Norris nenašel přemožitele

Carlos Sainz s novým Ferrari SF-24 při testech v Bahrajnu

První trénink v Maďarsku vyhrál Carlos Sainz

Sergio Pérez věří, že si své místo u Red Bullu udrží

Cunoda místo Péreze? "Jsem připraven bojovat i proti Maxovi," reaguje hrdě Japonec

Lance Stroll s Aston Martinem AMR24

"Prožíváme vzrušující období." Aston Martin o novém aerodynamickém tunelu a příchodu Hondy

Max Verstappen se vydává zpět na trať

Verstappen žádá další vylepšení vozu. "V Maďarsku musí fungovat!" nabádá Marko

Juan Pablo Montoya byl velkým talentem, ale na mistrovský titul nikdy nedosáhl.

V Goodwoodu se opět projedou staré vozy Williams. Do kokpitu se vrátil jeden z rebelů F1

Liam Lawson se loni coby náhradník předvedl v dobrém světle. Byl by v Red Bullu úspěšný?

Staré téma v novém hávu. Zvoní Pérezovi umíráček?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

mclaren mp4-28

Whitmarsh: McLaren se na rok 2014 ještě nesoustředí, "chceme vyhrávat letos"

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Staré téma v novém hávu. Zvoní Pérezovi umíráček?

  2. Druhý trénink - rudé Ferrari způsobilo červenou vlajku, Norris nenašel přemožitele

  3. "Prožíváme vzrušující období." Aston Martin o novém aerodynamickém tunelu a příchodu Hondy

  4. V Goodwoodu se opět projedou staré vozy Williams. Do kokpitu se vrátil jeden z rebelů F1

  5. Cunoda místo Péreze? "Jsem připraven bojovat i proti Maxovi," reaguje hrdě Japonec

  6. První trénink v Maďarsku vyhrál Carlos Sainz

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud