Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Suzuce?

Petr Hlawiczka, 9. října 2012, 15:45 Google+

Jak se vyvíjely interní duely mezi piloty v rámci jednotlivých týmů během uplynulého víkendu v Japonsku?

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 13.10. 17:44) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Kvalifikace

Závěr minulého týdne se nesl ve znamení dominance Red Bullu v čele s úřadujícím mistrem světa Sebastianem Vettelem, jenž v Suzuce vyhrál čtvrtou kvalifikaci v řadě. Svého týmového kolegu Marka Webbera předčil o čtvrt sekundy. Australan letos podeváté prohrál, přesto se po delší době radoval z vydařené soboty. Oba Red Bully díky tomu startovaly z první řady.

Jenson Button v McLarenu teprve potřetí v sezóně 2012 porazil Lewise Hamiltona, který si špatně nastavil monopost, a s více než vteřinovou ztrátou na svého týmového kolegu obsadil mizerné deváté místo.

Suzuka seděla Sauberům, které předčily nejen Mercedes, ale i Ferrari a Lotusy: domácí hrdina Kamuj Kobajaši byl v sobotu o 3 desetiny rychlejší než Sergio Pérez a po penalizaci Buttona za výměnu převodovky mu připadlo třetí místo na startovním roštu.

U Lotusu pokračuje ve spanilé jízdě v kvalifikacích Romain Grosjean, Kimimu Räikkönen na něj scházely tři desetiny sekundy. Fin se po chybě v závěru Q3 musel letos již podeváté sklonit před uměním svého mladšího francouzského kolegy.

Ferrari má dobrou závodní rychlost, stále více se ale trápí v kvalifikacích. Fernando Alonso si opět poradil s Felipem Massou, který do závěrečné části nepostoupil, a vede již 14:1.

Velký rozdíl v kvalifikační výkonnosti je patrný i u Caterhamu, HRT, Toro Rosso či u Williamsu, kde dominují Heikki Kovalainen (12:3), Pedro de la Rosa (13:2), Daniel Ricciardo (12:3) a Pastor Maldonado (13:2).

Situace je naopak vyrovnaná u Force Indie: Nico Hülkenberg byl tentokrát sice v Q2 (Di Resta do Q3 nepostoupil a Hülkenberg v závěrečné fázi nezajel měřené kolo) o 55 tisícin sekundy rychlejší, skóre však po víkendu v Japonsku činí 7:7.

15_tk_kvalifikace
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

Závod

Velká cena Japonska byla jednoznačnou záležitostí Vettela, obzvlášť po hromadné havárii v první zatáčce, která postihla řadu pilotů včetně lídra šampionátu Alonsa, který mu mohl řádně "zatopit" - soudě alespoň dle Massova výkonu.

Téměř všichni měli původně v plánu strategii o dvou zastávkách - ta dle simulací vycházela o 10 s rychleji než třízastávková. Měkká směs pneumatik byla v kvalifikaci o sekundu na kolo rychlejší než tvrdá, v závodě rozdíl ale činil pouhých 0,4 s.

Webber s Red Bullem patřil k těm, kteří byli postiženi v prvních dvou zatáčkách, a musel po prvním kole do boxů. Závod pak odjel de facto s jedinou zastávkou (přezouval pak už jen ve 26. kole). Na konečné deváté místo se musel prodírat polem a šetřit pneumatiky, což vysvětluje, proč byl průměrně o sekundu na kolo pomalejší než jeho neposlušný týmový kolega, který si k nelibosti týmu v závěru vystřihl nejrychlejší kolo.

Australan projel cílem devátý, jen o 8,2 sekundy později než pátý Hamilton. Potvrdil tím nejen velkou rychlost vylepšeného Red Bullu (přední křídlo, nos, zadní zavěšení, DDRS), ale i jeho šetrnost k pneumatikám.

15_tk_fastest
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Skvělý výkon podal Felipe Massa, jemuž pomohl dobrý start, během kterého se vyhnul kolizi a posunul se z desáté na čtvrtou pozici, a správná strategie. Protože o den dříve nepostoupil do poslední části kvalifikace, jak jsem zmínil výše, měl pro závod k dispozici řadu čerstvých pneumatik: jednu sadu měkkých a dvě sady tvrdých.

To mu poskytovalo velkou strategickou výhodu, zejména v úvodním stintu. Mohl jej totiž prodloužit a do boxů zajel až několik kol po Buttonovi (stavěl v 13. kole) a Kobajašim (v boxech ve 14. kole), kteří spolu soupeřili o druhou příčku.

McLaren zastavil Button možná až příliš brzy: po návratu na dráhu se zařadil až za Ricciarda, za nímž jezdil o sekundu pomaleji než dříve. Za vozem Toro Rosso se po výměně pneumatik zasekl i Kobajaši a Massa si během tří kol vesele vyjel dostatečný náskok, aby se po své zastávce dostal na druhé místo. To udržel a dojel si pro svůj nejlepší výsledek za poslední dva roky.

15_tk_race-avg
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola, kol za safety carem či jednotlivých nájezdů/výjezdů z boxů)

O podobnou taktiku (dlouhý první stint) jako Massa se pokoušel i Pérez ve snaze dostat se po předjetí Hamiltona, kterého příští rok u McLarenu nahradí, před Räikkönena. Tentokrát se však dostal až za hranici výkonnosti pneumatik, proto z boxů vyjel nejen za Finem, jenž se netají svou nelibostí vůči tréninku na simulátorech, ale znovu i za Hamiltonem.

Při druhém pokusu o předjetí Brita ve vlásence dostal smyk a skončil ve štěrku. Šéf McLarenu Martin Whitmarsh, který počínání obou sledoval, poté označil mladého Mexičana za "diamant, který je třeba ještě vyleštit."

 


Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejší šestice závodníků v průběhu závodu

(pro zvětšení klikněte)

 


Pořadí a body v šampionátu 2012

 

15 - bodove rozdily

Vývoj relativních bodových odstupů mezi nejlepšími šesti piloty letošní sezóny
(pro zvětšení klikněte)

Vytisknout

Diskuze: Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Suzuce?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 13.10.2012 17:44 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

GP MONAKA: PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

Valtteri Bottas si v ulicích Monte Carla tentokrát příliš nezajezdil

GP MONAKA: V třetím tréninku se Leclerc ještě zlepšil, ostatní mu zatím nestačí

Charles Leclerc se před domácími příznivci v druhém tréninku vytáhl

GP Monaka: v druhém tréninku se nejlépe dařilo Leclercovi, Russell měl potíže, Red Bull nepřesvědčil

Lewis Hamilton v zádově v Austrálii

První trénink byl stříbrný. Díky Hamiltonovi

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Domenicalli vývojovému programu Ferrari věří

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

  2. Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

  3. GP MONAKA: PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  4. GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

  5. GP Monaka: v druhém tréninku se nejlépe dařilo Leclercovi, Russell měl potíže, Red Bull nepřesvědčil

  6. McLaren vzdává hold Sennovi, do Monaka přijíždí ve speciálním zbarvení + VIDEO

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud