McLaren
Svědky nejtěsnějšího rozdílu v kvalifikaci jsme byli u McLarenu, kde Lewis Hamilton zvládl své kolo v Q3 o pouhých 9 tisícin sekundy rychleji než Jenson Button. Pokud by zopakoval své kolo z Q2, stál by na startovním roštu před Vettelem, to se mu ale nepovedlo. Po smyku Sebastiana a následném odstoupení si hlídal svůj náskok na čele a bez obtíží si dojel pro třetí vítězství v sezóně 2011.
Tým z Wokingu mě překvapil velmi odvážným tahem, když k prvním zastávkám povolal oba piloty ve stejném kole, když mezi nimi byl rozdíl ve 16. kole jen 12 sekund. Jensonova zastávka při tom byla jen o 1,5 sec delší. McLaren si v závěru sezóny věří.
Button prožil strastiplnější závod. Ve 12. kole mu přestal fungovat KERS a musel ho prostřednictvím tlačítek na volantu neustále restartovat: "Ozval se mi rádiem můj inženýr a řekl mi, že našli způsob, jak jej znovu přimět k fungování - znamenalo to však stisk mnoha tlačítek na volantu každých pár kol, protože fungoval přerušovaně. Přijížděl jsem do zatáček a nevěděl jsem, jestli budu brzdit i motorem, neměl jsem žádné varování. Výběr správného bodu pro brzdění byl proto náročný."
Přitom si musel hlídat dotírajícího Webbera, jemuž předjetí v 15. kole vrátil ve druhé DRS zóně. Dojezdem na bronzové pozici si zajistil to, že letos již svým týmovým kolegou nebude bodově předstižen.
Ferrari
Fernando Alonso byl v Q3 o více než 0,6 sec rychlejší než Felipe Massa a velkou cenu zvládl o 42 sec rychleji. Samotný start podle něj nebyl dokonalý, přesto se během prvních osmi zatáček dokázal propracovat přes Marka Webbera a Jensona Buttona na druhé místo, které si až do konce udržel.
K překonání Hamiltona mu nepomohla ani dvě kola navíc před druhými zastávkami. Při nájezdu do boxů narazil na pomalejšího Ricciarda, navíc mechanikům trvala výměna levého předního kola, což přispělo k o 1,8 sec pomalejší zastávce. Ani bez těchto zádrhelů by se zřejmě před vedoucím McLarenem neobjevil - na konci jeho out-lapu zaostával o 4,4 sec. Bylo by to však velmi těsné.
Massa se opět potýkal s vibrujícím předním křídlem a zdá se, že ve Ferrari mají opět při vývoji nějaký problém - stejnou závadu z Indie se nepodařilo odstranit a data z okruhů se opět více odchylují od těch z tunelu.
Po nevydařené zastávce Webbera se posunul vpřed, s Buttonem, jemuž v tu chvíli nefungoval KERS, si však poradit nedokázal. Ke konci si neodpustil chybu v podobě smyku, což si omlouval nedostatkem přilnavosti na středně-tvrdých pneumatikách. Kiks jej stál 7 sekund a v závěru se na něj dotáhl i Nico Rosberg. Brazilec má štěstí, že Ferrari je na tom v závěru s rychlostí o dost lépe než Mercedes. Po neuspokojivém výkonu dále ztrácí půdu pod nohama.
Red Bull
Sebastian Vettel v Abú Zabí vybojoval 14. pole-position v sezóně a vyrovnal tím rekord Nigela Mansella. Před startem Hamilton uvedl, že udělá vše proto, aby se mu udržel na dostřel 1 sekundy a mohl v DRS zónách zaútočit. Po perfektním startu a mnohem rychlejším průjezdu první zatáčky se zdá, že by se mu to jen těžko povedlo.
Ve druhé zatáčce však Sebastian dostal defekt a po dojezdu do boxů musel svou Kinky Kylie poprvé v sezóně předčasně opustit - monopost (zadní zavěšení) byl těžce poškozen.
Webber start opět nijak náramně nevyšel a Alonso se před něj dostal po vnější části úvodní zatáčky. Po souboji s Buttonem se zdržel v boxech - samotná zastávka byla kvůli problémům s výměnou pravé zadní pneumatiky o 5,8 vteřin delší než Hamiltonova a Australan se na trať vrátil až za Massou.
Na rovinkách se před něj nemohl dostat, proto mu tým změnil strategii na tři zastávky, což bylo jasné ve 35. kole, kdy přezul na další sadu měkkých pneumatik. Nebylo však reálné, aby během 20 kol stáhl Buttonův 31sekundový náskok, dostal se tím alespoň na čistý vzduch mimo provoz. Po Massově smyku si bez problémů dojel pro čtvrté místo, k čemuž by mu podle mě pomohla stejně i (bez Felipeho chyby) dvouzastávková strategie, protože Ferrari na tvrdších pneumatikách bylo podstatně pomalejší.
Tabulka č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
Mercedes
Nico Rosberg zaznamenal další kvalifikační vítězství nad Michaelem Schumacherem, skóre před posledním závodem činí 13:2. Po startu ze svého tradičního sedmého místa (letos již po deváté) jej v první zatáčce vytlačil Massa, což využil k předjetí jeho zkušenější týmový kolega.
Poté s ním svedl dlouhou a úspěšnou bitvu: na výjezdu ze zatáčky č. 11 Schumiho vyvezl až na okraj dráhy a posunul se před něj. Poté těžil z čerstvé sady pneumatik a ujížděl mu. Cílem projel šestý necelé 2 sekundy za Brazilcovým Ferrari a 18 sec před Michaelem.
Force India
Adrian Sutil byl v Q2 rychlejší, Paul di Resta v Q3 již nevyjel, aby ušetřil pneumatiky. Indická stáj se ke konci učinila krok vpřed - nejen, že opět s oběma vozy postoupila do finále kvalifikace, ale v závodě si navíc polepšila. Sutil projel cílem jen o 1,2 sec za Mercedesem Michaela Schumachera.
Po dobrém výkonu bodoval i Paul di Resta, který je podle Jarna Trulliho skutečným talentem. Po startu na tvrdší ze dvou sad, které do Abú Zabí přivezlo Pirelli, se propadl za Péreze. Brzy se dostal zpět a pak s Buemim předvedli několik vzájemných předjetí.
Zřejmě by dopadl lépe, kdyby nevsadil na pomalejší jednozastávkovou strategii, jenže tým chtěl touto odlišností pokrýt 50% riziko výjezdu safety-caru a připadnou ztrátu cenných bodů. K lepšímu výkonu Skotovi prvních třicet kol na tvrdší směsi, které se ostatní co nejdříve zbavovali, popř. ji odkládali na co nejmenší počet kol v závěru velké ceny, samozřejmě nikterak nepomohlo.
Z pohledu obou strategií to byl chytrý tah, protože tím zdržoval ostatní vozy středu pole a umožnil Sutilovi trochu poodjet. Pokud by navíc vyjel safety-car, Di Resta by se sal rázem prvním vozem, který by z toho těžil.
Sauber
Oba Saubery v sobotu skončily v Q2, více se dařilo Sergiovi Pérezovi, jemuž o 0,32 sec unikl postup mezi elitní desítku. Kobajašimu se v závodě dařilo: po startu na středně-tvrdé směsi ze šestnáctého místa se pomalejší sady zbavil již v 5. kole, ve 12. předjel svého kolegu (mimo záběr kamer) a ukončil šňůru sedmi velkých cen bez bodu.
Sergio doplatil na poškození předního křídla o Sutilův difuzor ve vlásence č. 7. K jeho výměně zamířil až v dalším kole, ke konci mu selhal KERS a v boji o konečnou 11. příčku se dostal se pod tlak ze strany Barrichella.
Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol závodu
Williams
Pro Williams byla sobota pohromou. Rubens Barrichello měl ve třetím tréninku problémy s motorem, které se nepodařilo vyřešit výměnou dílů kolem něj - na což tým ale přišel až při nastartování před kvalifikací, proto Brazilec neujel ani jedno měřené kolo. Maldonado si za nasazení devátého motory odpykal trest, vozy z Grove tedy poprvé v historii uzavíraly startovní pole.
Nedělní závod začal Barrichello na středně tvrdých pneumatikách dobře a již po prvním kole byl 17. Zatímco ostatní se jich co nejdříve zbavovali, Brazilec na nich vydržel až do 18. kola. Během první zastávky měli mechanici problém s výměnou pravého zadního kola, což jej v boxech zdrželo.
Maldonado na okruhu Jas Marina vynikl pouze ukázkovým blokováním pilotů o kolo zpět, přesně proti duchu pravidel. Není divu, že ho komisaři odměnili dvěma penalizacemi: jednou v závodě (drive-through), která učinila přítrž jeho nadějím, druhou (stop-go) bezprostředně po něm. Trestných 30 sekund přičtených k jeho výslednému času ale na konečné pořadí vliv nemělo.
Renault
Vitalij Petrov zvýšil kvalifikační skóre nad Brunem Sennou na 5:2. Rus byl však v závodě kvůli nefunkčnímu DRS bez šancí. Potýkal se rovněž s vysokou degradací středně tvrdé směsi. Senna po startu na tvrdších pneumatikách přišel v prvním kole o 4 místa. Nefungoval mu KERS, za ignorování modrých vlajek dostal penalizaci a výkon vozu celkově byl slabý. Renault zůstal ve třetím závodě v řadě bez bodů.
Lotus
Heikki Kovalainen je společně se Sebastianem Vettelem mužem, který se těší z největšího počtu kvalifikačních vítězství v letošní sezóně. Tentokrát Jarnovi Trullimu naložil téměř sekundu. Fin díky startu na měkkých pneumatikách držel tempo se silnějšími soupeři na středně-tvrdých: za sebou držel Williamsy a na konci DRS zóny dokonce předjel Kobajašiho. Po zastávkách v boxech ale již nestíhal a cílem projel jako sedmnáctý.
Ten již do Abú Zabí přijel s horečkou, ve třetím tréninku přišel kvůli problému s převodovkou o cenný čas na trati a na startu se hned propadl po proklouznutí spojky za Barrichella, Glocka i Liuzziho. Se stejnou strategií jako Kovalainen byl v cíli o 1:04 min později. Pomalejší byl zejména v posledním stintu na středně-tvrdých pneumatikách.
Tabulka č. 3 - Srovnání dle "čistých" průměrných kol
(nejsou do nich započítána úvodní kola ani in-/out-lapy)
Zbývají poslední tři týmy, které nedojeli do cíle s oběma vozy.
U Toro Rosso sice v sobotu Buemi předčil Alguersuariho po třinácté v letošní sezóně, v neděli musel nicméně ze závodu odstoupit kvůli úniku kapaliny z hydraulického sytému. Nejprve mu ztěžklo řízení, které klade na hydrauliku největší požadavky, poté nemohl řadit rychlosti, a proto mu nezbylo nic jiného než odstavit auto v garáži. Alguersuarimu zničila závod první zastávka v boxech, která se natáhla na více než 27 sekund.
Timo Glock se počtrnácté vypořádal s Jeromem d'Ambrosiem, jehož má u Virginu příští rok nahradit Charles Pic. Belgičan v 17. kole zaznamenal problémy s brzdami a tým jej ze závodu stáhl. Glock dojel předposlední před Liuzziho HRT.
Daniel Ricciardo v kvalifikaci opět porazil svého zkušenějšího kolegu Vitantonia Liuzziho, své HRT na roštu dostal dokonce před jeden z Virginů, přičemž ten druhý předjel v první zatáčce po startu. Kvůli poruše alternátoru musel ze závodu odstoupit sedm kol před cílem. Liuzzi se potýkal s problémy se zavěšením a cílem projel se ztrátou dvou kol.
Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo v průběhu závodu (pro zvětšení klikněte)
Graf č. 2 - Vývoj bodových rozdílů mezi nejlepšími pěti piloty sezóny