Proč se Honda s McLarenem tolik trápí? Kolik zaostává ve výkonu pohonné jednotky?

Petr Hlawiczka, 6. září 2015, 06:00 Google+ Exkluzivně

McLaren MP4-30 poháněný Hondou zaostává za očekáváními. Proč není konkurenceschopný? Kolik ztrácejí na soupeře v oblasti motoru s vnitřním spalováním (ICE) a o kolik je pozadu jejich systém pro rekuperaci energie (ERS)? Jaké řešení má současná nelichotivá situace?

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 11.09. 08:26) Napište svůj názor
Jenson Button v Monze

Jenson Button v Monze | foto: McLaren

Sdílejte článek

Již delší dobu není žádným tajemstvím, že slabším článkem balíku McLaren - Honda je hybridní pohonná jednotka, se kterou letos přišla japonská automobilka po svém návratu do Formule 1. V Maďarsku sice dojel Fernando Alonso na pátém místě, v Monze byli ale opět nekonkurenceschopní - Španěl odstoupil z 15. místa a Jenson Button dojel 14., přičemž v závodě ztráceli v čisté rychlosti průměrně přes 3 sekundy na kolo.

Fernando po analýze GPS dat v Itálii pro španělská média uvedl: "Máme tolik oblastí, ve kterých se musíme zlepšit, ale na okruhu, který má šest zatáček, podle GPS v nich ztrácíme dvě či tři desetiny. Zbytek z těch tří sekund musíme hledat na rovinkách."

img-responsive

Pilotům dochází trpělivost, trápí se na chvostu pole | foto: McLaren

Proč ERS Hondy na rovinkách nestačí
Co konkrétně je na pohonné jednotce Hondy špatně? O výkon se stará spalovací motor (ICE) a hybridní část má dva motorgenerátory - jeden rekuperuje kinetickou energii (MGU-K) při brzdění na zadní nápravě a ukládá ji do baterií pro pozdější využití. To je pravidly omezeno na 120 kW (160 koní).

Druhý motorgenerátor (MGU-H) rekuperuje tepelnou energii z turba. Pravidla nikterak neomezují množství rekuperované energie, kterou může posílat do baterií či přímo na kola, proto jde o energii zdarma. V této oblasti jsou mezi Hondou a ostatními výrobci velké rozdíly.

Základním problémem je, že Honda nedokáže rekuperovat takové množství energie, aby pomocí něj navyšovala výkon monopostu na celých rovinkách - kromě těch nejkratších. To znamená, že Alonsovi a Buttonovi krátce po nájezdu na rovinku dochází hybridní výkon - minimálně 160 koní. Proto se v Monze tolik trápili a soupeři je spíše objížděli, než předjížděli.

img-responsive

Pohonná jednotka Hondy | foto: Honda Racing F1

V Singapuru s tím nebude takový problém, protože rovinky tam jsou mnohem kratší, takže se k onomu kritickému bodu, kdy nestačí energie z ERS, dostanou až na konci rovinek.

Proč k tomu dochází? Protože se Honda rozhodla vytvořit velmi kompaktní motor, který by zapadl do konstrukční filozofie McLarenu s velmi úzkými bočnicemi pro získání aerodynamické výhody. Ta si ale vyžádala kompromisy na straně motoru. Aby jeho rozměry byly co nejmenší, Honda navrhla turbo a MGU-H jako jednu jednotku. Společně s kompresorem (zřejmě radiálním) ji umístila do V prostoru mezi válce spalovacího motoru.

To se liší od řešení Mercedesu, který velký kompresor umístil na začátek motoru. S turbem je propojen pomocí neobvykle dlouhé hřídele, z níž rekuperuje energii MGU-H umístěné také mezi válci. Protože je návrh Hondy kompaktnější a uprostřed válců se nachází s MGU-H také kompresor, jeho rozměry jsou podstatně nižší než u kompresoru Mercedesu. Proto mu schází efektivita a točí nižší otáčky.

Honda v rámci současných omezení toto nemůže změnit, letos dostala k dispozici jen 9 žetonů - na rozdíl od soupeřů, kteří jich měli k dispozici pro vývoj během sezóny mnohem více (Ferrari 22, Mercedes 25 a Renault 20). Zvětšit kompresor bez přepracování celého motoru není možné - a na to potřebuje další žetony, které dostane až po skončení posledního závodu.

img-responsive

Odstrojený McLaren MP4-30 s motorem Honda | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Motor s vnitřním spalováním (ICE) také ztrácí - o kolik koní?
ERS ale není jedinou slabinou. Honda na Ferrari a Mercedes ztrácí také v oblasti spalovacího motoru. Mercedes měl před Monzou nad Ferrari navrch kolem 15 koní a nad Renaultem přes 70 koní. Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj se nechal slyšet, že Honda je před Renaultem o 25 koní. Ne všichni inženýři s tím ale souhlasí - Honda podle nich možná měla těsný náskok, Renault ji ale po nasazení červencového vylepšení předstihl.

Výkon Mercedesu dosahuje 890 až 900 koní: 700 koní poskytuje ICE, 160 koní MGU-K a dalších 30 - 40 koní MGU-H. Hybridní systémy Ferrari i Renaultu se pohybují na úrovni Mercedesu, proto celkový výkon jejich pohonných jednotek mohl dosahovat kolem 880 koní u Ferrari a 830 koní u Renaultu.

A Honda? Výkon je tristní - k deficitu jejich spalovacího motoru o velikosti 50 - 80 koní musíme připočíst nedostatečně výkonné MGU-H a navíc i ztrátu 160 koní z MGU-K na konci rovinek.

Dokáže to vyřešit? Protože se problémy týkají tak podstatných oblastí, jako je efektivita ICE a výkonnost celého ERS, tak se u nich letos větší pokrok nedá předpokládat. Jestli se kompletní přepracování v Japonsku před příští sezónou podaří, to se teprve uvidí. Podle posledních zpráv z Wokingu ale narůstá skepse a Ron Dennis již kvůli tomu adresoval přímý dopis prezidentovi Hondy. Obávají se, že budou opět nekonkurenceschopní, s čímž souvisí odliv sponzorů a ohrožení dobrého jména McLarenu.

"Je to cílem vývoje. Víme, že kompresor je největším problémem a snažíme se to vyřešit. Vím, jak těžké to bylo v Silverstone, ve Spa a v Monze, kolik toho potřebujeme, aby to fungovalo. Z dat víme, kolik energie ostatní auta používají a jak. Samozřejmě to tedy určuje náš minimální cíl," přiznává Araj.

img-responsive

Soupeři sami sobě v zemi nikoho - daleko za středem pole | foto: McLaren

A co šasi MP4-30? Žádná hitparáda
V Singapuru se nedostatky Hondy budou projevovat nejvíce na nejdelší rovince mezi zatáčkami 5 a 7, a možná ani tam ne. Pokud McLaren podle Alonsa kvůli šasi ztrácel v 6 zatáčkách v Monze 2 - 3 desetiny sekundy, pak se jejich ztráta proporcinálně zvýší, protože městský okruh Marina Bay jich obsahuje celkem 23.

McLaren několikrát uvedl, že má po Mercedesu jedno z nejlepších šasi. Ale inženýři řadí MP4-30 až na čtvrté či páté místo někde na úroveň Ferrari - za Mercedes, Red Bull a Toro Rosso (kromě některých středně-rychlých zatáček, v nichž se špičce vyrovná). Z toho plyne, že také McLaren má své problémy.

Jejich monopost klade příliš velký odpor ve srovnání s nejlepšími vozy, vytváří ale méně přítlaku, což je vidět na problémech s trakcí na výjezdu ze zatáček. Chybou McLarenu bylo v minulých letech to, že se hnal za maximálním možným přítlakem, který ale piloti nemůže na dráze plně využívat, spíše než za tím "přátelským," u něhož to lze. To je dáno tím, že proudění vzduchu je velmi citlivé na jakékoliv narušení (jízda za jiným vozem, zatáčky, sklon při brzdění, boční vítr atd.), což vede k náhlé ztrátě přilnavosti a důvěry pilotů v auto.

img-responsive

Ani v konstrukci předního křídla se McLaren těm nejlepším stále nevyrovná | foto: McLaren

Proto se na křídlech objevuje spousta štěrbin a narůstá počet prvků. Zdálo se, že s příchodem Petera Prodromoua ve Wokingu filozofii změnili podle Red Bullu, jenže podle některých aerodynamiků se tým vrátil do starých kolejí a honbou za maximálními čísly v tunelu při hledání chybějícího přítlaku. Vůz proto musí jezdit s tužším zavěšením než Red Bully či Mercedesy, jejichž platforma je stabilnější.

McLaren se také ještě plně nepřizpůsobil poslednímu trendu v návrhu předního křídla - filozofii, se kterou přišel Mercedes a na kterou přesedlal Red Bull se svým vylepšením uprostřed sezóny. Prodromou začal pracovat až v době, kdy byly dány kompaktní rozměry motoru i bočnic a veškeré základní prvky.

A zatímco Honda se nyní zaměří na přepracování celé pohonné jednotky, bývalý šéf aerodynamiky Red Bullu se bude soustředit na přední část aerodynamiky a na tvorbu silného proudění kolem vozu směrem k zadním kolům a k podlaze, což je pro přítlak a výkonnost monopostu klíčové.

Vytisknout

Diskuze: Proč se Honda s McLarenem tolik trápí? Kolik zaostává ve výkonu pohonné jednotky?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 11.09.2015 08:26 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Vítěz kvalifikace Lewis Hamilton a za ním oba piloti Ferrari, GP Itálie (Monza)

FOTO: Sobota na nejrychlejší trati F1 - v Monze

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud