Německý tým představil svůj nový monopost den před začátkem předsezónních testů v Jerezu. Na pondělí 4. 2. 2013 si zapůjčil dráhu pro soukromé účely. Nejprve s ním Nico Rosberg ujel pár kol, poté jej na cílové rovince oficiálně odhalil před zraky veřejnosti. Odpoledne si jej poprvé vyzkoušel také Lewis Hamilton.
Mercedes má letos vysoké cíle a ředitel Niki Lauda sebevědomě prohlašoval, že si to letos budou moci rozdat i s těmi nejlepšími. Do vývoje a vybavení továrny nalil přes nevoli některých akcionářů spoustu peněz, vylepšen byl i aerodynamický tunel, ve kterém před sezónou začali testovat již s 60% modely.
První jízda Nica Rosberga s novým Mercedesem F1 W04
Vůz je evolucí loňského F1 W03. Nos je překrytý karbonovým panelem, ačkoliv po krajích jsou hrany jasně viditelné. Po stranách se nachází také horizontální lem pro směrování vzduchu, podobně jako u Force Indie VJM06, která byla představena o tři dny dříve. Deflektory pod nosem jsou stejné jako minulý rok.
Přední křídlo během představení bylo loňské, ale během testování tým představil novou pětiprvkovou verzi. Neobvyklá byla jeho složitost po celé délce až k centrální neutrální zóně definované pravidly.
Nové pětiprvkové přední křídlo Mercedesu
Čím více prvků, tím lepší chování v zatáčkách, protože nedochází k oddělení proudění a tudíž ztrátě přítlaku. Na druhou stranu může být nevýhodou menší přítlak, proto většina týmů volí méně prvků v prostoru mezi pneumatikami. Z pohledu designu se ale jedná o krok kupředu - Mercedes tím získá nejen konzistentnější přítlak a sníží nedotáčivost uprostřed zatáček, ale celkově může získat i přítlak.
Mercedes přešel z kol BBS na Advanti, s tím se změnily i ráfky, geometrie paprsků kol a také jejich matice. Účelem jsou nejen rychlejší zastávky, ale také efektivnější práce s teplem.
Nová jsou kola včetně ráfků a geometrie paprsků (vlevo loňské, vpravo nové kolo)
U předního zavěšení pokračuje Mercedes s push-rodem, vzadu je pull-rod. Přední i zadní zavěšení má Mercedes na rozdíl od většiny týmů propojené. Brzdové kanálky byly v Jerezu podstatně menší, na což měly vliv i nízké teploty. V této oblasti dojde zřejmě brzy k dalším úpravám.
Přední push-rod zavěšení a brzdové kanálky
Oblast kokpitu je cela nová - od horního trojúhelníkového ochranného oblouku, který již není tak hranatý, přes deflektory až k podlaze: všude je patrná detailnější práce. Za airboxem zmizel dodatečný otvor.
Airbox je nový, dodatečný otvor za ním zmizel
Bočnicové panely nejsou na horní straně, kde se nacházejí dvě vertikální křidélka, s vozem propojené. Po stranách kokpitu za zrcátky se nacházejí tři menší horizontální křidélka. Snahou je vyčistit proudění nad i kolem bočnic.
Zadní část bočnic zužující se části bočnic byla vyčištěná, přesto jsou poměrně objemné, v zadní části se nacházejí polo-Coanda (ukryty ve žlábku) výfuky po vzoru loňského McLarenu. Během prvních testů však pod kapotou bylo příliš horko, na povrchu byly zjevné spáleniny.
Spálená karosérie kolem výfuků
Tým se snažil zapracovat na teplotním managementu a zbavit se chladicích otvorů, což vede k vyšší výkonnosti v horkých závodech, po Jerezu ho však v této oblasti ještě nějaká práce čeká. S otvory v karosérii se chlazení zlepší, to však na druhou stranu vede k nestabilní aerodynamice zadní části. V této oblasti je nevýhodou motor Mercedesu, který má na chlazení vyšší požadavky než jeho V8 konkurent od Renaultu.
Mercedes první den prostál kvůli problému s elektroinstalací, kabeláž údajně vede skrz karbonovou karosérií, nikoliv pod ní, jak je obvyklé.
Německý tým již loni zkoušel pasivní zařízení pro snížení přítlaku (DRD) krom svého dvojitého DRS (DDRS), na jehož vývoj loni doplácel - tento systém je však letos již zakázaný.
Změnila se pozice zadních brzdových třmenů - nejen kvůli těžišti, ale zejména z důvodu chlazení. Loni se pneumatiky Mercedesu přehřívali, snahou je dostat co nejvíce tepla od zadních kol.
Zadní zavěšení
Ráfky zadních kol jsou také nové. Spodní rameno zavěšení, hnací poloosa a i spojovací tyč jsou zapouzdřeny do jednoho křídlového profilu.
Zadní křídlo vychází z loňské verze, jeho bočnice se zdají být identické. K menším úpravám došlo na spodním zadním křídle a na difuzoru.
Difuzor nového Mercedesu
Celková délka monopostu F1 W04 oproti loňsku narostla o slušných 294 mm.
Srovnání s loňským vozem F1 W03
Srovnání obou vozů (pro zvětšení klikněte na snímky)
Pohled na nos loňského a letošního Mercedesu
Srovnání přední částí letošního a loňského vozu
Technické specifikace Mercedesu F1 W04
šasi
- zformovaný kompozit uhlíkových vláken a voštinové struktury
- zavěšení: závěsy a push-rod vpředu / pull-rod vzadu
- tlumiče: Penske
- kola: Advanti, kovaný hořčík
- pneumatiky: Pirelli
- brzdy: třmeny Brembo, karbonové destičky a kotouče
- řízení: posilovaná ozubnice s pastorkem
- volant: konstrukce z uhlíkových vláken
- elektronika: FIA standardizovaná ECU, FIA homologované elektronické a elektrické systémy
převodovka
- sedmirychlostní jednotka, hlavní skříň z uhlíkových vláken
- volba rychlostí: sekvenční, poloautomatická, hydraulicky aktivovaná
- spojka: uhlíková lamela
rozměry
- celková délka: 5094 mm
- celková výška: 950 mm
- celková šířka: 1800 mm
motor
- typ: Mercedes-Benz FO 108F
- objem: 2,4 l
- počet válců: 8
- max. otáčky: 18 000 (maximum dle předpisů FIA)
- úhel sevření válců: 90
- vrtání pístů: 98 mm (maximum dle předpisů FIA)
- počet ventilů: 32
- hmotnost: 95 kg (minimum povolené FIA)
Video: První jízda Nica Rosberga s vozem F1 W04
Novému volantu Lewise Hamiltona s popisem funkcí jsme se věnovali v tomto článku.
© Foto, video: Mercedes AMG F1 Team, Auto Motor und Sport