Bližší pohled na Mercedes F1 W04 + technické specifikace

Petr Hlawiczka, 18. února 2013, 16:00 Google+

Dnes se podíváme na další z nových vozů pro sezónu 2013 - na Mercedes F1 W04, s nímž budou závodit Nico Rosberg a Lewis Hamilton přestoupivši z McLarenu. Jak se oproti loňsku monopost Mercedesu změnil a jaké jsou jeho specifikace?

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 19.02. 19:10) Napište svůj názor
Mercedes F1 W04

Mercedes F1 W04 | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Německý tým představil svůj nový monopost den před začátkem předsezónních testů v Jerezu. Na pondělí 4. 2. 2013 si zapůjčil dráhu pro soukromé účely. Nejprve s ním Nico Rosberg ujel pár kol, poté jej na cílové rovince oficiálně odhalil před zraky veřejnosti. Odpoledne si jej poprvé vyzkoušel také Lewis Hamilton.

Mercedes má letos vysoké cíle a ředitel Niki Lauda sebevědomě prohlašoval, že si to letos budou moci rozdat i s těmi nejlepšími. Do vývoje a vybavení továrny nalil přes nevoli některých akcionářů spoustu peněz, vylepšen byl i aerodynamický tunel, ve kterém před sezónou začali testovat již s 60% modely.

mercedes f1 w04
První jízda Nica Rosberga s novým Mercedesem F1 W04

Vůz je evolucí loňského F1 W03. Nos je překrytý karbonovým panelem, ačkoliv po krajích jsou hrany jasně viditelné. Po stranách se nachází také horizontální lem pro směrování vzduchu, podobně jako u Force Indie VJM06, která byla představena o tři dny dříve. Deflektory pod nosem jsou stejné jako minulý rok.

Přední křídlo během představení bylo loňské, ale během testování tým představil novou pětiprvkovou verzi. Neobvyklá byla jeho složitost po celé délce až k centrální neutrální zóně definované pravidly.

predni kridlo w04
Nové pětiprvkové přední křídlo Mercedesu

Čím více prvků, tím lepší chování v zatáčkách, protože nedochází k oddělení proudění a tudíž ztrátě přítlaku. Na druhou stranu může být nevýhodou menší přítlak, proto většina týmů volí méně prvků v prostoru mezi pneumatikami. Z pohledu designu se ale jedná o krok kupředu - Mercedes tím získá nejen konzistentnější přítlak a sníží nedotáčivost uprostřed zatáček, ale celkově může získat i přítlak.

Mercedes přešel z kol BBS na Advanti, s tím se změnily i ráfky, geometrie paprsků kol a také jejich matice. Účelem jsou nejen rychlejší zastávky, ale také efektivnější práce s teplem.

mercedes f1 W04 kolo
Nová jsou kola včetně ráfků a geometrie paprsků (vlevo loňské, vpravo nové kolo)

U předního zavěšení pokračuje Mercedes s push-rodem, vzadu je pull-rod. Přední i zadní zavěšení má Mercedes na rozdíl od většiny týmů propojené. Brzdové kanálky byly v Jerezu podstatně menší, na což měly vliv i nízké teploty. V této oblasti dojde zřejmě brzy k dalším úpravám.

zaveseni w04
Přední push-rod zavěšení a brzdové kanálky

Oblast kokpitu je cela nová - od horního trojúhelníkového ochranného oblouku, který již není tak hranatý, přes deflektory až k podlaze: všude je patrná detailnější práce. Za airboxem zmizel dodatečný otvor.

f1 w04 airbox
Airbox je nový, dodatečný otvor za ním zmizel

Bočnicové panely nejsou na horní straně, kde se nacházejí dvě vertikální křidélka, s vozem propojené. Po stranách kokpitu za zrcátky se nacházejí tři menší horizontální křidélka. Snahou je vyčistit proudění nad i kolem bočnic.

Zadní část bočnic zužující se části bočnic byla vyčištěná, přesto jsou poměrně objemné, v zadní části se nacházejí polo-Coanda (ukryty ve žlábku) výfuky po vzoru loňského McLarenu. Během prvních testů však pod kapotou bylo příliš horko, na povrchu byly zjevné spáleniny.

f1 w04 výfuky
Spálená karosérie kolem výfuků

Tým se snažil zapracovat na teplotním managementu a zbavit se chladicích otvorů, což vede k vyšší výkonnosti v horkých závodech, po Jerezu ho však v této oblasti ještě nějaká práce čeká. S otvory v karosérii se chlazení zlepší, to však na druhou stranu vede k nestabilní aerodynamice zadní části. V této oblasti je nevýhodou motor Mercedesu, který má na chlazení vyšší požadavky než jeho V8 konkurent od Renaultu.

Mercedes první den prostál kvůli problému s elektroinstalací, kabeláž údajně vede skrz karbonovou karosérií, nikoliv pod ní, jak je obvyklé.

f1 w04 zad
Zadní část Mercedesu F1 W04

Německý tým již loni zkoušel pasivní zařízení pro snížení přítlaku (DRD) krom svého dvojitého DRS (DDRS), na jehož vývoj loni doplácel - tento systém je však letos již zakázaný.

Změnila se pozice zadních brzdových třmenů - nejen kvůli těžišti, ale zejména z důvodu chlazení. Loni se pneumatiky Mercedesu přehřívali, snahou je dostat co nejvíce tepla od zadních kol.

f1 w04 zadni zaveseni
Zadní zavěšení

Ráfky zadních kol jsou také nové. Spodní rameno zavěšení, hnací poloosa a i spojovací tyč jsou zapouzdřeny do jednoho křídlového profilu.

Zadní křídlo vychází z loňské verze, jeho bočnice se zdají být identické. K menším úpravám došlo na spodním zadním křídle a na difuzoru.

f1 w04 difuzor
Difuzor nového Mercedesu

Celková délka monopostu F1 W04 oproti loňsku narostla o slušných 294 mm.

 

Srovnání s loňským vozem F1 W03

f1 w04 w03
Srovnání obou vozů (pro zvětšení klikněte na snímky)

f1 w04 w03
Pohled na nos loňského a letošního Mercedesu

f1 w04 w03
Srovnání přední částí letošního a loňského vozu


Technické specifikace Mercedesu F1 W04

šasi
- zformovaný kompozit uhlíkových vláken a voštinové struktury
- zavěšení: závěsy a push-rod vpředu / pull-rod vzadu
- tlumiče: Penske
- kola: Advanti, kovaný hořčík
- pneumatiky: Pirelli
- brzdy: třmeny Brembo, karbonové destičky a kotouče
- řízení: posilovaná ozubnice s pastorkem
- volant: konstrukce z uhlíkových vláken
- elektronika: FIA standardizovaná ECU, FIA homologované elektronické a elektrické systémy

převodovka
- sedmirychlostní jednotka, hlavní skříň z uhlíkových vláken
- volba rychlostí: sekvenční, poloautomatická, hydraulicky aktivovaná
- spojka: uhlíková lamela

rozměry
- celková délka: 5094 mm
- celková výška: 950 mm
- celková šířka: 1800 mm

motor
- typ: Mercedes-Benz FO 108F
- objem: 2,4 l
- počet válců: 8
- max. otáčky: 18 000 (maximum dle předpisů FIA)
- úhel sevření válců: 90
- vrtání pístů: 98 mm (maximum dle předpisů FIA)
- počet ventilů: 32
- hmotnost: 95 kg (minimum povolené FIA)


Video: První jízda Nica Rosberga s vozem F1 W04

Novému volantu Lewise Hamiltona s popisem funkcí jsme se věnovali v tomto článku.

© Foto, video: Mercedes AMG F1 Team, Auto Motor und Sport

Vytisknout

Diskuze: Bližší pohled na Mercedes F1 W04 + technické specifikace

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 19.02.2013 19:10 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Druhý test pro Ferrari, první pro Alonsa - Tři dny ve voze po intenzivním…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud