Analýza nového Williamsu FW33

Michalis K. / Petr Hlawiczka, 14. února 2011, 19:15 Google+

Williams představil svůj nový vůz FW33 1. února 2011 ve Valencii v přechodném tmavě modrém zbarvení. Jak se liší od svého předchůdce? V čem je inovativní?

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 15.02. 08:24) Napište svůj názor
Barrichello, Rubens

Barrichello, Rubens | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Při čelním pohledu na monopost se zdá, že se toho na voze od loňska příliš nezměnilo, při pohledu na záď však člověk pochopí význam slova agresivní, které používal Rubens Barrichello či Sam Michael během zimy, když hovořili o vývoji nového auta.

bok
Loňský monopost FW32 nahoře, FW33 v přechodném zbarvení dole

Technický ředitel uvedl, že ve vývoji je spousta dalších vylepšení, díky nimž by během sezóny měli dohnat přítlak, o nějž týmy připravila nová pravidla - zejména zákaz dvojitých difuzorů.

Přední část
Nos je o něco širší a výše posazený než dříve, opět připomíná žraloka kladivouna. Pilíře  jsou zahnuty mírně dopředu, kam jakoby tlačí přední křídlo, takže se na jeho klapky dostává čistější vzduch a také by to mohlo pomoci jeho flexibilitě. Po boku se nacházejí lemy (viz zelená šipka v horní části nosu), s nimiž přišel před dvěma roky Brawn GP.

nos

Přední křídlo vychází z loňské verze. Upravena je horní klapka a spodní profil, v němž přibyl drobný výřez (podobný zkoušel Mercedes o víkendu v Jerezu).

predni_kridlo

Střední část
Přední část bočnic byla trochu zvětšena kvůli instalaci KERSu, směrem ke středu se ale více zužují. Proudění vzduchu směrem k zadní části je jiné, musel být kvůli tomu přepracován tvar deflektorů a bočnicových panelů.

stred

K velkým změnám došlo v oblasti airboxu, kde se nachází otvor pro přívod vzduchu k motoru. Nyní je oválný, nikoliv trojúhelníkový, jako tomu bylo u loňského vozu (popř. letošního Sauberu C30). Za hlavou pilota je volnější prostor, zmizela kapotáž a s ní ubyl i odpor vzduchu.

airbox

Pro zpevnění airboxu Williams použil dvojici pilířů. Druhý otvor, který se nacházel u FW32 za křidélkem s kamerou (podobný má letos McLaren MP4-26) a který sloužil pro chlazení převodovky, byl také odstraněn.

Zadní část
Týmu se podařilo zkonstruovat nejmenší sedmirychlostní převodovku ze všech. Nově musí vydržet pět místo loňských čtyř závodů. Tento agresivní strukturální přístup umožnil aerodynamikům vytvořit neuvěřitelně nízkou a kompaktní záď, nejmenší v poli. Cílem je umožnit zcela volné proudění vzduchu přes horní stranu difuzoru a křídlo umístěné nad ním (beam wing), což jde ruku v ruce s podstatným zvýšením přítlaku.


červeně - výfuky
oranžově - chladicí otvory

 


žlutě - horní ramena zavěšení
oranžově - hnací poloosy
ilustrace: bar555 (formula1techandart.wordpress.com)

Záď je nejen nebývale úzká, ale také velmi nízko posazená. Zavěšení je úplně nové, Williams přešel ze systému push-rod na pull-rod a jeho horní ramena ukotvil k pilíři zadního křídla (na obrázku výše žlutě), protože převodovková skříň je pro jejich uchycení už zkrátka příliš nízko - což představuje velkou inovaci. Tvarově připomínají písmeno Z, kdy jsou kvůli vyšší pevností zdvojeno uchycení k pilíři zadního křídla.

I diferenciál je neuvěřitelně nízko, vysoký proto musí být úhel hnacích poloos (na obrázku výše oranžově) - kolem 14° (za maximum přitom doposud bylo považováno 6 - 7°).  Když si FW33 prohlíželi techničtí ředitelé ostatních týmů, jen se škrábali na hlavě. Jsem zvědavý, jak na tom bude Williams se spolehlivostí, protože v tomto případě budou hodně fyzicky i teplotně namáhány klouby.

zad

 

Zadní křídlo

zadni_kridlo

Zadní křídlo obsahuje uprostřed mechanismus pro změnu polohy horní klapky.

 

Motor

motor

Williams bude druhý rok po sobě pohánět agregát Cosworthu. Bateriový KERS si tým vyvinul sám, pouze bateriové články nakupuje. Komponenty se nacházejí uvnitř ochranné buňky, pod palivovou nádrží, jelikož tým nechtěl kvůli narušení aerodynamiky dále měnit oblast bočnic.

 

Kola

kola

Pneumatiky Bridgestone byly nahrazeny Pirelli. Ráfky Williamsu dodává společnost RAYS, která je ková z hořčíkové slitiny. Brzdové kanálky již nejsou oválné, ale hranaté a úzké.

brzdy

Vytisknout

Diskuze: Analýza nového Williamsu FW33

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 15.02.2011 08:24 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Rosberg: Spolupráce se Schumacherem bude nelítostný souboj

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud