Sam Michael o převodovce, zavěšení a tuhosti zadní části Williamsu FW33

PH, 25. února 2011, 08:20 Google+

Sam Michael včera po odhalení nových barev během technické prezentace pohovořil o technice jejich nového vozu: o převodovce, zavěšení, KERSu i o pneumatikách Pirelli.

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 25.02. 13:51) Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Williams se rozhodl vyrobit monopost s velmi malou zadní částí, aby vylepšili proudění vzduchu k zadnímu křídlu: "Skončili jsme u [zavěšení] pull-rod, abychom vylepšili vzduch směřující k zadnímu křídlu. A to se opravdu týkalo také převodovky. Veškeré úsilí stojící za tou převodovkou mělo za cíl vylepšit proudění ke spodní části zadního křídla.

Velmi brzy jsme během aerodynamického vývoje přišli na to, že krom směřování horkých výfukových plynů bude právě toto činit letos rozdíl ve výkonnosti."

Technický ředitel pak obrátil pozornost k zavěšení: "Jak víte, ramena horního zavěšení jsou ve tvaru Z. To také souvisí s vylepšení proudění směrem ke spodnímu zadnímu křídlu. Celé zavěšení je vysoko, protože se snažíte dostat pryč jakoukoliv překážku před spodním zadním křídlem - to bylo naší filozofií. Horní část zadního křídla není tak kritická, jako ta dolní."

fw33_zaveseni

Převodovka Williamsu je nejmenší v letošním startovním poli. Při její konstrukcí museli přijít hned s několika inovacemi: "Úhly hnacích poloos, které jsme museli použít, jsou velmi extrémní. Sklon je vyšší, než kdokoliv v historii F1 vůbec použil.

Vyžadovalo to spoustu času testování na dynamometru, završili jsme tisíce kilometrů. První testování hnacích poloos jsme začali loni v červnu. Celou převodovku a zadní část jsme měli na dynamometru v období září - říjen. Tehdy už jsme věděli, že to máme pod kontrolou."

Pohled na zadní část a zavěšení monopostu FW33 však může vyvolávat pochybnosti ohledně patřičné tuhosti: "Poslední věc, která nám při [vývoji] zadní části dělala starosti, se týkala tuhosti.

Tuhost žádné části převodovky není v žádném ohledu nižší než u loňského vozu. A znovu - museli jsme využít dva či tři triky a zvolit opravdu v F1 netradiční pohled na návrh zadního zavěšení, abychom toho dosáhli. Výsledkem je, že nemáme žádné problémy s tuhostí vozu."

Ten byl během tří předsezónních testů již dobře vyzkoušen - Williams s ním urazil téměř 3800 km. Výsledek? "Neměli jsme žádné problémy s převodovkou, žádné problémy se zadním zavěšením, vůbec nic - což je skvělé. Základy vozu jsou v pořádku a to nám umožňuje se soustředit pouze na výkonnost."

Piloti ale občas postávali v garáží místo ježdění na okruhu, což Michael vysvětluje: "Měli jsme spoustu drobných dětských problémů a malinké věci, jejichž oprava vám zabere tři minuty, ale nás stály v některé dny šest hodin v garáži. Bylo tam pár takových malých, otravných systémových problémů, celkově to ale bylo dost dobré."

williams

Jak jsme psali již včera, Williams bude zvažovat příští rok přechod z bateriového na setrvačníkový KERS. Michael ocenil také rozmanitost v letošních vozech - kromě vlastní inovativní zadní části vyzdvihl dvojitou podlahu Toro Rosso či vyústění výfuků Renaultu vpředu pod bočnicemi.

V otázce pneumatik Pirelli nekritizoval: "Pneumatiky vzadu se hodně opotřebovávají a rychle degradují. Ale během uplynulých tří testů jste mohli vidět, že se to zlepšuje - a to díky třem základním věcem.

1) Pirelli pracují na pneumatikách, snaží se je vylepšit. Není to tak masívní program, jako během války pneumatikářů, ale pracují na nich.

2) Piloti se učí s nimi zacházet. Jsou velmi odlišné a je skvělé, když máte ve voze někoho, jako je Rubens Barrichello, aby vám pomohl s identifikací těchto změn, protože během své kariéry už jezdil s tolika různými pneumatikami.

3) Týmy je činí lepšími. Měníme nastavení, přidáváme na vůz přítlak a všechny tyto věci způsobují, že se auto přestává smýkat a snižuje se degradace.

Přesto si myslím, že během několika prvních závodů pojedeme na několik zastávek. Myslím, že budou minimálně dvě a zpočátku možná i tři. Byl bych překvapený, kdyby to bylo horší, podle mě se to ale během roku zlepší."

(Více se o novém voze FW33 můžete dozvědět v našem technickém rozboru zde).

Vytisknout

Diskuze: Sam Michael o převodovce, zavěšení a tuhosti zadní části Williamsu FW33

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 25.02.2011 13:51 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gp malajsie

Okruh v Malajsii je v bídném stavu - na tribuny teče a návštěvníků ubývá

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  5. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud