Sam Michael o převodovce, zavěšení a tuhosti zadní části Williamsu FW33

PH, 25. února 2011, 08:20 Google+

Sam Michael včera po odhalení nových barev během technické prezentace pohovořil o technice jejich nového vozu: o převodovce, zavěšení, KERSu i o pneumatikách Pirelli.

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 25.02. 13:51) Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Williams se rozhodl vyrobit monopost s velmi malou zadní částí, aby vylepšili proudění vzduchu k zadnímu křídlu: "Skončili jsme u [zavěšení] pull-rod, abychom vylepšili vzduch směřující k zadnímu křídlu. A to se opravdu týkalo také převodovky. Veškeré úsilí stojící za tou převodovkou mělo za cíl vylepšit proudění ke spodní části zadního křídla.

Velmi brzy jsme během aerodynamického vývoje přišli na to, že krom směřování horkých výfukových plynů bude právě toto činit letos rozdíl ve výkonnosti."

Technický ředitel pak obrátil pozornost k zavěšení: "Jak víte, ramena horního zavěšení jsou ve tvaru Z. To také souvisí s vylepšení proudění směrem ke spodnímu zadnímu křídlu. Celé zavěšení je vysoko, protože se snažíte dostat pryč jakoukoliv překážku před spodním zadním křídlem - to bylo naší filozofií. Horní část zadního křídla není tak kritická, jako ta dolní."

fw33_zaveseni

Převodovka Williamsu je nejmenší v letošním startovním poli. Při její konstrukcí museli přijít hned s několika inovacemi: "Úhly hnacích poloos, které jsme museli použít, jsou velmi extrémní. Sklon je vyšší, než kdokoliv v historii F1 vůbec použil.

Vyžadovalo to spoustu času testování na dynamometru, završili jsme tisíce kilometrů. První testování hnacích poloos jsme začali loni v červnu. Celou převodovku a zadní část jsme měli na dynamometru v období září - říjen. Tehdy už jsme věděli, že to máme pod kontrolou."

Pohled na zadní část a zavěšení monopostu FW33 však může vyvolávat pochybnosti ohledně patřičné tuhosti: "Poslední věc, která nám při [vývoji] zadní části dělala starosti, se týkala tuhosti.

Tuhost žádné části převodovky není v žádném ohledu nižší než u loňského vozu. A znovu - museli jsme využít dva či tři triky a zvolit opravdu v F1 netradiční pohled na návrh zadního zavěšení, abychom toho dosáhli. Výsledkem je, že nemáme žádné problémy s tuhostí vozu."

Ten byl během tří předsezónních testů již dobře vyzkoušen - Williams s ním urazil téměř 3800 km. Výsledek? "Neměli jsme žádné problémy s převodovkou, žádné problémy se zadním zavěšením, vůbec nic - což je skvělé. Základy vozu jsou v pořádku a to nám umožňuje se soustředit pouze na výkonnost."

Piloti ale občas postávali v garáží místo ježdění na okruhu, což Michael vysvětluje: "Měli jsme spoustu drobných dětských problémů a malinké věci, jejichž oprava vám zabere tři minuty, ale nás stály v některé dny šest hodin v garáži. Bylo tam pár takových malých, otravných systémových problémů, celkově to ale bylo dost dobré."

williams

Jak jsme psali již včera, Williams bude zvažovat příští rok přechod z bateriového na setrvačníkový KERS. Michael ocenil také rozmanitost v letošních vozech - kromě vlastní inovativní zadní části vyzdvihl dvojitou podlahu Toro Rosso či vyústění výfuků Renaultu vpředu pod bočnicemi.

V otázce pneumatik Pirelli nekritizoval: "Pneumatiky vzadu se hodně opotřebovávají a rychle degradují. Ale během uplynulých tří testů jste mohli vidět, že se to zlepšuje - a to díky třem základním věcem.

1) Pirelli pracují na pneumatikách, snaží se je vylepšit. Není to tak masívní program, jako během války pneumatikářů, ale pracují na nich.

2) Piloti se učí s nimi zacházet. Jsou velmi odlišné a je skvělé, když máte ve voze někoho, jako je Rubens Barrichello, aby vám pomohl s identifikací těchto změn, protože během své kariéry už jezdil s tolika různými pneumatikami.

3) Týmy je činí lepšími. Měníme nastavení, přidáváme na vůz přítlak a všechny tyto věci způsobují, že se auto přestává smýkat a snižuje se degradace.

Přesto si myslím, že během několika prvních závodů pojedeme na několik zastávek. Myslím, že budou minimálně dvě a zpočátku možná i tři. Byl bych překvapený, kdyby to bylo horší, podle mě se to ale během roku zlepší."

(Více se o novém voze FW33 můžete dozvědět v našem technickém rozboru zde).

Vytisknout

Diskuze: Sam Michael o převodovce, zavěšení a tuhosti zadní části Williamsu FW33

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 25.02.2011 13:51 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gp malajsie

Okruh v Malajsii je v bídném stavu - na tribuny teče a návštěvníků ubývá

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud