Ferrari F10 - Změny po Malajsii

Michalis K. / Petr Hlawiczka, 16. června 2010, 06:45 Google+

Ferrari s sebou do Číny přivezlo podstatně vylepšený monopost F10. Rozebereme si některé novinky, které se na něm po závodě v Malajsii objevily.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 17.06. 15:52) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Vylepšení od Malajsie

f10_bok_srovnani

1. Nová sada spoilerů pod nosem
2. Nová dvojitá podlaha pod nosem
3. Upravený difuzor ve střední části
4. Testována prvotní verze systému pro oddělování proudu vzduchu na zadním křídle (v závodě
    nepoužita)
5. Zmizelo žebrování v bočnicích kvůli nižším nárokům na chlazení v Číně
6. Nové otvory v zadní části podlahy

Ferrari se velmi snažilo o snížení ztráty na Red Bull a McLaren a zároveň o to, aby se udrželo před Mercedesem a Renaultem - proto do Číny přivezlo mnoho změn. Zefektivnilo se proudění změn pod vozem - od nových spoilerů pod nosem, které usměrňují tok vzduchu, přes změny v podlaze až  po úpravu centrální části difuzoru. Tým se také hodně (více než by bylo zdrávo, jak se ukázalo později) věnoval vývoji svého F-kanálu.

Obecně je známo, že úpravy difuzoru jsou  difuzoru jsou efektivnější cestou ke zvyšování přítlaku, protože s tím nesouvisí velké zvýšení odporu vzduchu. Díky F-kanálu mohou týmy na rovinkách dosahovat až o 7 km/hod vyšší maximální rychlost.

Zadní křídlo

zadni_kridlo_cina_f10

Tým vyzkoušel  svou prvotní verzi F-kanálu, ale v závodě ji nenasadil. Krom toho na křídle nebyly provedeny žádné změny.

Vertikální spoilery pod nosem, nová podlaha

vanes_f10

Vertikální spoilery pod nosem byly přepracovány - nyní jsou více zahnuté ve spodní přední části, aby mohl vzduch hladčeji proudit uvnitř tunelu, který pro něj vytvářejí. Tato nová sada (od představení se jedná již o druhou úpravu) spolu s novou dvojitou podlahou pod nosem vylepšují proudění vzduchu směrem k nové centrální části difuzoru.

podlaha_nos_f10
Podlaha pod nosem z Číny (vlevo) a před (Čínou vpravo)

Zadní část podlahy
Tým konečně použil otvory v zadní části podlahy, které předtím testoval v Sepangu. Podobné řešení používá McLaren již od počátku sezóny (párkrát ho nasazoval ho již loni). Cílem je přivádět více vzduchu do bočních částí difuzoru.

Ozubené okraje podlahy na vnitřní straně kol (oranžová šipka) pomáhají snížit turbulence, které zde vznikají, když se stýká proud vzduchu z pod podlahy s víry, které jsou vytvářeny rotací kol.


Výřezy v boční části podlahy u zadních kol - verze z Číny (vlevo) a předchozí verze (vpravo)

Detaily na boku podlahy

Nebylo to poprvé, co Ferrari experimentovalo s podlahou v zájmu zvýšení aerodynamické efektivity monopostu. Během únorových testů v Barceloně tým představil nové zvýšené okraje v přední části. Toto lemování brání úniku horní části vzduchu proudícího od deflektorů směrem ven z povrchu podlahy a jeho mísení se vzduchem proudícím pod šasi. Kontaktem těchto dvou proudů vzduchu totiž vznikají nežádoucí turbulence.

Pro snížení odporu, která tyto zvýšené okraje podlahy vytvářejí, obsahovala prvotní verze drobný výřez. Nově je tvar mnohem jednodušší a směrem k zádi se zvyšuje. Podlaha navíc směrem k zádi podél tohoto lemu také jemně stoupá, aby vzduch mírně stoupal a nedocházelo ke kontaktu s vrstvou vycházející z pod podlahy. Ideální by samozřejmě byly jakési záclony, které by uzavřely vzduch pod podlahou - to je ale v pravidlech zakázáno kvůli eliminování přísavného efektu.

Krom nového lemu změnu doznaly také bočnicové panely, na nichž přibyla drobná trojúhelníková ploutev ve spodní části. To vede ke snížení aerodynamického odporu díky tomu, že vytváří víry směřující k zadní části vozu.

Úpravy difuzoru

difuzor_f10

Uprostřed se objevil zaoblený horizontální prvek, který odděluje druhé a třetí patro difuzoru. Cílem je zvýšit množství vzduchu proudícího ze druhého patra. Navíc je více nakloněn a na okraji uprostřed rozšířen, aby nedocházelo k nežádoucímu mísení proudícího vzduchu mezi těmito dvěma patry. Výše zmíněné výřezy v podlaze pomáhají také zvýšit efektivitu difuzoru, resp. jeho bočních kanálů.

Vytisknout

Diskuze: Ferrari F10 - Změny po Malajsii

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 17.06.2010 15:52 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Whitmarsh, Martin

Whitmarsh: Máme zkušenosti, Red Bull ale ještě nevyhrál titul

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud