Úpravy křídel a rozdíly ve spotřebě ve Spa

Petr Hlawiczka, 2. září 2009, 10:00 Google+

Okruh v belgických Ardenách byl první opravdu rychlou tratí v letošním kalendáři. Všechny týmy proto sáhli k úpravě aerodynamiky a přivezl revidovaná zadní i přední přítlačná křídla. My se teď podíváme na tři nich: Red Bull, BrawnGP a Ferrari. Navíc se krátce podíváme na různou spotřebu motorů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Red Bull
Přední křídlo doznalo změn v hodní části. V předchozí verzi se jednalo o jednolitou díl o dvou částech, nyní zakřivili vnější část a ořízli a srovnali vnitřní část a přidali vertikální nástavec. Přepracovaná vnitřní část vylepšuje proudění vzduchu pod vozem směrem k difuzoru, zatímco úpravy na vnější straně pomáhají vylepšit obtékání vzduchu kolem vozu a zvýšit přítlak v přední části monopostu.

Srovnání předchozí verze křídla z Valencie (nahoře) s modifikací pro Belgii (dole)



BrawnGP
Ve spa testovali Brawni nové přední i zadní křídlo, stejně jako kryt motoru ve stylu Red Bullu s protaženou žraločí ploutví. V sobotu již piloti jezdili pouze s upraveným předním křídlem, které nově obsahuje více zkroucenou vertikální klapku na vnější straně bočnice předního spoileru. Prvek pomáhá efektivněji odklánět proud vzduchu od předních pneumatik. Odstraněna byla i gourneyho klapka na koncové hraně horního profilu. Monopost tak může díky nižšímu odporu, ale stejnému přítlaku, dosahovat vyšší rychlost na rovinkách.

 
Srovnání předních spoilerů BGP001 z Valencie (nahoře) a ze Spa (dole)



Ferrari
Spa byl prvním opravdu rychlým okruhem v letošním kalendáři a všechny týmy zde představili přední i zadní křídla upravená pro menší přítlak. Nejinak tomu bylo i u Ferrari, kteří použili zadní spoiler s nižší hloubkou hlavní části a vyšší přední hranou, stočenou směrem nahoru v prostřední části. Nové jsou i bočnice křídla, jež nyní neobsahují žádné žebrování, což zlepšuje průtok vzduchu a tím i maximální dosahovanou rychlost.

Proměny na zadním křídle F60 - zadní křídlo z Valencie (nahoře) a ze Spa (dole)




Spotřeba motorů - (nejen) Ferrari má problém
Ferrari čím dále tím více trápí problém s motorem, resp. jeho žíznivostí. Vzpomínáte si, s jakým množstvím paliva startoval Fisichella a Räikkönen? Pokud ne, podívejte se na naši analýzu hmotnosti zde. O kolik kol později jel Kimi do boxů? O žádné - oba ke své první zastávce zajeli ve 14. kole (viz analýza zastávek v boxech). Co z toho vyplývá? Fisichella, ač o 7 kg lehčí, byl schopen vydržet na trati stejný počet kol jako Räikkönen. Monopost VMJ02 je poháněn údajně nejlepším agregátem ve startovním poli od Mercedesu. Krom vyššího výkonu má i nižší spotřebu paliva než motory Ferrari.

Ostatně Nick Heidfeld s BMW a Mark Webber na Red Bullu s motorem od Renaultu poprvé zastavili u svých mechaniků také ve 14. kole, i když měli o 7 - 10 kg paliva více než vítěz kvalifikace. Jejich motory jsou na tom se spotřebou jako Ferrari - Mercedes tedy odvádí výbornou práci.

 
Ilustrační foto


Domenicali přiznal, že si problém uvědomují a pracují na zlepšení: "Na tomto musíme zapracovat a pochopit, čím to je, že různé týmy dokážou šetřit palivo, a jak jsou na tom se spotřebou. Ostatní zřejmě odvádějí lepší práci - musíme přesně zjistit, jak to. Způsobuje rozdíly a může je působit i v budoucnu."

Nejen Ferrari má tedy na čem pracovat, protože spotřeba bude příští rok, kdy vstupuje v platnost zákaz tankování, klíčová. Palivo bude tvořit velkou část hmotností vozu vzhledem k tomu, že týmy budou závodit s plnými nádržemi - a kdo bude mít lepší ekonomiku motoru, ten bude mít lehčí vůz, resp. větší prostor pro vyvážení vozu díky rozložení dodatečného balastu (min. hmotnost monopostu nebude smět klesnout pod 620 kg). Takové rozdíly v hmotnosti by mohli učinit velký rozdíl ve výkonnosti zejména ke konci závodu. Vyplatí se postavit motor, který bude mít sice o pár koní nižší výkon, ale lepší spotřebu. Není divu, že právě to je oblastí, kterou se týmy intenzívně zabývají.

Vytisknout

Diskuze: Úpravy křídel a rozdíly ve spotřebě ve Spa

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

McLaren

Button vzpomíná: Alonso byl lišák, jak porazil Hamiltona?

Max Verstappen se v Barceloně dlouho držel před Hamiltonem

"Red Bull urgentně potřebuje více přilnavosti a vyšší výkon. A Péreze vpředu," usuzuje Brundle

Christian Horner a Toto Wolff v Bahrajnu

Wolff motorům Red Bull nevěří. A jasně vysvětlil proč

Bernie Ecclestone s Lewisem Hamiltonem

"Hamilton v boji o titul Verstappena snadno porazí," předpovídá Ecclestone

Fernando Alonso - závod v Barceloně

Ocon? Zatím na něj nestačím, uznává Alonso

Sergio Pérez při testování nového Red Bullu RB16B

Nekonečný příběh: FIA si opět posvítí na flexibilní křídla, Hamilton si stěžuje na Red Bull

Daniel Ricciardo během kvalifikace v Barceloně

McLaren očekává dlouhou bitvu s Ferrari, pro zbytek sezóny má jasný cíl

Charles Lecler a Mattia Binotto při pátečním tréninku v Sáchiru

Binotto chválí Leclerca, naštvala ho italská média

Start GP Španělska - Pérez v hloubi pole

"Pérez vpředu zoufale chybí. Potřebujeme jej tam, abychom Mercedes dostali pod tlak," říká Horner

Všechno dobré - nakonec Mercedes dokázal to nejdůležitější, vyhrát závod.

Bottasova vzpoura? Žádná nebyla, zní z tábora Mercedesu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VERSTAPPEN, 3.... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ecclestone, Bernie

Južná Kórea chce do F1 už v budúcej sezóne

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: Hamiltonův lov na Verstappena "Málem jsem do boxů nezajel," říká pilot Mercedesu

  2. Bottasova vzpoura? Žádná nebyla, zní z tábora Mercedesu

  3. Nekonečný příběh: FIA si opět posvítí na flexibilní křídla, Hamilton si stěžuje na Red Bull

  4. GRAFIKA: Startovní rošt GP Španělska - Ferrari v 2. řadě, Mazepin penalizován

  5. GP ŠPANĚLSKA: Hamilton si Verstappenem poradil v depu i na trati

  6. Binotto chválí Leclerca, naštvala ho italská média

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud