Räikkönen: O pneumatikách, odchodech a F1 jako takové

Robert RoBertino Pavelka, 23. července 2015, 13:22 Google+

Finský závodník vkročil do formule 1 v roce 2001 a kroutí v ní už 13 sezónu. Mám ještě v dobré paměti jeden z jeho prvních rozhovorů v F1 nesoucí název Raketa z Espoo. Proto jsou jeho současné názory zajímavé i pro porovnání.

Počet komentářů:  12 komentářů (Poslední 27.07. 15:59) Napište svůj názor
Räikkönen nepatří zrovna k nejsdílnějších pilotům

Räikkönen nepatří zrovna k nejsdílnějších pilotům | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Kimi, řídil jste ve formuli 1 desetiválce, osmiválce a teď šestiválcové turbo. Který z těchto agregátů byl podle vás nejlepší a udělal na vás skutečný dojem?
Auta jsou nyní poněkud pomalejší, my piloti bychom vždy rádi jeli rychleji. Dříve auta dosahovala vyšších rychlostí, pneumatiky byly lepší, měkčí... prostě byly jiné, ale rychlejší. Když se objevilo Pirelli, změnily se pochopitelně pneumatiky, můj dojem je, že ty předtím vám poskytovaly větší radost z jízdy, mohli jste jet celou dobu na limitu. Teď musíte šetřit palivo, šetřit pneumatiky, šetřit tohle, šetřit tamto... Jsem toho názoru, že teď je vše mnohem přísnější, svázanější, pořád jsme na nějaké hranici a to nám zabraňuje dále posouvat limity.

Není to prostě jako dřív, máme menší přítlak, v některých zatáčkách se vůbec nedá útočit, takže raději vzpomínám na auta z doby, kdy jsem do F1 přišel, až po konec první desetiletky nového milénia. To byly asi nejkrásnější monoposty. Teď všechna ta pravidla příliš ovlivňují, co se stane, takže jejich změna by znamenala opravdu zásadní zlom.

img-responsive

Räikkönen v dobách působení u McLarenu | foto: McLaren

Myslíte, že by změna pravidel měla zavést formuli 1 zase zpátky na počátek tohoto století?
Pravidla sama o sobě se od roku 2000 hodně změnila. Máme teď možná větší show a spoustu pozlátka kolem, ale upřímně, v dřívějších letech jsme mohli mnohem víc předjíždět aniž bychom k tomu potřebovali nějaká zařízení. V jistých ohledech to byla větší show než dnes, protože těch rychlých vozů bylo víc. Ale pravidla se změnila, teď je nutné zase dovést F1 k tomu, čím by opravdu měla být. Měli bychom být nejrychlejší stroje na okruzích, a když se dnes zeptáte lidí na jejich názor, většina si to myslet nebude.

Není taky problémem pro diváky, že jeden tým je pořád vpředu, a hodně dlouho? 
Stává se to - ne moc často, ale stává. Když jsem v F1 začínal, dominovalo Ferrari, pak přišel Red Bull, teď je to Mercedes. Jeden tým zvládne všechno perfektně a tím pádem rozdíl naroste. Pokud dojde ke změnám pravidel, tak je větší šance, že jednomu týmu sednou - a ostatní ho musí začít dohánět.

Pokud budou pravidla neměnná mnoho let, pak to bude pořád stejné. Žádné pravidlo totiž nevyloučí možnost, že nějaký tým bude pořád vyhrávat. Lidé si stěžují, ale nikde není řečeno, že se to za rok nebo dva změní. 

img-responsive

V barvách Lotusu zatím dosáhl Kimi svého posledního, dvacátého vítězství. | foto: Lotus F1 Team

Ferrari učinilo krok směrem ke snížení náskoku Mercedesu. Jste přesvědčen, že se na tomto procesu budete podílet i příští rok? 
Na to se musíte zeptat týmu, opravdu to nemám jen ve svých rukou. Čekají ode mě víc, tento ročník jsem nezačal ideálně, ale celou dobu děláme pokroky. Podívejte se na ten rozdíl od loňského roku. Stojím si za tím, že jsme jako tým udělali největší pokrok v současné F1, ale pořád ne dostatečný k tomu, abychom došli k našemu cíli, ještě potřebujeme čas.

Postupujeme vpřed, ale lidé v týmu už se nespokojí jenom se třetím nebo druhým místem, musíme mít šanci pokaždé vyhrát závod. Pokud budeme pracovat tak jako doposud, jsem přesvědčen, že se nám to podaří. Ale nemůžeme v několika následujících měsících čekat zázraky.

Maurizio Arrivabene říká, že potřebuje "výborné výsledky", aby byl přesvědčen o vašem setrvání v týmu. Co podle vás musíte udělat, abyste jeho očekávání splnil?
Nic jiného než zase svojí práci, jak nejlépe umím, a když to bude málo, nedá si nic dělat. Už nejsme daleko od bodu, kdy budeme z našich výsledků šťastní, ale ještě nám pár kroků chybí.

Chceme vyhrávat. Bohužel zatím naše pozice není ještě taková, že bychom mohli absolvovat jednoduchý závod. Chce to samozřejmě i nadále pracovat. Z příští sezóny si moc těžkou hlavu nedělám, pokud tu budu, dobře, pokud ne, budu rád, že tým kráčí dál po dobré cestě, která nám přináší radost. Ale pořád je tu plno práce, kterou je třeba udělat, aby tým byl stoprocentně šťastný. Ostatní ukáže čas.

Vytisknout

Diskuze: Räikkönen: O pneumatikách, odchodech a F1 jako takové

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 12, poslední 27.07.2015 15:59 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 12 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Honda nasadí Alonsovi a Buttonovi v Maďarsku čerstvé pohonné jednotky

McLaren nové motory Honda využije beztrestně hned v Maďarsku

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez

  2. Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

  3. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  4. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  5. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  6. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud