Jordan o obrácení startovního roštu či o rozchodu Red Bullu s Renaultem

Robert RoBertino Pavelka, 2. července 2015, 14:20 Google+

Rozhovory s osobnostmi F1 jsou vždy vítaným zdrojem nejen informací, ale i postřehů a názorů, jak se na nejprestižnější kategorii dívají - co se jim nelíbí a co by rádi viděli jinak. Výjimkou není ani Eddie Jordan, jehož odpovědi na zvídavé otázky fanoušků uvádíme.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nekompromisní Ir Jordan - vždy svůj a vždy otevřený.

Nekompromisní Ir Jordan - vždy svůj a vždy otevřený. | foto: Jordan Grand Prix

Sdílejte článek

Souhlasíte s názorem, že Hamiltona lze považovat za velkého šampiona, který by si zasloužil bojovat proti lepšímu týmovému kolegovi?
Já bych to tak jednoznačně neviděl, je mezi nimi rozdíl deseti bodů. V Silverstone se Rosberg určitě bude soustředit na dynamiku. Samozřejmě není tak rychlý jako Lewis, takže se domnívám, že Hamilton titul obhájí. Řekl jsem, že se nad ním budou vždycky vznášet nějaké otazníky, pořád dělá hloupé chyby, jakou také bylo přejetí čáry za výjezdem z boxů v Rakousku. Potřebuje se jich zbavit a pak může být označován za jednoho z největších pilotů všech dob.

Co říkáte na nápady jako obrácený startovní rošt nebo jeho náhodné složení?
Přijde mi to jako totální nesmysl. Byl bych pro nějaké nové možnosti, ale obrátit startovní rošt? Mluví se o tom desítky let a nikdy k tomu nedošlo, protože je to podle mě příliš vykonstruované.

Když váš mozek vyšle nějakou zprávu, jste pak překvapen, co občas řeknou vaše ústa?
Pokaždé. Ale ono to tak je už od narození. Často začnu mluvit dříve než přemýšlím - tedy pokud to vůbec udělám... 

Co si myslíte o návrhu Christiana Hornera, aby Ross Brown spolupracoval na nové podobě Formule 1, považujete to za dobrý nápad?
Určitě není špatný. Je to expert, získal se svým týmem mistrovský titul, takže by měl mít správný úhel pohledu. Ale pokud jde o mě, vybral bych si Garyho Andersona, protože jeho mozek je nejpragmatičtější, s jakým jsem se v F1 setkal.

Jaký je váš názor na současný „hluk“ motorů F1? Myslíte si, že by měl být změněn, a pokud ano, jak?
Skutečný kravál v F1 je něco, na čem jsem vyrůstal, takže mi chybí. Vždy jsem si myslel, že hřmění motorů je součástí našeho show a vždy to budu tvrdit. Na druhou stranu lidé, které oslovila F1 teprve nedávno žádný rozdíl neuvidí. Víc se obávám jak FIA naloží se změnou pravidel, zejména s výší nákladů, které mají velký vliv na menší týmy.

Prožívá F1 krizi?
V jisté části světa absolutně ne, víte co tím myslím. Má prostě jenom jinou tvář. Větší problém vidím v tom, že neláká tolik mladých lidí, ti na závodech chybí. Musíme vytvořit nové hrdiny, ať jsou to piloti nebo šéfové týmů, přidat atraktivitu a na globální úrovni ji učinit otevřenější a přitažlivější.

img-responsive

Ředitele Renaultu Ghosna označil Jordan za tvrdého obchodníka | foto: Lotus F1 Team

Odejde Renault po roce 2016 z formule 1?
Myslím, že šéf Renault Carlos Ghosn je tvrdý až bezohledný člověk, takže pro něj nebude problém se rozhodnout i takovým způsobem. Jeho řešení bude mít ekonomické důvody. Renault se pohybuje ve sportu dlouhou dobu a jeho turbomotory na přelomu 70. a 80. let byly úžasné. Teď je kritizován za příliš velký odsup do Mercedesu, nejčastěji ze strany Red Bullu. Mám dojem, že se toto partnerství rozpadne. Ale zda Renault opustí F1 už je docela jiná záležitost, a nikoli až tak jasná.

Domníváte se, že RSE Ventures a Qatar získají majoritní podíl od CVC Group? Znamenalo by to konec éry Bernie Ecclestonea?
„Většinou se takové věci dobře drží v tajnosti. Tohle je něco jiného. Tihle lidé jsou seriózní a schopní zvládnout organizační stránku. Už to dokázali, a pokud by se jim to povedlo i s F1, jen bych je uvítal. Už jen proto, že F1 změny potřebuje.

Max Mosley tvrdí, že Bernie by ani v takovém případě neodešel. Pokud mě paměť neklame, vlastnictví F1 by se měnilo už počtvrté, ale Ecclestoneova pozice by zůstala přinejmenším tak silná, jako doposud. Čtyřikrát prodal to samé a stejně nepřišel o kontrolu… To je prostě Bernie. Je to podnikatel s velkým P, génius a na správném místě, ať jde o nynější nebo budoucí majitele.

Tvrdí se, že Bernieho majetek údajně činí 2,7 miliardy liber. Proč tedy nesouhlasí s rovnoměrným rozdělením výnosů?
Dobrá otázka. Zdroj příjmů v F1 byl vždy diskutabilní. Zastávám názor, že některé týmy by s ohledem na jejich historii měly dostat víc. Byl jsem jedním z těch, kteří podpořili návrh, že 3% z celkové částky by mělo dostat Ferrari. Vnímal jsem to jako odpovídající odměnu týmu za loajalitu, výdrž a podporu jeho fanoušků.

Jsem však toho názoru, že není dobré, pokud by Lotus například vyhrál šampionát, aby dostal méně peněz než McLaren. Bylo by to v pořádku? Tím nechci říci, že to je direktivně namířeno proti McLarenu, stejně tak jsem mohl říci Red Bull.

img-responsive

Vzpomínka na doby, kdy Eddie Jordan stál na boxové zídce a sledoval své vozy. | foto: Rubens Barrichello

Kdyby vám dal Bernie Ecclestone možnost něco v F1 změnit, čím byste začal a co byste jako první odstranil?
Rád bych provedl spravedlivější přerozdělení financí a nastavil jiná pravidla pro týmy GP2, aby nebyly odrazovány od dalšího postupu, v jehož případě první tři roky nedostanou zaplaceno. Možná ani netušíte, jak dobré ty týmy jsou a jak by bylo přínosné, kdyby se etablovaly v F1. Rád bych viděl předkvalifikaci, kde spolu bojují stáje až do samého konce o místa na startovním roštu. Přesně jako v době, kdy jsem začínal se svým týmem.

Vytisknout

Diskuze: Jordan o obrácení startovního roštu či o rozchodu Red Bullu s Renaultem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Damon Hill žádá pro fanoušky lepší F1

Hill má o F1 specifickou představu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  3. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud