Rozhovor s Allisonem o změně v pravidlech: Omezení výfuků se dotkne všech

Petr Hlawiczka, 21. června 2011, 20:00 Google+

FIA oznámila, že nové omezení mapování motoru vstoupí v platnost již o víkendové Velké ceně Evropy ve Valencii. Technický ředitel Renaultu objasňuje, o co se jedná, a co to může znamenat pro jeho tým.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 22.06. 10:09) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

FIA nedávno vydala prohlášení a zdá se, že týmy nebudou moci využívat své mapováním motorů tak, jako tomu bylo dříve. Můžete nám říci něco více ohledně této nové situace?
James Allison: Prohlášení FIA způsobí, že všechny týmy (ať už používají výfukovou podlahu či nikoliv) budou muset změnit své postupy. Hlavní změny pro velkou cenu v Silverstone jsou následovné: když pilot zcela uvolní plynový pedál, mapování ECU (elektronické řídicí jednotky) musí být nastaveno tak, aby motor prakticky uzavřel škrticí klapku. Předtím bylo možné nastavit mapování motoru tak, že zůstala otevřená, a výkon motoru byl omezen jinak.

Když pilot sundá nohu z plynu, musí být mapování ECU navíc nakonfigurováno tak, aby odřízlo dodávku paliva do motoru - tímto je mířeno na tzv. "horké foukání" (vysvětlení zde), kdy je energie výfukových plynů navyšována spalováním.

A konečně s okamžitou platností nebude umožněno přeprogramovávat konfiguraci ECU mezi kvalifikací a závodem. Od toho se očekává, že to zabrání extrémním nastavením ECU pro kvalifikaci - dříve byl totiž elektronický přístup v rámci pravidel parc fermé vysloveně povolen.

renault

Jak si myslíte, že to ovlivní Lotus Renault GP ve srovnání s ostatními týmy?
JA: Není jednoduché posuzovat vliv této změny na naši konkurenceschopnost.  Ztráta každého vozu s výfukovou podlahou bude pramenit ze dvou odlišných příčin: kolik přítlaku ztratíte a navíc, nakolik ztráta tohoto přítlaku naruší vyvážení vozu.

Všechna auta s výfukovou podlahou přijdou v důsledku těchto nových omezení o přítlak při brzdění. Některé týmy ztratí více, jiné méně - je těžké říct, jak velkou relativní ztrátu zaznamená Lotus Renault GP. Je však možné, že na to doplatíme méně z hlediska změny vyvážení, protože díky našemu vyústění výfuků vpředu dochází k vytváření jejich efektu docela blízko střední části vozu. To znamená, že jak se foukání z výfuků zvětšuje a zmenšuje, tak to ve skutečnosti příliš nenarušuje aerodynamické vyvážení vozu.

U foukání do zadní části dochází k vytváření veškerého přítlaku na zadní ose. Protože nová pravidla snižují efekt foukání mnohem více při nájezdu do zatáčky než do výjezdu z ní, je docela možné, že se u foukání v zadní části budou v důsledku nových pravidel spíše potýkat s nervozitou při brzdění a větší nedotáčivosti na výjezdu. Uvidíme v Silverstone.

vyfuk
Inovativní výfuky Renaultu R31 ústící vpředu

Myslíte si, že je tato změna pravidel po sedmi odjetých závodech uprostřed sezóny férová?
JA: Byli bychom raději, kdyby byl současný stav zachován po zbytek sezóny.

Vytisknout

Diskuze: Rozhovor s Allisonem o změně v pravidlech: Omezení výfuků se dotkne všech

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 22.06.2011 10:09 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Technika v Kanadě: Přední křídlo Red Bullu pod drobnohledem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud