Chris Amon: Odepřená radost (6/8)

iM3, 22. ledna 2013, 17:00 Google+

Šesté pokračování příběhu Chrise Amona.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 22.01. 20:13) Napište svůj názor

Sdílejte článek

ŽIVÁ VODA Z FRANCIE
Amon zahájil angažmá s francouzskou Matrou tím nejlepším způsobem – vítězstvím. Samozřejmě se jednalo o nemistrovský závod. Jakmile se bojovalo v rámci MS, byl scénář závodů kopií předešlých let. Bodovaná umístění v roce 1971 střídal s častým odstoupením. Na legendárním okruhu Monza startoval z prvního místa a dlouhou dobu se držel ve vedoucí skupince. Grand Prix Itálie byla specifická dech beroucími souboji o vedení. Během 55 kol se čelo závodu přepisovalo 22krát a pět pilotů mělo do posledních metrů šanci na prvenství. Vyjma Amona. Během jízdy na prvním místě strhával fólii z hledí a to mu zůstalo vytržené v ruce! Amon znenadání přišel o ochranu očí a průměrnou rychlostí přes 200 km/h dojel se slzami v očích na šestém místě.

V konečném hodnocení šampionátu obsadil 11. místo se ziskem pouhých devíti bodů. Nekončící série proher a zklamání už Amona nikterak nedeprimovala. Proti nepřízni osudu se psychicky obalil v dobách u Ferrari a nyní nezdary házel za hlavu – připraven co nejdříve bojovat o vítězství.

Rok 1972 byl pro stáj Matra posledním. Francouzi zavírali krám a pozornost zaměřovali na sportovní vozy. Amona čekal poslední rok s týmem a pochopitelně usiloval o rozlučku s co nejlepšími výsledky. Před červencovou Grand Prix Francie získal Amon hrstku bodů. Plný počet měl získat právě ve Francii, kde podle vlastních slov odjel nejlepší závod kariéry. Přitakávají mu i kolegové, tuto grand prix měl opravdu vyhrát.

Okruh u města Clermont-Ferrand ve střední Francii byl dlouhý osm kilometrů a od jezdců vyžadoval maximální soustředěnost. Amon takové výzvy miloval. Rychlé okruhy Remeš, Indianapolis nebo Enna na Sicílii ho nudily. Chtěl zatáčky, plno zatáček. Clermont-Ferrand jeho požadavky splňoval. Protože Matra čelila finančním problémům a žalostně se jí nedostávalo motorů, disponoval Amon motorem původně určeným do sportovního vozu! Vzhledem k Amonově dominanci v trénincích a kvalifikacích nepředstavoval sportovní motor viditelný handicap.

Amon po startu udržel první místo před Hulmem a Stewartem. Jakmile pneumatiky dosáhly správné provozní teploty, s neomylnou ladností ujížděl pronásledovatelům. V polovině závodu držel před druhým Stewartem desetivteřinový náskok. Třetí Emerson Fittipaldi ztrácel dalších 30 vteřin.

Při sjíždění z kopce k depu najednou zaregistroval abnormální chování vozu. Uvědomil si, že má defekt pneumatiky. V tu chvíli mu problesklo hlavou slovo konec. Opravdu poslední šance vyhrát grand prix se rozplynula v prach a osud mu nikdy nedovolí vyhrát. Po vteřinách zoufalství zachoval chladnou hlavu a okamžitě přijel k mechanikům. Zastávka trvala nekonečných 90 vteřin. Nejenže mechanici nebyli na Amonův příjezd připraveni, rovněž nemohli sundat poškozené kolo.

Modrobílá Marta vyrazila na dráhu z desáté pozice. Amon byl smířen se ztrátou vítězství, ale touha bojovat do posledních metrů v něm přetrvával. Několikrát překonal rekord okruhu a projížděl startovním polem jako horký nůž máslem. Kdyby závod trval o jedno kolo déle, Fittipaldi by mu neunikl. Amon projel cílem na třetím místě 31 vteřin za vítězným Stewartem. Prostým matematickým výpočtem lze zjistit, že na Stewarta najel skoro minutu a nebýt defektu, nikdo by ho ten den na první příčce neohrozil.

Vytisknout

Diskuze: Chris Amon: Odepřená radost (6/8)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 22.01.2013 20:13 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

Lance Stroll se svou nehodou postaral o napjatou situaci před GP Brazílie

Alibismus FIA nebo snaha něco zakrýt? Vysvětlení podivného jednání kolem kvalifikační nehody Strolla

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lowe, Paddy

Jordan: Lowe jde k Mercedesu, Wolff vystřídá Brawna, který je s Fryem na odchodu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud