Chris Amon: Odepřená radost (6/8)

iM3, 22. ledna 2013, 17:00 Google+

Šesté pokračování příběhu Chrise Amona.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 22.01. 20:13) Napište svůj názor

Sdílejte článek

ŽIVÁ VODA Z FRANCIE
Amon zahájil angažmá s francouzskou Matrou tím nejlepším způsobem – vítězstvím. Samozřejmě se jednalo o nemistrovský závod. Jakmile se bojovalo v rámci MS, byl scénář závodů kopií předešlých let. Bodovaná umístění v roce 1971 střídal s častým odstoupením. Na legendárním okruhu Monza startoval z prvního místa a dlouhou dobu se držel ve vedoucí skupince. Grand Prix Itálie byla specifická dech beroucími souboji o vedení. Během 55 kol se čelo závodu přepisovalo 22krát a pět pilotů mělo do posledních metrů šanci na prvenství. Vyjma Amona. Během jízdy na prvním místě strhával fólii z hledí a to mu zůstalo vytržené v ruce! Amon znenadání přišel o ochranu očí a průměrnou rychlostí přes 200 km/h dojel se slzami v očích na šestém místě.

V konečném hodnocení šampionátu obsadil 11. místo se ziskem pouhých devíti bodů. Nekončící série proher a zklamání už Amona nikterak nedeprimovala. Proti nepřízni osudu se psychicky obalil v dobách u Ferrari a nyní nezdary házel za hlavu – připraven co nejdříve bojovat o vítězství.

Rok 1972 byl pro stáj Matra posledním. Francouzi zavírali krám a pozornost zaměřovali na sportovní vozy. Amona čekal poslední rok s týmem a pochopitelně usiloval o rozlučku s co nejlepšími výsledky. Před červencovou Grand Prix Francie získal Amon hrstku bodů. Plný počet měl získat právě ve Francii, kde podle vlastních slov odjel nejlepší závod kariéry. Přitakávají mu i kolegové, tuto grand prix měl opravdu vyhrát.

Okruh u města Clermont-Ferrand ve střední Francii byl dlouhý osm kilometrů a od jezdců vyžadoval maximální soustředěnost. Amon takové výzvy miloval. Rychlé okruhy Remeš, Indianapolis nebo Enna na Sicílii ho nudily. Chtěl zatáčky, plno zatáček. Clermont-Ferrand jeho požadavky splňoval. Protože Matra čelila finančním problémům a žalostně se jí nedostávalo motorů, disponoval Amon motorem původně určeným do sportovního vozu! Vzhledem k Amonově dominanci v trénincích a kvalifikacích nepředstavoval sportovní motor viditelný handicap.

Amon po startu udržel první místo před Hulmem a Stewartem. Jakmile pneumatiky dosáhly správné provozní teploty, s neomylnou ladností ujížděl pronásledovatelům. V polovině závodu držel před druhým Stewartem desetivteřinový náskok. Třetí Emerson Fittipaldi ztrácel dalších 30 vteřin.

Při sjíždění z kopce k depu najednou zaregistroval abnormální chování vozu. Uvědomil si, že má defekt pneumatiky. V tu chvíli mu problesklo hlavou slovo konec. Opravdu poslední šance vyhrát grand prix se rozplynula v prach a osud mu nikdy nedovolí vyhrát. Po vteřinách zoufalství zachoval chladnou hlavu a okamžitě přijel k mechanikům. Zastávka trvala nekonečných 90 vteřin. Nejenže mechanici nebyli na Amonův příjezd připraveni, rovněž nemohli sundat poškozené kolo.

Modrobílá Marta vyrazila na dráhu z desáté pozice. Amon byl smířen se ztrátou vítězství, ale touha bojovat do posledních metrů v něm přetrvával. Několikrát překonal rekord okruhu a projížděl startovním polem jako horký nůž máslem. Kdyby závod trval o jedno kolo déle, Fittipaldi by mu neunikl. Amon projel cílem na třetím místě 31 vteřin za vítězným Stewartem. Prostým matematickým výpočtem lze zjistit, že na Stewarta najel skoro minutu a nebýt defektu, nikdo by ho ten den na první příčce neohrozil.

Vytisknout

Diskuze: Chris Amon: Odepřená radost (6/8)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 22.01.2013 20:13 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lowe, Paddy

Jordan: Lowe jde k Mercedesu, Wolff vystřídá Brawna, který je s Fryem na odchodu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud