ŽIVÁ VODA Z FRANCIE
Amon zahájil angažmá s francouzskou Matrou tím nejlepším způsobem – vítězstvím. Samozřejmě se jednalo o nemistrovský závod. Jakmile se bojovalo v rámci MS, byl scénář závodů kopií předešlých let. Bodovaná umístění v roce 1971 střídal s častým odstoupením. Na legendárním okruhu Monza startoval z prvního místa a dlouhou dobu se držel ve vedoucí skupince. Grand Prix Itálie byla specifická dech beroucími souboji o vedení. Během 55 kol se čelo závodu přepisovalo 22krát a pět pilotů mělo do posledních metrů šanci na prvenství. Vyjma Amona. Během jízdy na prvním místě strhával fólii z hledí a to mu zůstalo vytržené v ruce! Amon znenadání přišel o ochranu očí a průměrnou rychlostí přes 200 km/h dojel se slzami v očích na šestém místě.
V konečném hodnocení šampionátu obsadil 11. místo se ziskem pouhých devíti bodů. Nekončící série proher a zklamání už Amona nikterak nedeprimovala. Proti nepřízni osudu se psychicky obalil v dobách u Ferrari a nyní nezdary házel za hlavu – připraven co nejdříve bojovat o vítězství.
Rok 1972 byl pro stáj Matra posledním. Francouzi zavírali krám a pozornost zaměřovali na sportovní vozy. Amona čekal poslední rok s týmem a pochopitelně usiloval o rozlučku s co nejlepšími výsledky. Před červencovou Grand Prix Francie získal Amon hrstku bodů. Plný počet měl získat právě ve Francii, kde podle vlastních slov odjel nejlepší závod kariéry. Přitakávají mu i kolegové, tuto grand prix měl opravdu vyhrát.
Okruh u města Clermont-Ferrand ve střední Francii byl dlouhý osm kilometrů a od jezdců vyžadoval maximální soustředěnost. Amon takové výzvy miloval. Rychlé okruhy Remeš, Indianapolis nebo Enna na Sicílii ho nudily. Chtěl zatáčky, plno zatáček. Clermont-Ferrand jeho požadavky splňoval. Protože Matra čelila finančním problémům a žalostně se jí nedostávalo motorů, disponoval Amon motorem původně určeným do sportovního vozu! Vzhledem k Amonově dominanci v trénincích a kvalifikacích nepředstavoval sportovní motor viditelný handicap.
Amon po startu udržel první místo před Hulmem a Stewartem. Jakmile pneumatiky dosáhly správné provozní teploty, s neomylnou ladností ujížděl pronásledovatelům. V polovině závodu držel před druhým Stewartem desetivteřinový náskok. Třetí Emerson Fittipaldi ztrácel dalších 30 vteřin.
Při sjíždění z kopce k depu najednou zaregistroval abnormální chování vozu. Uvědomil si, že má defekt pneumatiky. V tu chvíli mu problesklo hlavou slovo konec. Opravdu poslední šance vyhrát grand prix se rozplynula v prach a osud mu nikdy nedovolí vyhrát. Po vteřinách zoufalství zachoval chladnou hlavu a okamžitě přijel k mechanikům. Zastávka trvala nekonečných 90 vteřin. Nejenže mechanici nebyli na Amonův příjezd připraveni, rovněž nemohli sundat poškozené kolo.
Modrobílá Marta vyrazila na dráhu z desáté pozice. Amon byl smířen se ztrátou vítězství, ale touha bojovat do posledních metrů v něm přetrvával. Několikrát překonal rekord okruhu a projížděl startovním polem jako horký nůž máslem. Kdyby závod trval o jedno kolo déle, Fittipaldi by mu neunikl. Amon projel cílem na třetím místě 31 vteřin za vítězným Stewartem. Prostým matematickým výpočtem lze zjistit, že na Stewarta najel skoro minutu a nebýt defektu, nikdo by ho ten den na první příčce neohrozil.
Komerční sdělení