Chris Amon: Odepřená radost (6/8)

iM3, 22. ledna 2013, 17:00 Google+

Šesté pokračování příběhu Chrise Amona.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 22.01. 20:13) Napište svůj názor

Sdílejte článek

ŽIVÁ VODA Z FRANCIE
Amon zahájil angažmá s francouzskou Matrou tím nejlepším způsobem – vítězstvím. Samozřejmě se jednalo o nemistrovský závod. Jakmile se bojovalo v rámci MS, byl scénář závodů kopií předešlých let. Bodovaná umístění v roce 1971 střídal s častým odstoupením. Na legendárním okruhu Monza startoval z prvního místa a dlouhou dobu se držel ve vedoucí skupince. Grand Prix Itálie byla specifická dech beroucími souboji o vedení. Během 55 kol se čelo závodu přepisovalo 22krát a pět pilotů mělo do posledních metrů šanci na prvenství. Vyjma Amona. Během jízdy na prvním místě strhával fólii z hledí a to mu zůstalo vytržené v ruce! Amon znenadání přišel o ochranu očí a průměrnou rychlostí přes 200 km/h dojel se slzami v očích na šestém místě.

V konečném hodnocení šampionátu obsadil 11. místo se ziskem pouhých devíti bodů. Nekončící série proher a zklamání už Amona nikterak nedeprimovala. Proti nepřízni osudu se psychicky obalil v dobách u Ferrari a nyní nezdary házel za hlavu – připraven co nejdříve bojovat o vítězství.

Rok 1972 byl pro stáj Matra posledním. Francouzi zavírali krám a pozornost zaměřovali na sportovní vozy. Amona čekal poslední rok s týmem a pochopitelně usiloval o rozlučku s co nejlepšími výsledky. Před červencovou Grand Prix Francie získal Amon hrstku bodů. Plný počet měl získat právě ve Francii, kde podle vlastních slov odjel nejlepší závod kariéry. Přitakávají mu i kolegové, tuto grand prix měl opravdu vyhrát.

Okruh u města Clermont-Ferrand ve střední Francii byl dlouhý osm kilometrů a od jezdců vyžadoval maximální soustředěnost. Amon takové výzvy miloval. Rychlé okruhy Remeš, Indianapolis nebo Enna na Sicílii ho nudily. Chtěl zatáčky, plno zatáček. Clermont-Ferrand jeho požadavky splňoval. Protože Matra čelila finančním problémům a žalostně se jí nedostávalo motorů, disponoval Amon motorem původně určeným do sportovního vozu! Vzhledem k Amonově dominanci v trénincích a kvalifikacích nepředstavoval sportovní motor viditelný handicap.

Amon po startu udržel první místo před Hulmem a Stewartem. Jakmile pneumatiky dosáhly správné provozní teploty, s neomylnou ladností ujížděl pronásledovatelům. V polovině závodu držel před druhým Stewartem desetivteřinový náskok. Třetí Emerson Fittipaldi ztrácel dalších 30 vteřin.

Při sjíždění z kopce k depu najednou zaregistroval abnormální chování vozu. Uvědomil si, že má defekt pneumatiky. V tu chvíli mu problesklo hlavou slovo konec. Opravdu poslední šance vyhrát grand prix se rozplynula v prach a osud mu nikdy nedovolí vyhrát. Po vteřinách zoufalství zachoval chladnou hlavu a okamžitě přijel k mechanikům. Zastávka trvala nekonečných 90 vteřin. Nejenže mechanici nebyli na Amonův příjezd připraveni, rovněž nemohli sundat poškozené kolo.

Modrobílá Marta vyrazila na dráhu z desáté pozice. Amon byl smířen se ztrátou vítězství, ale touha bojovat do posledních metrů v něm přetrvával. Několikrát překonal rekord okruhu a projížděl startovním polem jako horký nůž máslem. Kdyby závod trval o jedno kolo déle, Fittipaldi by mu neunikl. Amon projel cílem na třetím místě 31 vteřin za vítězným Stewartem. Prostým matematickým výpočtem lze zjistit, že na Stewarta najel skoro minutu a nebýt defektu, nikdo by ho ten den na první příčce neohrozil.

Vytisknout

Diskuze: Chris Amon: Odepřená radost (6/8)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 22.01.2013 20:13 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

  • Pátek

    • Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:30 - 23:14)
  • Sobota

    • Závod (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (22:00 - 23:00)
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lowe, Paddy

Jordan: Lowe jde k Mercedesu, Wolff vystřídá Brawna, který je s Fryem na odchodu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

  2. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud