Vzpomínka na Stefana Bellofa

Jiří Žemlička, 1. září 2010, 18:07 Google+

Je tomu přesně pětadvacet let, co motoristický svět přišel o nadějného německého jezdce, Stefana Bellofa. On měl být tím prvním německým šampiónem ve formuli 1. Říká se, že o něj měl zájem sám Enzo Ferrari, údajně mu nabízel místo v týmu pro sezonu 1986.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 29.03. 11:05) Napište svůj názor

Sdílejte článek

Nehoda, která si vyžádala život mladého Stefana Bellofa, se odehrála v neděli 1. září 1985 v 15:37. V tu dobu Stefanův vůz, Porsche 956 B, projížděl 78. kolem vytrvalostního závodu na 1000 km Spa – Francorchamps a v pasáži Eau Rouge, se snažil dostat před vedoucí vůz Jacky Ickxe. Bellof a Ickx spolu sváděli urputný boj o vedení v závodě, od doby, co po zastávce v boxech, převzali svá vozidla od svých týmových kolegů, Thierry Boutsena a Jochena Masse. Jacky Ickx byl při výměně rychlejší a stihl se vrátit na trať s pětisekundovým náskokem před Bellofem, ale během dvou kol dokázal mnohem rychleji jedoucí Bellof, Ickxovu výhodu vymazat.


Ickx dokázal hájit svojí pozici celá tři kola, na začátku 78. kola, po výjezdu z La Source, oba minuli pomalejšího Pescarolu. Ickx se držel pravého okraje dráhy, Bellof se snažil před něj dostat venkem, ale v rychlosti kolem 240 km/h je téměř nemožné projet zatáčku Eau Rouge bok po boku. Což se vzápětí potvrdilo, Ickx neměl kam uhnout, Bellof se dotkl obrubníku, střetu obou vozů se již nedalo zabránit. Stefanův vůz letěl přímo proti bariéře, která tak silný náraz nevydržela a pustila vůz až na betonovou zeď pod tribunou. Přední část vozu byla zcela zdemolována, Stefan Bellof zemřel hodinu po vyproštění z vozu.

Stefan Bellof (* 20. září 1957 Gießen - 1. září 1985 Spa-Francorchamps)

Kariéru zahájil, jako většina pilotů, na motokárách. Již v roce 1976 získal titul mezinárodního mistra Lucemburska a v roce 1980 i titul německého šampióna. Ještě v témže roce slavil titul německého šampióna ve formuli Ford, a to hned ve své premiérové sezoně. Následující rok, ve stejné kategorii, získal titul mezinárodního mistra Německa a startoval ve formuli super VW, navíc získal angažmá ve formuli 3, kde zazářil třemi vítězstvími a třetím místem v konečném hodnocení šampionátu.


Do formule 2, vstoupil famózním způsobem, zvítězil v prvních dvou závodech a v celém šampionátu získal čtvrté místo. V následujícím roce (1983), již tak úspěšný nebyl a z dvanácti závodů pouze ve dvou bodoval. Současně startoval i v mistrovství světa značek s vozem Porsche 956, zvítězil v Silverstone, Mount Fuji a Kyalami, když jeho partnerem byl Derek Bell. V závodě na 1000 km Nürburgringu byl neuvěřitelně rychlý, překonal rekord jak v kvalifikaci, tak v závodě a zapsal se tak do listiny rekordmanů na Nordschleife, jako nejrychlejší jezdec ve všech třídách.


V roce 1984 ho angažoval tým Tyrrell pro závody formule 1, zároveň však směl startovat v závodech sportovních vozů. Slibně rozjetá sezona nakonec skončila obrovskou ostudou a následnou diskvalifikací celého týmu. Při Grand Prix Detroitu, byly oba vozy podrobeny prohlídce komisařů FIA, kteří odhalili v palivových nádržích nepovolenou zátěž. Vše si vynahradil v mistrovství světa sportovních vozů, kde získal titul mezi jezdci (zvítězil v Monze, Nurburgringu, Spa, Imole, Mount Fuji, Sandown Parku) a týmu Porsche výrazně pomohl k titulu mezi značkami.


Do sezóny 1985 nastoupila stáj Tyrrell s atmosférickými motory Cosworth DFY V8, ale v době, kdy světu formule 1 vládly turba, neměl Stefan Bellof možnost rozvinout svůj talent naplno. Tyrrell nasadil nový model 014 s turbo motorem Renault EF4B V6 při Grand Prix Německa, což bylo až ve druhé části sezóny. Stefan Bellof se s tímto vozem svezl pouze ve třech závodech, poté přišlo osudné datum 1. září. V ten den se Stefan postavil na start závodu na 1000 km Spa ve voze Porsche 956B týmu Brun Motorsport. V nájezdu do zatáčky Eau Rouge zavadil Bellof o vůz Jacky Ickxe, narazil ve vysoké rychlosti čelně do zdi a jeho vůz začal hořet. Závod byl přerušen, a i když byl oheň rychle uhašen, zcela zdemolovaná přední část vozu nedávala šanci na přežití. Stefan Bellof zemřel hodinu po vyproštění z vozu. Pro stáj Porsche to byla již druhá smrtelná nehoda od smrti Manfreda Winkelhocka 12. srpna.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Vzpomínka na Stefana Bellofa

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 29.03.2011 11:05 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris v kvalifikaci v Německu

První polovina sezony očima Landa Norrise

Společná fotografie pilotů F1

Souboje týmových kolegů po 1. části sezóny 2019: Kdo dominuje a kdo nejvíce zklamal?

Nico Hülkenberg (Renault), Romain Grosjean (Haas) a Carlos Sainz (vpravo s McLarenem) v závodě v deštivé GP Německa 2019

"Rozdíly mezi týmy jsou větší, než si lidé dokážou představit." Sainz vidí u McLarenu velký prostor pro zlepšení

Pohonná jednotka Hondy RA617H

Honda kvůli své počáteční ztrátě očekávala horší vývoj letošní sezóny. Na Mercedes ale stále nemá

Vozy Mercedes před tréninky na Hungaroringu

Tenčí pneumatiky nejsou zdrojem úspěchu Mercedesu, říká Pirelli. Poukazuje na McLaren

Williams FW42

Jak vidí zvyšování počtu závodů šéfka Williamsu?

Sebastian Vettel v kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska 2019

Mistrovský titul s Ferrari - Vettelův cíl se podle Binotta nemění

George Russell s Williamsem FW42 v kvalifikaci v Maďarsku

"Mistrovský materiál," chválí Symonds nováčka Williamsu

Mattia Binotto letos převzal vedení celého týmu

Je pro Ferrari Binotto opravdu lepší než Arrivabene? Vettel se současného šéfa zastává

Ferrari přivítalo letní pauzu - dokáže se pochlapit a potrápit po ní své soupeře?

Přemýšlí Ferrari o zastavení vývoje modelu pro letošní rok?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Alonso, Fernando

Ferrari F10 - Změny provedené na voze v Německu a v Maďarsku

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Koho by vedle Hamiltona posadil Jacques Villeneuve?

  2. Je pro Ferrari Binotto opravdu lepší než Arrivabene? Vettel se současného šéfa zastává

  3. Přemýšlí Ferrari o zastavení vývoje modelu pro letošní rok?

  4. "Mistrovský materiál," chválí Symonds nováčka Williamsu

  5. Tenčí pneumatiky nejsou zdrojem úspěchu Mercedesu, říká Pirelli. Poukazuje na McLaren

  6. Mistrovský titul s Ferrari - Vettelův cíl se podle Binotta nemění

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud