Pokud se někdo náhodou bude v první polovině března pohybovat na Floridě a je letitým fanouškem F1 (ale není to podmínkou), měl by zavítat na Amelia Island, kde se na místním golfovém hřišti bude pořádat 21. Amelia Island Concours d'Elegance. Mezi mnoha dalšími vozy, kterých se tu obvykle sejde přes dvě stovky, budou moci spatřit i vůz F1 Brabham BT45B Alfa Romeo, který jsme my dříve narození vídali v sezóně 1977.
Monopost konstruktéra Gordona Murraye pilotovali ve zmíněném roce John Watson a Carlos Pace. Po Brazilcově tragické smrti v soukromém letadle v březnu vybíral Ecclestone z několika náhradníků, až padla volba na německého pilota Hanse-Joachima Stucka. Ten dokonce porazil zkušenějšího Watsona a připsal si na své konto dvě umístění na stupních vítězů.
Only the best drove a Brabham. #senna pic.twitter.com/tJYEITv7aM
— David Brabham (@brabsracer) February 18, 2016
Hansova nejlepší sezóna
Hans Joachim Stuck, syn slavného Hanse Stucka, který ohromoval svými výkony diváky v meziválečném období a krátce i po II. světové válce, dostal příležitost ve čtvrtém závodě sezóny na "dlouhé pláži" při GP USA. Poprvé bodoval ve zmatené Grand Prix Belgie, kde podle mnoha komentářů získal bod na úkor Jamese Hunta po zmatku při přechodu z mokrých na suché pneumatiky. Prvním vrcholem sezóny pro něj byly závody v Německu a Rakousku, kde dojel vždy třetí, druhý zažil ve Watkins Glenu. Po startu z druhého místa neohroženě vedl 14 kol, ale porucha spojky mu zkazila radost.
"Byl jsem tehdy v hledišti Watkins Glenu a to velké Hansovo představení jsem zažil. Stejně jako onen fantastický zvuk dvanáctiválce Alfa Romeo. Proto jsme poctěni, že právě tenhle monopost nám byl laskavě zapůjčen z muzea Alfy Romeo v italském Arese, vrací se tak trochu na místo činu, i když ne přímo do Watkins Glen. Jeho přítomnost je i na počest tehdejšího Stuckova výkonu," uvedl zakladatel a předseda Amelia Island Concour d'Elegance Bill Warner.
Krásný, ale nespolehlivý vůz
Brabham BT45B byl považován za černého koně mistrovství 1977, i když šlo vlastně jen o vylepšený typ BT45 z předchozího roku. Nicméně už při jeho prvním startu v GP JAR s ním Pace zajel druhý nejlepší čas, bohužel to byl pro Brazilce poslední závod v jeho životě. Watson s ním pak vyhrál kvalifikaci v Monacu, postavil se i do první řady v Belgii, Švédsku, Velké Británii a Německu, Stuckovi se totéž povedlo ve Watkins Glen.
Bohužel šlo o značně nespolehlivý vůz, a když už vydržel, potkávaly jeho piloty kolize nebo nedostatek paliva. Watson vedl až do posledního kola v Grand Prix Francie, ale kolo před cílem kvůli vysychající nádrži musel ustoupit Mario Andrettinu. Stuckovi zase došlo palivo v samotném závěru závodu na domácí půdě, ale naštěstí stačil přejet cílovou než ho dostihl Reutemann. Bernie Ecclestone tehdy s dávkou černého humoru prohlásil: "Taková smůla, to snad není možné. Nezbývá nám, než vzít revolver a prostřelit si hlavu. Ale jsem si jist, že kdybych to chtěl udělat, tak mi selže spoušť."
Brabham přesto skončil na slušném pátém místě v Poháru konstruktérů, na jeho konto přispěli Stuck 12 body, Watson devíti a zesnulý Pace šesti. Brabham BT45B Alfa Romeo najezdil toho roku 139 kol ve vedení, Watson jich absolvoval 125. Byl vyveden v červené barvě a hlavním sponzorem byl likérový koncern Martini & Rossi.