Nigel Ernest James Mansell je mužem, který si bez přehánění může říci, že bojoval s Ayrtonem Sennou a dokázal ho pravidelně porážet. V začátcích své kariéry prožil nemálo ústrků a kvůli frakturám obratlů málem skončil dříve než začal. Podle jeho mínění současná F1 postrádá opravdové charaktery, protože mladí piloti nemají šanci "vyrůst ve skutečné chlapy".
Mezi nejčastější kritiku formule 1 ze strany fanoušků patří názor, že rostoucí vliv důležitých sponzorů zbavuje piloty možnosti vyjadřovat se natolik svobodně jako jejich předchůdci. Emerson Fittipaldi v červenci řekl, že dnešní generace pilotů se změnila v roboty, 86% fanoušků z velkého letního průzkumu vyslovilo přesvědčení, že nynější muži v kokpitech nejsou dostatečně otevření a upřímní.
Mansell pro italský deník Gazzetta dello Sport uvedl, že piloti dnes mají natolik nabitý program, že vlastně vůbec nemají šanci dospět. "Není to ale jenom jejich chyba. Jsou prostě zaměření jen na určitý den. Seznamují se s tratěmi na simulátorech a pohybují se prakticky jen po okruhu. Nemají čas skutečně si prohlédnout zemi, kde závodí, poznat různé kultury, stát se skutečnými muži."
Jako příklad si bere Mansell osmnáctiletého Maxe Verstappena. "Je to nepochybně velký talent, ale na jeho příkladu vidíte vývoj dnešních pilotů. Je překvapující, jak se rychle vyrovná s neznámými tratěmi, ale to je jen zásluha simulátorů. Nemusí znát auto, protože mu ho nastaví inženýři. Má také o starost méně díky větší bezpečnosti. Kdyby se mu kolize s Grosjeanem v Monacu přihodila v minulosti, asi by podobně jako mnozí jiní se závoděním skončil."
Piloti nemají šanci prokázat své skutečné schopnosti
Soubor pravidel podle Mansella musí dojít změny, aby se větší důraz kladl na schopnosti pilotů. Podle jeho názoru moderní stroje F1 jsou až příliš snadno ovladatelné. "Když jsem závodil já, byli v týmu tři inženýři. Dnes jich tam napočítáte třicet. Měli jsme širší pneumatiky, ale zatáčky jsme projížděli každý svým stylem. V dnešní době je ovládání hračkou, z boxové zídky vás po celou dobu vedou a pilot vlastně ani nemá šanci předvést, co v něm je. Když budete chtít přidat na agresivitě, hned vám odejdou pneumatiky, takže musíte zpomalit. A věci jako DRS jsou prostě šílené, copak je nějakým uměním předjíždět tímhle způsobem?" rozčiluje se Mansell.
K dvaašedesátiletému Britovi se přidává i spousta fanoušků, kteří poukazují na fakt, že v současné době neustále slyší nářky pilotů, jak si stěžují na to či ono. Vzpomínají třeba na Claye Regazzoniho, který tvrdil: "Dokud auto drží pohromadě, tak je vždycky důvod proč jet dál. Nechápu lidi jako Scheckter nebo Hunt, pokud nechtějí závodit a hledají výmluvy, tak ať do kokpitu prostě nelezou." Mansell ostatně Švýcara podpořil, když zkritizoval prostupující digitalizaci do techniky F1. "V Belgii 1991 mi selhala elektronika. Motor se najednou zastavil. Přivezli jsme auto do boxů, resetovali program a normálně se rozběhl. Tehdy jsem si říkal, že snad nenastane doba, kdy budu sedět v kokpitu a někdo z boxů mi bude přidávat plyn a brzdit."