Jak na bezpečnost?

Pavel Stavebník, 17. srpna 2006, 11:59 Google+

Bezpečnost závodů je jednou ze základních priorit současné Formule 1. Přestože klesly smrtelné úrazy od Imoly 1994 na nulu, nebezpečné havárie čas od času zahrozí znovu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Alonso, Fernando

Alonso, Fernando | foto: Fernando Alonso

Sdílejte článek

Nejlepší obranou je vždy prevence a snížení možných rizik. Bezpečnost se vyvíjí ruku v ruce se závody samotnými. Od nezpevněných krajnic silnic tvořících závodní okruhy vedla cesta ke krajnici zpevněné a používání ocelových svodidel chránících vozy před nárazem do stromů, sloupů či objektů v těsné blízkosti dráhy. Krytí svodidel pneumatikami absorbujícími náraz bylo dalším významným posunem vpřed. Lemování okruhu pletivem bylo účinnější spíše jako ochrana před vnikem diváků na dráhu, než jako bezpečnostní faktor.
 
Dlouhé přírodní závodní okruhy lemované stromy již patří minulosti. Zkrácení přineslo zkvalitnění zdravotního zabezpečení lepší a rychlejší dostupností místa havárie. Revolucí v bezpečnosti závodních okruhů bylo pak budování umělých únikových zón, ať už s trávou, asfaltovým kobercem nebo později kačírkem. Speciálním produktem snahy o bezpečnost motoristických závodů jsou pak měkké zdi, jež se uplatňují u betonových svodidel amerických okruhů.

Dnešní špičkové okruhy využívají kombinace jednotlivých prvků bezpečnosti dle možností a dané nutnosti. Kačírek jako vrstva únikové zóny díky malé frakci použitého kameniva výborně zbrzdí neovladatelný vůz. Jeho nevýhodou je ale časté poškození šasi při průjezdu a pokračování v jízdě, nemluvě o nebezpečí letících kamínků pro závodní komisaře.

Architekti se proto částečně vrací k osvědčené asfaltové únikové zóně, v ideálním případě na samém konci doplněné plochou kačírku. Jezdec má po vyjetí z dráhy možnost vůz zvládnout na asfaltu, kde je nejlépe ovladatelný a pokud je natolik poškozený, že ho ovládat nemůže, kačírek na konci je spolehlivou záchranou. Ne každý okruh má ale takové prostorové možnosti.

Volba preventivního opatření je tak odpovědným úkolem a při návrhu bezpečnostních úprav jsou projekty konzultovány s mnoha odborníky a zástupci jezdců mezi nimi samozřejmě nechybí.

A teď něco zajímavostí. Tloušťka kačírku je 25 centimetrů a frakce kameniva jen v rozmezí od 5 do 15 milimetrů. Bariéry z pneumatik nesmí být nižší jednoho metru a musí krýt celou výšku zdi nebo svodidla. Používají se pneumatiky pro osobní vozidla, a taková bariéra dokáže pohltit až 80% kinetické energie vozu. Měkké zdi používané v USA jsou vlastně vrstvy umělé hmoty.


Foto: Fernando Alonso, WilliamsF1 Team

Vytisknout

Diskuze: Jak na bezpečnost?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Coulthard, David

Indianapolis s jistotou jen příští rok

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  2. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

  3. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  4. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  5. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  6. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud