Kvalifikaci ovládl Mercedes v čele s Bottasem, Vettel třetí, Leclerc boural!

Jiří Izer, 27. dubna 2019, 17:03 Google+

Dramatickou kvalifikaci na čtvrtý závod letošní sezóny v Ázerbajdžánu vyhrál Valtteri Bottas následovaný Lewisem Hamiltonem a Sebastianem Vettelem. Co se během soubojů o co nejlepší pozici na startu pro zítřejší grand prix odehrálo?

Počet komentářů:  123 komentářů (Poslední 28.04. 16:17) Napište svůj názor
Valtteri Bottas v kvalifikaci v Číně

Valtteri Bottas v kvalifikaci v Číně | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Před začátkem kvalifikace na azerbájdžánském městském okruhu v Baku panovalo poněkud chladnější, i když velmi přívětivé počasí s mírným vánkem, teplota vzduchu se pohybovala kolem 16°C s vlhkostí 68%, zatímco povrchu závodní dráhy se ohřál na 36°C. Pro tuto grand prix byl zvolen střed spektra tvrdosti pneumatik (C2 = bílá, C3 = žlutá, C4 = červená) z celkem pěti dostupných směsí pro letošní sezónu.

PRVNÍ ČÁST

Trať se krátce po začátku velmi rychle zaplnila většinou startovního pole s výjimkou obou Red Bullů, Max Verstappen i Pierre Gasly ještě pět minut po rozsvícení zeleného světla zůstali v boxech. Všichni piloti si od počátku vybrali ty nejměkkčí pneumatiky.

Do čela tabulky se po odjetí prvních sérií časů vyšvihl nejprve Valtteri Bottas (1:42.430), zatímco jeho stájový kolega Lewis Hamilton na chvilku uklidil své auto do únikové zóny. Za prvním z Mercedesů se v časomíře objevil Charles Leclerc (1:42.652), jehož čas následně atakovalo druhé Ferrari v rukou Sebastiana Vettela a těsně přeskočil i Bottase (1:42.348).

Po Hamiltonovi si podobný únik mimo dráhu vyzkoušel i Nico Hülkenberg. Lance Stroll škrtl koly o zeď a musel tak na kontrolu do své garáže. Zbývá deset minut do konce první části a velmi vysoko v tabulce je vůz Alfa Romeo Antonia Giovinazziho (1:42.572) na čtvrtém místě. Lewis Hamilton se v polovině první kvalifikační etapy zařadil na třetí pozici za svého stájového kolegu (1:42.272).

Pět minut před koncem se do čela tabulky vyšvihl Pierre Gasly (1:41.335) o necelou desetinku před Charlesem Leclercem (1:41.426), dále následují oba Mercedesy v pořadí Lewis Hamilton (1:41.614) a Valtteri Bottas (1:42.026), až pak následuje Sebastian Vettel (1:42.042). Za oběma Ferrari se seřadily vozy Alfa Romeo - Kimi Räikkönen (1:42.059) a Antonio Giovinazzi (1:42.140). Na poslední chvíli se na čtvrtém místě objevil Carlos Sainz, zatímco jeho parťák Lando Norris se pohyboval na třinácté pozici.

Těsně na konci první části kvalifikace v nájezdu do "myší díry" u věže boural Robert Kubica, jenž si v předchozí levotočivé zatáčce před touto sekcí ulomil závěs kola svého vozu o zeď, přeletěl přes obrubník a skončil v bariéře další zatáčky. Mechanici u Williamsu tak mají tento víkend plné ruce práce, včera totiž utrpěl velké poškození na svém voze George Russel kvůli uvolněnému víku kanálu, kvůli čemuž byl první trénink úplně zrušen.

Dále nepostupují: Lance Stroll, Romain Grosjean, Nico Hülkenberg, George Russel a Robert Kubica.

DRUHÁ ČÁST

Druhé dějství kvalifikace bylo časově posunuto z důvodu uklízení následků po předchozí nehodě Roberta Kubici, nějaký ten čas si vyžádala zejména oprava samotné bariéry. Jakmile byl vůz polského pilota přivezen zpět do garáže, členové týmu zabránili dalším zvědavým pohledům mobilními zástěnami.

Zelené světlo na konci boxové uličky se rozsvítilo až v 17:50 místního času a kvalifikační souboje tak mohly opět naplno odstartovat. První vyrazili na trať oba piloti McLarenu, avšak velmi rychle následováni dalšími soupeři, na dráze bylo ihned jedenáct jezdců.

Oba Mercedesy vyrazili v pořadí Valtteri Bottas a Lewis Hamilton, lze předpokládat i zkoušky využití aerodynamického stínu pro zisk nějaké té desetinky k dobru. První čas zaznamenali Carlos Sainz (1:42.398) a Lando Norris (1:42.573). V čele tabulky se umístil Max Verstappen (1:41.388) následovaný Valtteri Bottasem (1:41.522) a Lewisem Hamiltonem (1:41.580). Charles Leclerc byl po úvodních měřených kolech až na pátém místě (1:41.995) za Sergiem Pérezem (1:41.870).

Pět minut po začátku boural Charles Leclerc ve stejném místě, jako v předchozí části Robert Kubica! Okamžitě byly vyvěšeny červené vlajky. Z opakovaných záběru bylo zřejmé, že tentokrát nebyl příčinou kontakt se zdí, ale jednoduše byl v nájezdu do zatáčky příliš rychlý. Krušné chvilky zažil o chvilku dříve po přejetí obrubníku předchozí zatáčky této zrádné sekce také jeho kolega Sebastian Vettel, jenž jen tak tak v průsmyku kolem věže svůj vůz ukočíroval. Ve Ferrari přitom u obou svých vozů jako jediní vyzkoušeli nasadit žluté, tedy středně tvrdé pneumatiky a pokoušeli se tak získat výhodu do úvodní fáze zítřejšího závodu.

Následovalo opět delší přerušení a traťoví maršálové měli opět práci s napravováním škod na ochranných prvcích závodní tratě, zelená se rozsvítila 16:24 hod. místního času. Na vrcholu časomíry těsně před Leclercovou nehodou svítil čas 1:41.388 u Maxe Verstappena, jenž zůstal po zbytek druhé etapy kvalifikace v boxech.

Na dráhu okamžitě vyrazil Sebastian Vettel, tentokrát už na nejměkkčích pneumatikách a ačkoli zlepšil svůj čas, byl na sedmém místě se ztrátou přes osm desetin sekundy (1:42.209). Nic náhodě neponechali ani oba jezdci Mercedesu. Daniel Ricciardo proklouzl z první do druhé části jen velmi těsně, avšak nyní mu o vlásek postup do finále unikl. Kevin Magnussen si to střihnul do únikové zóny, zatímco Alexander Albon v závěrečné sekci škrtnul pravým zadním kolem o bariéru.

Dále nepostupují: Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Alexander Albon, Kevin Magnussen a Pierre Gasly.

TŘETÍ ČÁST

V časomíře byl uveden i Charles Leclerc, ten se však závěrečných soubojů po své nehodě samozřejmě nezúčastní a bude-li schopen zítra odstartovat se stávajícím vozem, tak ho čeká nejlépe desátá příčka na roštu. Vetšina dráhy již byla ve stínu okolních budov a teplota povrchu asfaltu klesla na 27°C.

První na trať vyrazil Max Verstappen, který se přetahoval o nejlepší sektorové časy s Valtteri Bottasem a Lewisem Hamiltonem. Pětinásobný mistr světa jako třetí v pořadí na dráze přemaloval první dva sektory na fialovo a vyšvihl se do čela tabulky (1:40.703) s náskokem téměř půl sekundy před Valtteri Bottasem (1:41.172), oba Mercedesy rozdělil při prvních pokusech Sebastian Vettel (1:41.124). Max Verstappen si to nenechal líbit a nasadil tempo (1:41.069) a zařadil se za Lewise Hamiltona.

Za Mercedesy, Ferrari a Red Bullem již byl odstup, pátý Sergio Pérez a šestý Daniil Kvyat ztráceli na první místo již přibližně sekundu, o další sekundu zpět jezdili Lando Norris a Antonio Giovinazzi.

V samotném závěru kvalifikace zaznamenal nejlepší čas v prvním sektoru Sebastian Vettel, ve druhém sektoru však měl pouze osobní maximum a v cíli tak na aktuální čas Lewise Hamiltona ztrácel necelou desetinu (1:40.797). Na poslední chvíli se podařilo Valtterimu Bottasovi ukořistit pole position (1:40.495) a odsunul tak svého stájového kolegu Lewise Hamiltona na druhé místo (1:40.554).

GP Ázerbájdžánu (Baku City Circuit)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas Motorspo1:40,495
2. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas Motorspo1:40,554
3. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari1:40,797
4. 33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing1:41,069
5. 11 Sergio PÉREZ mexRacing Point F1 Team1:41,593
6. 26 Daniil KVJAT rusRed Bull Toro Rosso Honda1:41,681
7. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team1:41,886
8. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing1:42,424
9. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing1:43,068
10. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari-
11. 55 Carlos SAINZ JR. espMcLaren F1 Team1:42,398
12. 3 Daniel RICCIARDO ausRenault Sport Formula One Team1:42,477
13. 23 Alexander ALBON thaRed Bull Toro Rosso Honda1:42,494
14. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team1:42,699
15. 10 Pierre GASLY fraAston Martin Red Bull Racing-
16. 18 Lance STROLL canRacing Point F1 Team1:42,630
17. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team1:43,407
18. 27 Nico HÜLKENBERG deuRenault Sport Formula One Team1:43,427
19. 63 George RUSSELL gbrWilliams Martini Racing1:45,062
20. 88 Robert KUBICA polWilliams Martini Racing1:45,455

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Kvalifikaci ovládl Mercedes v čele s Bottasem, Vettel třetí, Leclerc boural!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 123, poslední 28.04.2019 16:17 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 123 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris v kvalifikaci v Německu

První polovina sezony očima Landa Norrise

Společná fotografie pilotů F1

Souboje týmových kolegů po 1. části sezóny 2019: Kdo dominuje a kdo nejvíce zklamal?

Nico Hülkenberg (Renault), Romain Grosjean (Haas) a Carlos Sainz (vpravo s McLarenem) v závodě v deštivé GP Německa 2019

"Rozdíly mezi týmy jsou větší, než si lidé dokážou představit." Sainz vidí u McLarenu velký prostor pro zlepšení

Pohonná jednotka Hondy RA617H

Honda kvůli své počáteční ztrátě očekávala horší vývoj letošní sezóny. Na Mercedes ale stále nemá

Vozy Mercedes před tréninky na Hungaroringu

Tenčí pneumatiky nejsou zdrojem úspěchu Mercedesu, říká Pirelli. Poukazuje na McLaren

Williams FW42

Jak vidí zvyšování počtu závodů šéfka Williamsu?

Sebastian Vettel v kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska 2019

Mistrovský titul s Ferrari - Vettelův cíl se podle Binotta nemění

George Russell s Williamsem FW42 v kvalifikaci v Maďarsku

"Mistrovský materiál," chválí Symonds nováčka Williamsu

Mattia Binotto letos převzal vedení celého týmu

Je pro Ferrari Binotto opravdu lepší než Arrivabene? Vettel se současného šéfa zastává

Ferrari přivítalo letní pauzu - dokáže se pochlapit a potrápit po ní své soupeře?

Přemýšlí Ferrari o zastavení vývoje modelu pro letošní rok?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Valtteri Bottas na pódiu po závodě v Bahrajnu

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Baku: "Zasloužil jsem si to," přiznává zklamaný…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Koho by vedle Hamiltona posadil Jacques Villeneuve?

  2. Je pro Ferrari Binotto opravdu lepší než Arrivabene? Vettel se současného šéfa zastává

  3. Přemýšlí Ferrari o zastavení vývoje modelu pro letošní rok?

  4. "Mistrovský materiál," chválí Symonds nováčka Williamsu

  5. Tenčí pneumatiky nejsou zdrojem úspěchu Mercedesu, říká Pirelli. Poukazuje na McLaren

  6. Mistrovský titul s Ferrari - Vettelův cíl se podle Binotta nemění

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud