ANALÝZA: Hamilton předčil Bottase ve všech sektorech, nestačilo to. Kam se poděla rychlost Ferrari?

Petr Hlawiczka, 13. dubna 2019, 14:55 Google+

ŠANGHAJ - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti vedli v jednotlivých sektorech čínského okruhu během kvalifikace a jakých maximálních rychlostí dosahovali? Co nám to bližšího vypovídá o jejich výkonnosti a jaké strategie můžeme očekávat v zítřejším závodě?

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 14.04. 10:26) Napište svůj názor
Charles Leclerc při tréninku v Číně

Charles Leclerc při tréninku v Číně | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Popis trati

První sektor obsahuje nekonečnou první zatáčku se zmenšujícím se poloměrem. Najíždí se do ní velmi rychle, a byť se skládá ze dvou vrcholů, piloti ji však projíždějí jako jednu. Hned po ní následuje levotočivá pomalá zatáčka, výjezd z ní je rychlý.

Za pátou zatáčkou, která se jezdí naplno, začíná druhý sektor. Ten po velmi pomalé šesté zákrutě obsahuje jediné rychlé zatáčky okruhu: levotočivou sedmou a pravotočivou osmou, kde musí vůz dobře reagovat na změnu směru za velkého bočního přetížení.

Následuje dvojice levotočivých zatáček 9 a 10, na výjezdu je třeba opět zacházet citlivě s plynem, v minulosti jsme zde byli svědky několika smyků. Na krátké rovince před brzděním do pomalé jedenácté zatáčky prostřední sektor končí.

Třetímu sektoru dominuje dlouhá (1175 m) rovinka, na níž se najíždí s táhlé, otevírající se klopené zatáčky č. 13. piloti zde musí být na plynu trpěliví a zbytečně nezatěžovat pneumatiky.

Na konci této rovinky se měří maximální rychlosti (speed trap). Uzavírá jí pomalá vracečka č. 14, na cílovou rovinku s druhou DRS zónou se najíždí přes středně-rychlou šestnáctou zatáčku. Piloti zde využívají maximální šířku obrubníku a koly se často dostávají až na umělou trávu.

Mapa okruhu v Šanghaji

Mapa okruhu v Šanghaji | zdroj: FIA


Nejrychlejší sektory

Bottas měl po celý víkend u Mercedesu navrch a dnes potvrdil svou formu, když v kvalifikaci svého týmového kolegu porazil o 23 tisícin sekundy. Hamilton se však během ní zlepšoval a v Q2 byl první, Valtteri se ale v Q3 dokázal zlepšit více a zajel čistější kolo. Ideální kolo v Q3 neposkládal nikdo dohromady, to se povedlo pouze v Q2 Grosjeanovi.

V součtu sektorů jinak za Lewisem, jenž předvedl rekordy ve všech částech okruhu, o čtvrt sekundy zaostal. Mercedes do Číny přivezl nové přední křídlo s odlišným výřezem v bočnicích, FIA mu však jeho použití zakázala. "Bylo by to smutné, kdybyste odřízli kus předního křídla a nemělo to žádný dopad. Pak by aerodynamika nefungovala tak, jak by měla. Tyto věci mají vždycky dopad," uvedl Toto Wolff. FIA vše tento týden dodatečně objasnila v technických směrnicích.

U Ferrari se byl rychlejším Vettel, mladý Leclerc na něj ztrácel jen dvě setiny a se svým kolem v Q3 ale nebyl vůbec spokojený (video): "Jsem na sebe dneska naštvaný. V posledním kole jsem udělal chybu, to se nemělo stát. Jsem zklamaný, protože dnes jsem měl potenciál na to skončit v první trojce. Udělal jsem nějaké chyby v zatáčkách 12/13, byl jsem dost široký po nedotáčivosti."

Scuderia na Mercedes začala více ztrácet v zatáčkách, na rovinkách má stále díky silnějšímu motoru jasně navrch (viz níže) - a na to Vettel spoléhá: "Když se dostaneme blízko, tak na rovinkách máme výhodu, možná bychom tam tedy něco mohli dokázat." Před kvalifikací to nicméně vypadalo na těsnější bitvu.

Nejrychlejší sektory kvalifikace na GP Číny 2019

Nejrychlejší sektory kvalifikace na GP Číny 2019 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Solidní formu Red Bullu potvrdil pátou příčkou Verstappen, na Ferrari mu scházely dvě desetinky. Konečně se vzchopil i jeho týmový kolega Gasly, jenž konečně postoupil do Q3 a zítra na roštu doplní Maxe ve třetí řadě. Holanďan byl hodně naštvaný na Vettela a piloty Renaultu kvůli tomu, že jej těsně před začátkem ostrého kola předjeli, a porušili tak nepsané pravidlo zahřívacího kola (viz video).

Nejlepším týmem středu pole byl dnes Renault - Hülkenberg měl dokonce i na to, aby se dostal před svého týmového kolegu i jeden Red Bull, Gaslymu i Ricciardovi se ale podařilo dát dohromady lepší kolo.

Pořadí týmů dle relativní výkonnosti v kvalifikaci na GP Číny

Pořadí týmů dle relativní výkonnosti v kvalifikaci na GP Číny | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Ostudou skončily pokusy Haasu v Q3 - kvůli špatnému načasování nestihli v závěru najet do měřeného kola. Piloti dostali informaci, že to v pohodě stihnout, leč opak byl pravdou.

Výkon McLarenu byl zklamáním, letos poprvé se ani s jedním autem nedostal do Q3. O moc navíc ale neměl, jak přiznali jeho piloti. "Možná jsem mohl být o desetinku nebo desetinku a půl v mém posledním kole rychlejší, ale celkově si myslím, že jsme z potenciálu našeho auta dostali všechno. Zanalyzujeme naše slabiny, zapracujeme na nich a na závod se co nejlépe připravíme," dumal Sainz.

"Máme s autem na čem pracovat, celkově jsme toho dneska o moc více získat nemohli. Tato trať zkrátka našemu autu ve srovnání z předchozími dvěma nesedí," potvrdil Norris.


Maximální rychlosti

Maximální rychlosti kvalifikace v Šanghaji (v km/h)

Maximální rychlosti kvalifikace v Šanghaji (v km/h) | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Jak vidíte z přehledu rychlostí, Ferrari dominovalo na všech rovinkách. Na speed trapu Bottas s Mercedesem ztrácel přes 5 km/h (Hamilton dokonce 7,8 km/h), přesto díky vyšší výkonnosti vozu W10 v zatáčkách zajel rychlejší kolo.

Na rovinkách byl Scuderii blíže Renault - Ricciardo zaostával o 3,2 km/h, Honda byla pomalejší o 5 km/h. Japonský výrobce nyní mění Albonovi kvůli jeho tvrdé havárii v 3. tréninku celou pohonnou jednotku, Toro Rosso mu muselo připravit nové šasi.

"Kvůli tomu měníme PJ a tu z auta posíláme k podrobným kontrolám do Sakury. Momentálně rozsah poškození různých komponent neznáme," prohlásil technický ředitel Tojoharu Tanabe.


Pneumatiky a strategie pro závod

Nejrychlejší strategie pro GP Číny

Nejrychlejší strategie pro GP Číny | zdroj: Pirelli

Prvních pět pilotů na roštu bude startovat na středně-tvrdé směsi, na níž postoupili z 2. části kvalifikace. Ta je o 1,1 sekundu na kolo pomalejší než měkká, ale o 0,7 s/kolo rychlejší než tvrdá směs. Zítra má být o trochu chladněji - podobně jako v pátek. To znamená, že se týmy mohou celkem spolehnout na data z prvních dvou tréninků. Měkká směs degraduje o 0,18 s/kolo, středně-tvrdá o 0,14 s/kolo a tvrdá 0,11 s/kolo.

Nejlepší strategií pro Velkou cenu Číny o 56 okruzích je start na měkké směsi (C4 - červená) s přezutím na tvrdou (C2 - bílá) po 18. kolech, popř. v 19. po startu na středně-tvrdé směsi (C3 - žlutá). V úvahu přichází také dvouzastávková strategie měkká - měkká - tvrdá s výměnami pneumatik v 15. a v 30. kole.

Počet sad pneumatik zbývajících pro závod

Počet sad pneumatik zbývajících pro závod | zdroj: Pirelli




Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: ANALÝZA: Hamilton předčil Bottase ve všech sektorech, nestačilo to. Kam se poděla rychlost Ferrari?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 14.04.2019 10:26 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen v souboji se Sebastianem Vettelem

ANALÝZA SEKTORŮ: Verstappen o 39 tisícin před chybujícím Leclercem, jenž dominoval na rovinkách +VIDEO

Max Verstappen a Sebastian Vettel ve vzájemném rozhovoru

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: "Máme rychlost, máme výkon, jsem optimistou," libuje si Vettel

Max Verstappen může v zítřejším závodě získat třetí triumf v sezóně

Pole-position v Brazílii patří Verstappenovi, Mercedes odstartuje až z druhé řady

Startovní rovinka v Brazílii

GRAFIKA: Startovní rošt v Brazílii - Verstappen v 1. řadě před Vettelem, Leclerc putuje dozadu

Lewis Hamilton v závodě v americkém Austinu

Ve třetím tréninku byl nejrychlejší Hamilton před Verstappenem

Sebastian Vettel po závodě v Japonsku

Je smutné, jak rychle dnes lidé soudí, říká Vettel

Sebastian Vettel v kvalifikaci v americkém Austinu

Druhý trénink nejrychlejší Vettel před Leclercem, Kubica a Kvjat havarovali

Alexander Albon v kvalifikaci v americkém Austinu

Úvodní mokrý trénink ovládl Albon. Pak ale havaroval

Valtteri Bottas při oslavách konstruktérského titulu s Mercedesem

Bottase srovnávání s Rosbergem už nudí, na poražení Hamiltona má svůj tajný plán

Robert Kubica v F1 příští rok zůstane, i když ne jako závodní pilot Williamsu

Haas trpělivě čeká na rozhodnutí Kubici

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. LEC... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Valtteri Bottas po vítězném závodě v Melbourne

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Číně: "Jsem na sebe naštvaný," ulevuje si mladík…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Leclerca v Brazílii čeká penalizace. Dostane vývojovou verzi výkonnějšího motoru pro rok 2020?

  2. Je smutné, jak rychle dnes lidé soudí, říká Vettel

  3. Kdo je podle Alonsa nejlepším jezdcem současnosti?

  4. Špičkové týmy budou v F1 i po změnách v roce 2021 nadále dominovat, věří Ferrari

  5. Ferrari v podezření: Honda volá po "čistém" souboji, v roce 2020 chce titul

  6. Haas trpělivě čeká na rozhodnutí Kubici

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud