ANALÝZA SEKTORŮ: Hamilton v Monze mohl Ferrari překvapit, rychlosti těsně pod 350 km/h. Nejvýhodnější strategie?

Petr Hlawiczka, 7. září 2019, 21:15 Google+

MONZA - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů dosahovali piloti v kvalifikaci na Velkou cenu Itálie 2019 v jednotlivých částech okruhu a kdo byl na rovinkách nejrychlejší?

Počet komentářů:  50 komentářů (Poslední 09.09. 06:26) Napište svůj názor
Lewisovi Hamiltonovi s Mercedesem nakonec na pole-position moc nescházelo

Lewisovi Hamiltonovi s Mercedesem nakonec na pole-position moc nescházelo | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Jízdu na plný plyn prvním sektorem a první DRS zónou začínající za cílovou rovinkou dělí pouze první šikana (Variante del Rettifilo), před níž se nachází speed trap a nejnáročnější místo pro brzdy - zpomaluje se z 320 km/hod na 84 km/hod, na piloty přitom působí přetížení 5,5. Následující táhlá třetí zatáčka se jede naplno.

Video: Blamáž na konci kvalifikace

Za ní začíná druhý techničtější druhý sektor. Obsahuje jednu šikanu (Variante della Rogia), po kratší akceleraci přichází dvojíce zatáček Lesmo oddělených velmi krátkou rovinkou, na jejímž konci dosahují 270 km/hod. Po nich přichází delší úsek na plný plyn s druhou, letos o 50 m delší DRS zónou.

Třetí sektor začíná před zajímavou kombinací levotočivé, pravotočivé a další levotočivé zatáčky v rychlém sledu - Variante Ascari. Za ní čeká na jezdce delší rovinka a brzdění do slavné otevírající se Parabolicy, která byla letos na vnějším okraji minulý rok vyasfaltována.

Mapa okruhu v Monze

Mapa okruhu v Monze | zdroj: Formula1.com

Leclerc si dnes vyjel druhé pole-position v řadě, celkově čtvrté ve své kariéře. Konec kvalifikace byl však zklamáním, piloti si tak dlouho dávali přednost a zpomalovali, až do závěrečný ostrých pokusů kromě Sainzenestihli najet - čímž nás diváky připravili o ty nejatraktivnější sobotní okamžiky, špičkové výkonnostní jízdy a překonání loňského rekordu.

Nejrychlejší součet sektorů patří Hamiltonovi, jenž v tom posledním předvedl rekord. Nepodařilo se mu ale dát dohromady ideální kolo jako Leclercovi či Bottasovi, proto startuje až z 2. místa.

Pořadí týmů dle relativní výkonnosti založené na nejrychlejších sektorech kvalifikace

Pořadí týmů dle relativní výkonnosti založené na nejrychlejších sektorech kvalifikace | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Mercedesy předčily Ferrari v závěrečné i v prostřední části okruhu, kde dosáhl nejlepší čas Bottas - byl tam o 0,26 s rychlejší než Leclerc, ten měl ale jasně navrch v prvním sektoru.

Pozici třetího nejlepšího týmu drží díky Albonovi Red Bull, tomu však na špičku scházelo přes 4 desetiny. Verstappena žel postihly potíže s motorem Honda hned v první části kvalifikace v 2. zatáčce, proto nezajel žádné měřené kolo a bude startovat z konce roštu. Holanďan očekává, že skončí pohodlně do šestého místa.

Nejrychlejší sektory kvalifikace na GP Itálie 2019

Nejrychlejší sektory kvalifikace na GP Itálie 2019 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Velmi dobře to dnes jelo Renaultům, které jezdily ještě s nižším přítlakem než Red Bull. Oba budou startovat ze třetí řady před Albonem, jenž nájezd do ostrého kola v Q3 také nestihl. Před sebou má ještě Sainz s McLarenem, který jako první v chaotické koncovce dostal zprávu, že musí zabrat, což mu vyneslo sedmou příčku. Norris mu v Q2 pomohl k postupu, o více se kvůli penalizaci nesnažil - svůj úkol splnil, navíc se kvalifikoval před Gaslym i Verstappenem.

Z obrázku níže vidíte, kde nejvíce získává a ztrácí Ferrari na soupeře - v pomalých zatáčkách jsou Mercedesy až o 0,35 sekundy na kolo rychlejší, jenž kvůli nižšímu výkonu motoru přicházejí na rovinkách až o 0,8 desetin.

Srovnání výkonnosti vozů s nejrychlejším Ferrari v pomalých, rychlých zatáčkách a na rovinkách

Srovnání výkonnosti vozů s nejrychlejším Ferrari v pomalých, rychlých zatáčkách a na rovinkách | zdroj: Formula1.com

McLareny jsou na tom v pomalých zatáčkách i přes větší množství zvoleného přítlaku stále velmi bídně (horší je pouze Alfa Romeo a Williams, naopak rychlé zatáčky mu celkem svědčí. Velmi dobrou výkonnost v zatáčkách má Toro Rosso, i když na jejich A-tým to zdaleka nestačí.


Maximální rychlosti

Nejvyšší rychlost na rovince byla naměřena Pérezovi s Leclercem - shodně 349,7 km/h. Mexičana ale dnes opět postihly potíže s novou (Phase 3) specifikací motoru Mercedes, proto bude muset nasadit čerstvý motor, ovšem raději předchozí specifikaci (Phase 2) poprvé představenou německým výrobcem v Kanadě.

Sainz poháněný Renaultem zaostával o 3,6 km/h, Albon s Hondou o 5,1 km/h. Japonský výrobce má již v obou vozech Red Bullu i Toro Rosso novou, třetí specifikaci své pohonné jednotky, na což penalizacemi doplácejí Gasly s Verstappenem.

Nejvyšší rychlosti kvalifikace (v km/h)

Nejvyšší rychlosti kvalifikace (v km/h) | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images


Pneumatiky a strategie

Kvalifikace se dnes jela za sucha a tepla, asfalt dosahoval 40 °C. Zítra se má ale opět ochladit a může být mokro. Leclerc dosáhl nejrychlejšího času na měkké směsi, která byla přibližně o 0,8 sekundy na kolo rychlejší než středně-tvrdá.

Optimální strategií pro Velkou cenu Itálie vypsanou na 53 okruhů je odjet první stint na měkké směsi s přechodem na středně tvrdou kolem 22 kola, popř. na tvrdou v 19. kole.

Nejvýhodnější předpokládané strategie pro GP Itálie 2019

Nejvýhodnější předpokládané strategie pro GP Itálie 2019 | zdroj: Pirelli

Start na středně-tvrdé směsi s přezutím na tvrdou v 24. kole už je o něco pomalejší, stejně jako dvouzastávková strategie o prvních dvou stintech po 16 kolech na měkké se závěrečným stintem na středně-tvrdé směsi.

Bude-li pršet, pak půjde jen o správné reakce na podmínky a příležitosti (jako např. výjezdy safety-caru). Týmy mají z pátku dostatek informací o přechodných pneumatikách a přechodu na mokré či na slicky, což jim pomůže se správně rozhodovat za náročných podmínek.

I když si piloti stěžovali na příliš tvrdé pneumatiky vybrané pro Monzu, tak nám Pirelli tvrdí, že "by jezdcům měly umožnit na to maximálně tlačit ve všech stintech."

Počet zbývajících sad pneumatik pro závod

Počet zbývajících sad pneumatik pro závod | zdroj: Pirelli

Vytisknout

Diskuze: ANALÝZA SEKTORŮ: Hamilton v Monze mohl Ferrari překvapit, rychlosti těsně pod 350 km/h. Nejvýhodnější strategie?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 50, poslední 09.09.2019 06:26 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 50 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Charles Leclerc se modlil, aby jeho čas v závěru kvalifikace odolal atakům soupeřů

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Rozčarování nad jejím závěrem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud