Podle zástupců obou společností je za existujících pravidel pro nově vstupujícího zájemce nemožné bojovat se současnými dodavateli motorů.
"Současná pravidla jsou pro nově vstupující mimo - technicky i z pohledu nutných komerčních investic. Nové návrhy to nezávislým či existujícím automobilkám umožňují," říká pro BBC Bruce Wood, který šéfuje Cosworthu. Ten se z F1 stáhl po roce 2013, kdy se přecházelo z 2,4l atmosférických motorů s KERSem na současné 1,6l hybridní pohonné jednotky s vyspělým ERS systémem.
Podle Steva Millera, jenž měl kdysi na starosti F1 program Mercedesu a nyní řídí Ilmor, nově navrhovaná pravidla "otevírají prostor pro mnohem širší škálu výrobců" tím, že návrh a stavbu F1 motorů zlevňují.
Nicméně ani velké změny, které minulé úterý oznámila FIA ve spolupráci s novými majiteli F1, nezaručují, že některý z těchto nezávislých výrobců v roce 2021 do vrcholné disciplíny motorsportu skutečně vstoupí.
Opravdu po změnách přijde někdo nový?
Jak Cosworth, tak i Ilmor, shodně připouštějí, že by k tomu potřebovali externí podporu (silného partnera či automobilku), než by se vrhli do vývoje motoru F1 - i za navrhovaných pravidel, která od roku 2021 už nepočítají se složitým MGU-H, jenž se stará o rekuperaci až 60 % energie.
Podle Wooda jde o "obrovskou část" toho, proč by to pro nové zájemce bylo tak těžké. "Je extrémně drahá, ohromně složitá a vždy budete mnoho let pozadu, když začnete s rekuperací tepelné energie od nuly." Jenže bojovat proti takovým gigantům, jako je Mercedes či Ferrari, nebude ani bez MGU-H pro nikoho snadné.
Miller navíc přiznává, že sehnat externího partnera je pro Ilmor "velmi, velmi nepravděpodobné." Nová pravidla by podle něj mohla přilákat spíše menší automobilky, které by mohly využít "nás nebo Cosworth jako subdodavatele."
"Klíčovou věcí je, že kdokoliv z nově příchozích by musel utratit mnohem méně. Za současných podmínek by se k tomu určitě neodhodlal nikdo z nezávislých výrobců. Kterákoliv automobilka nebo kdokoliv jiný, kdo by vstoupil nyní, tak ví, že jde o stovky milionů [liber], a jsem si jistý tím, že to by v současném světě nikdo netoleroval," pokračuje Wood.
Chápe, proč je pro současné výrobce v F1 návrh "kontroverzní," na druhou stranu je změna zapotřebí: "Není možné říct, že současné status quo může být zachováno dlouho. Pokud se jeden ze současných hráčů rozhodne odejít, pak si nemyslím, že by jej kdokoliv jiný nahradil. Proto se podle mě přiklonili k dlouhodobému pohledu a řekli: 'Asi to nebude populární, ale z dlouhodobého hlediska to sport ochrání.'"