Turnaj The International v počítačové hře DOTA 2 měl v loňském roce dotaci více jak 20 miliónů dolarů. První pětičlenný celek si tak přišel na zhruba 9 miliónů zelených papírku, v přepočtu 225 miliónů korun. Zajímavostí jest, že dotace ze strany organizátorů byla pouze 1,6 miliónu. Zbytek zadotovali fanoušci, kteří investují do předmětů v rámci hry a část výdělku jde do prize poolu na turnaje.
Tohoto fenoménu si samozřejmě všímají i sportovní týmy, které v tzv. esportu vidí ohromný potenciál, větší něž například v pokeru, který pomalu ale jistě umírá. Dnes je tak běžnou praxí, že majitelé týmů z prestižních soutěží, jako je NBA či NHL, nakupují za relativně malé peníze i esportové organizace.
Není tak až takovým překvapením, že zmíněný fenomén proniká i do motorsportu. Již mnohkrát jsem zde zmiňoval Gran Turismo Academy či Las Vegas ePrix, která proběhla letos na jaře pod hlavičkou Formule E v rámci technologického veletrhu CES.
Ve Formuli 1 se do podobného projektu pustil McLaren, který v počítačových hrách vidí skvělý způsob, jak přilákat mladé publikum k televizi, či přímo na závody. Proto stáj z Wokingu vyhlásila soutěž o nejrychlejšího hráče.
Zak Brown, současný šéf McLarenu, to vidí vcelku jasně: "Nechápu, jak týmy v F1 mohou ignorovat sílu esportu a jejich publika. Byl bych rád, kdyby se do těchto vod pustily i další týmy. Je to nový základ pro motorsport. Dříve to byly motokáry, tam je ale problém s diváky a náklady. Herní průmysl je teď jasným průkopníkem. Lidé o to mají zájem a je to navíc dostupné pro všechny."
"Mám rád sporty, které si mohu vyzkoušet a toto je krásný příklad, jak by to mohlo fungovat. Závodění a esporty do sebe skvěle zapadají a toto spojení tak může generovat novou generaci fanoušků. Osobně vidím esporty jako další oblast závodění, která by mohla zapadnout do ekosystému McLarenu. Formule 1 bude vždycky nejprestižnější, ale věřím, že i na virtuálním okruhu by měl mít McLaren svůj vlastní tým," dodal Brown.
Vítěz soutěže, kterou v současné době připravuje McLaren, si vyjezdí angažmá v pozici testovacího pilota (v rámci simulátoru). Je tedy otázkou, zda se kovaný pařan může někdy podívat do reálného kokpitu.
"Hodně lidi se mě ptá, zda by hráč mohl jezdit ve voze specifikace F1. Možná ano, možná ne. Je tu hodně faktorů jako třeba výška či váha. Musíte být opravdu ve formě. Historie ale ukázala, že i z hráčů se mohou vyklubat sakra dobří piloti. Nemůžeme tedy nic vyloučit," zakončil Brown.