Zak Brown se skepticky vyjádřil k možnému návratu americké legendy

Robert RoBertino Pavelka, 27. dubna 2017, 11:00 Google+

Před více než čtyřiceti lety to byla obrovská sláva. V kalendáři Grand Prix se objevila další Grand Prix USA, tentokrát označovaná jako západní. Její "otcové" se nijak netajili, že ambicí je vytvořit protipól evropské ikoně v Monaku.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 27.04. 17:41) Napište svůj názor
Zak Brown se kriticky staví ke spekulacím o obnovení závodu F1 v kalifornském Long Beach

Zak Brown se kriticky staví ke spekulacím o obnovení závodu F1 v kalifornském Long Beach | foto: McLaren

Sdílejte článek

Mecenáš Christopher "Chris" Pook a expilot F1 Dan Gurney se skutečně snažili. Vytyčili trať v ulicích Long Beach v samotném sousedství slavného plovoucího paláce Queen Mary, která tu je zakotvena jako luxusní hotel, zahnali obavy místních usedlíků z "kraválu pod okny", když jim nabídli placený výlet po dobu závodu (nakonec toho využilo pouhých 46 osob) a zpestřili první ročník okázalou jízdou někdejších hvězd F1 na historických strojích. Gurneyovi se dařilo i jako jezdci a vyhrál před Brabhamem a Fangiem.

Předzávodní večírek v Queen Mary byl více než okázalý, ale přinesl i dramatické chvíle, které s odstupem času působí úsměvně. Regazzoni nebyl dost trpělivý a odjel obsluze s najatým vozem, takže se málem dostal do vězení kvůli podezření z krádeže. Věc se naštěstí vysvětlila a Švýcar v ulicích "amerického Monte Carla" zajel famózní závod, od pole-position přes nejrychlejší kolo a vedení do startu do cíle. Bylo to jeho poslední vítězství v barvách Ferrari.

Vysoká hladina hluku a klesající zájem diváků, to byly důvody, proč "dlouhá pláž" v roce 1983 figurovala v kalendáři F1 naposled, poté se tu proháněly vozy IndyCar. Poté, co Liberty Media převzala kontrolu nad Formula One Group, začalo se v rámci rozšíření vlivu F1 v USA hovořit i o návratu okruhu, kde Nelson Piquet sr. vyhrál svůj první závod v F1 a Clay Regazzoni si odtud odnesl zranění, které ho upoutalo na invalidní vozík.

"Grand Prix v Long Beach může být fantastický podnik a má od roku 1976 skvělou historii, která začala Formulí 1 a pokračovala sérií IndyCar. Pro ni je to také skvělé místo. Bohužel ekonomika spjatá s F1 by vyžadovala značné dotace od vlády a podle toho, jak situace vypadá, nevěřím, že by v Long Beach byli ochotni vydávat peníze za takovou věc," vyjádřil se ke spekulacím spojených s možnosti obnovit po čtyřech desítkách let Grand Prix amerického západu nynější výkonný ředitel McLarenu Zak Brown.

img-responsive

Nelson Piquet vyhrál v Long Beach svůj první závod F1 | foto: Williams F1 Team

"Dalším dosti důležitým bodem, aby tu mohla proběhnout Grand Prix, je udělení stupně 1 ze strany FIA, což by znamenalo prodloužit trať, udělat větší únikové zóny a přebudovat boxy. Okruh se nalézá u přístavu, takže nejde o prostředí, které se dá jen tak předělat.

Navíc areál spadá pod jurisdikci Kalifornské pobřežní komise, takže jakékoli práce na trati s cílem inovovat okruh musí být předmětem jejich zkoumání a schválení. Takže úpravy by znamenaly investici dalších desítek a desítek milionů dolarů. A to nepočítám poplatek za pořádání Grand Prix F1, který je nepoměrně vyšší než kolik se platí za IndyCar.

Spojme tyto dvě položky dohromady a dle mého názoru neexistuje žádný ekonomický model, kdy by soukromí investoři mohli očekávat návratnost svých investic do tohoto podniku. Finančně by všechno spočívalo na bedrech státu Kalifornie a městu Long Beach. Vím, že společnost KPMG byla vyzvána k vypracování studie, ale nedozvíme se nic jiného, než že by obnovení Long Beach představovalo milióny a milióny dolarů," vysvětluje Brown.

Nabízí se srovnání se současnou Grand Prix USA, kterou pořádá COTA v texaském Austinu. Jeho rozpočet na desetiletý kontrakt pořádání amerického závodu zahrnující poplatky za práva činí kolem 250 milionů dolarů. 

"Je to tak. A pokud se podíváte na kterýkoli jednotlivý závod F1 - včetně americké Grand Prix - podporovaný státní dotací, vždy je jeho existence zpochybňována. Takže opravdu nenacházím žádnou variantu ekonomického modelu, která by mohla být pro Long Beach vhodná. To není odpor k Long Beach ani k F1. Jenom chci říci, že v přeneseném významu není možné strčit krychli do kulatého otvoru," hodnotí situaci Brown.

img-responsive

Zak Brown je v případě Long Beach praktický skeptik | foto: McLaren

Výkonný ředitel McLarenu šel dokonce ještě dál. Podle jeho názoru s ohledem na výše uvedené argumenty je pořádání závodu F1 v ulicích Long Beach vyloučeno, byť by to mohla být zajímavá vzpomínková akce. On sám ale zastává názor, že spekulace a nepodložené informace o možném konání závodu mají negativní dopad na závod Verzion IndyCar Series', který se tu jezdí a po 500 mil Indianapolis je považován za druhý nejprestižnější v americkém seriálu.

"Byl bych rád, kdyby všechny americké závody byly úspěšné a je opravdová škoda, že některé rozptylují podobné dohady. Myslím, že nejlepším řešením bude nechat v Long Beach závod IndyCar, tak proč ztrácet čas a peníze politickými pokusy? Pokud bych si myslel, že tento projekt má nějakou šanci, určitě bych to řekl.

Kdyby šlo o nový podnik, podpořil bych Liberty Media a vyzval je: »Jděte do toho!« Ale ačkoliv si myslím, že je závod F1 v Long Beach skvělou myšlenkou, nezastávám názor, že je blízko životaschopného provedení. Navíc neznám všechny aktivity, které má Liberty Media v plánu, ale o některých vím a upřímně mohu poznamenat, že ohledně potenciálních míst v USA spojovaných s F1 Long Beach prozatím seriózně nezaznělo," dodává Brown.

Vytisknout

Diskuze: Zak Brown se skepticky vyjádřil k možnému návratu americké legendy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 27.04.2017 17:41 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Jolyon Palmer během tréninku v Bahrajnu

Rychlý v kvalifikacích, pomalý v závodech. Bell popisuje slabiny Renaultu RS17

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud