Zak Brown se skepticky vyjádřil k možnému návratu americké legendy

Robert RoBertino Pavelka, 27. dubna 2017, 11:00 Google+

Před více než čtyřiceti lety to byla obrovská sláva. V kalendáři Grand Prix se objevila další Grand Prix USA, tentokrát označovaná jako západní. Její "otcové" se nijak netajili, že ambicí je vytvořit protipól evropské ikoně v Monaku.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 27.04. 17:41) Napište svůj názor
Zak Brown se kriticky staví ke spekulacím o obnovení závodu F1 v kalifornském Long Beach

Zak Brown se kriticky staví ke spekulacím o obnovení závodu F1 v kalifornském Long Beach | foto: McLaren

Sdílejte článek

Mecenáš Christopher "Chris" Pook a expilot F1 Dan Gurney se skutečně snažili. Vytyčili trať v ulicích Long Beach v samotném sousedství slavného plovoucího paláce Queen Mary, která tu je zakotvena jako luxusní hotel, zahnali obavy místních usedlíků z "kraválu pod okny", když jim nabídli placený výlet po dobu závodu (nakonec toho využilo pouhých 46 osob) a zpestřili první ročník okázalou jízdou někdejších hvězd F1 na historických strojích. Gurneyovi se dařilo i jako jezdci a vyhrál před Brabhamem a Fangiem.

Předzávodní večírek v Queen Mary byl více než okázalý, ale přinesl i dramatické chvíle, které s odstupem času působí úsměvně. Regazzoni nebyl dost trpělivý a odjel obsluze s najatým vozem, takže se málem dostal do vězení kvůli podezření z krádeže. Věc se naštěstí vysvětlila a Švýcar v ulicích "amerického Monte Carla" zajel famózní závod, od pole-position přes nejrychlejší kolo a vedení do startu do cíle. Bylo to jeho poslední vítězství v barvách Ferrari.

Vysoká hladina hluku a klesající zájem diváků, to byly důvody, proč "dlouhá pláž" v roce 1983 figurovala v kalendáři F1 naposled, poté se tu proháněly vozy IndyCar. Poté, co Liberty Media převzala kontrolu nad Formula One Group, začalo se v rámci rozšíření vlivu F1 v USA hovořit i o návratu okruhu, kde Nelson Piquet sr. vyhrál svůj první závod v F1 a Clay Regazzoni si odtud odnesl zranění, které ho upoutalo na invalidní vozík.

"Grand Prix v Long Beach může být fantastický podnik a má od roku 1976 skvělou historii, která začala Formulí 1 a pokračovala sérií IndyCar. Pro ni je to také skvělé místo. Bohužel ekonomika spjatá s F1 by vyžadovala značné dotace od vlády a podle toho, jak situace vypadá, nevěřím, že by v Long Beach byli ochotni vydávat peníze za takovou věc," vyjádřil se ke spekulacím spojených s možnosti obnovit po čtyřech desítkách let Grand Prix amerického západu nynější výkonný ředitel McLarenu Zak Brown.

img-responsive

Nelson Piquet vyhrál v Long Beach svůj první závod F1 | foto: Williams F1 Team

"Dalším dosti důležitým bodem, aby tu mohla proběhnout Grand Prix, je udělení stupně 1 ze strany FIA, což by znamenalo prodloužit trať, udělat větší únikové zóny a přebudovat boxy. Okruh se nalézá u přístavu, takže nejde o prostředí, které se dá jen tak předělat.

Navíc areál spadá pod jurisdikci Kalifornské pobřežní komise, takže jakékoli práce na trati s cílem inovovat okruh musí být předmětem jejich zkoumání a schválení. Takže úpravy by znamenaly investici dalších desítek a desítek milionů dolarů. A to nepočítám poplatek za pořádání Grand Prix F1, který je nepoměrně vyšší než kolik se platí za IndyCar.

Spojme tyto dvě položky dohromady a dle mého názoru neexistuje žádný ekonomický model, kdy by soukromí investoři mohli očekávat návratnost svých investic do tohoto podniku. Finančně by všechno spočívalo na bedrech státu Kalifornie a městu Long Beach. Vím, že společnost KPMG byla vyzvána k vypracování studie, ale nedozvíme se nic jiného, než že by obnovení Long Beach představovalo milióny a milióny dolarů," vysvětluje Brown.

Nabízí se srovnání se současnou Grand Prix USA, kterou pořádá COTA v texaském Austinu. Jeho rozpočet na desetiletý kontrakt pořádání amerického závodu zahrnující poplatky za práva činí kolem 250 milionů dolarů. 

"Je to tak. A pokud se podíváte na kterýkoli jednotlivý závod F1 - včetně americké Grand Prix - podporovaný státní dotací, vždy je jeho existence zpochybňována. Takže opravdu nenacházím žádnou variantu ekonomického modelu, která by mohla být pro Long Beach vhodná. To není odpor k Long Beach ani k F1. Jenom chci říci, že v přeneseném významu není možné strčit krychli do kulatého otvoru," hodnotí situaci Brown.

img-responsive

Zak Brown je v případě Long Beach praktický skeptik | foto: McLaren

Výkonný ředitel McLarenu šel dokonce ještě dál. Podle jeho názoru s ohledem na výše uvedené argumenty je pořádání závodu F1 v ulicích Long Beach vyloučeno, byť by to mohla být zajímavá vzpomínková akce. On sám ale zastává názor, že spekulace a nepodložené informace o možném konání závodu mají negativní dopad na závod Verzion IndyCar Series', který se tu jezdí a po 500 mil Indianapolis je považován za druhý nejprestižnější v americkém seriálu.

"Byl bych rád, kdyby všechny americké závody byly úspěšné a je opravdová škoda, že některé rozptylují podobné dohady. Myslím, že nejlepším řešením bude nechat v Long Beach závod IndyCar, tak proč ztrácet čas a peníze politickými pokusy? Pokud bych si myslel, že tento projekt má nějakou šanci, určitě bych to řekl.

Kdyby šlo o nový podnik, podpořil bych Liberty Media a vyzval je: »Jděte do toho!« Ale ačkoliv si myslím, že je závod F1 v Long Beach skvělou myšlenkou, nezastávám názor, že je blízko životaschopného provedení. Navíc neznám všechny aktivity, které má Liberty Media v plánu, ale o některých vím a upřímně mohu poznamenat, že ohledně potenciálních míst v USA spojovaných s F1 Long Beach prozatím seriózně nezaznělo," dodává Brown.

Vytisknout

Diskuze: Zak Brown se skepticky vyjádřil k možnému návratu americké legendy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 27.04.2017 17:41 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell s Mercedesem W13 v Maďarsku

Proč Mercedes nikdy neuvažoval o tom, že by okopíroval bočnice Ferrari nebo Red Bullu

Bývalý prezident Ferrari Luca di Montezemolo

Vasseur a další odmítají místo šéfa Ferrari, Montezemolo je situací znepokojený. Neměl Binotto raději zůstat?

Lance Stroll a Guanyu Zhou v závodě v Brazílii

F1 oznámila počet sprintů pro sezonu 2023. Bude jich víc než letos

Jeden ze starších motorů v muzeu Ferrari

Nový motor Ferrari bude bomba, slibují v Maranellu

Christian Horner s Mattiem Binottem před závodem v Monaku

"Moc mě to nepřekvapilo," reagoval Horner na konec Binotta u Ferrari

George Russell s Mercedesem W13 v Abú Zabí

Mercedes během sezóny zcela změnil koncept svého vozu, nikdo nic nepoznal

Patrick Tambay pózuje u vozu značky, na níž dosáhl svých dvou vítězství v F1

Odešel pilot, jehož provázely opakované návraty - Patrick Tambay

Kolize Verstappena s Hamiltonem v průběhu GP Brazílie

Marko má o největším soupeři Red Bullu v sezoně 2023 jasno

Závod v Číně

První změna v kalendáři. Na tradičním okruhu se nepojede ani v sezoně 2023

Alex Palou

Šampion série IndyCar získává místo u McLarenu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Jolyon Palmer během tréninku v Bahrajnu

Rychlý v kvalifikacích, pomalý v závodech. Bell popisuje slabiny Renaultu RS17

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Marko má o největším soupeři Red Bullu v sezoně 2023 jasno

  2. "Moc mě to nepřekvapilo," reagoval Horner na konec Binotta u Ferrari

  3. První změna v kalendáři. Na tradičním okruhu se nepojede ani v sezoně 2023

  4. Odešel pilot, jehož provázely opakované návraty - Patrick Tambay

  5. Nový motor Ferrari bude bomba, slibují v Maranellu

  6. Vasseur a další odmítají místo šéfa Ferrari, Montezemolo je situací znepokojený. Neměl Binotto raději zůstat?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud