Velmi technická trať v Barceloně představuje dobrou prověrku pro aerodynamiku vozů, zejména první sektor s rychlou a táhlou třetí zatáčkou, v níž si musí piloti během velké ceny hlídat zejména opotřebení levé přední pneumatiky.
Před čtvrtou zatáčkou začíná druhý sektor obsahující pomalou pátou zatáčku i adrenalinovou, velmi rychlou devátou. Za ní se nachází první DRS zóna a před začátkem třetího sektoru nejnáročnější místo z pohledu brzd.
Třetí sektor je technický, obsahuje středně rychlé a pomalé zatáčky s rychlou poslední zatáčkou a 1 km dlouhou cílovou rovinkou, na níž FIA umístila druhou DRS zónu. Na jejím konci se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trap.
Více podrobností o technických výzvách okruhu Circuit de Catalunya naleznete v podrobném přehledu včetně videa zde.
Hamilton od Q2 předváděl výborné výkony - v prostřední části byl o 6 desetiny rychlejší než Rosberg (ten zde zřejmě šetřil své závodní pneumatiky, stejně jako Ricciardo) a v Q3 ho předčil o 0,28 s. Dosáhl nejlepších časů také ve všech sektorech a 52. pole position své kariéry (letos třetí). Nejvíce získal pozdním brzděním v prvním sektoru (maximální rychlost měly oba Mercedesy téměř totožnou), dobrým výjezdem ze 3. i rychlejším průjezdem 9. zatáčky. Jeho čas byl o 2,6 sekundy rychlejší než loni, tehdy zde ale měkká směs nebyla k dispozici.
Velkým překvapením byla rychlost obou Red Bullů, které předčily Ferrari. Arrivabene jen kroutil hlavou a opakoval, že je něco špatně oproti dopolednímu třetímu tréninku a že se na to budou muset podívat. Vypadalo to na celkovou ztrátu přilnavosti, neztráceli nějak zvlášť v žádné ze zatáček.
Takový vývoj nečekal ani Horner: připustil sice, že Ricciardo možná až do kvalifikace záměrně neukázal Verstappenovi svůj potenciál, ale šéf Red Bullu doufal maximálně v to, že bude bojovat o místo na roštu s Räikkönenem.
Vozy rakouské stáje byly rychlejší v 1. a v 3. sektoru. Verstappen si poměrně rychle zvykl na zcela jiné, menší auto, a zkušenějšímu týmovému kolegovi zdatně sekundoval. V 1. sektoru byl rychlejší, v druhém zajel podobný čas jako Ricciardo, ve třetím ale nabral ztrátu 0,22 s, což je dáno i odlišným nastavením (zvolil méně přítlaku - viz speed trap). Se čtvrtým místem může být ale velmi spokojený - dokazuje, že má opravdu talent. To Kvjat u Toro Rosso na Sainze ztratil 0,8 sekundy. Na pomalejší vůz si hůře zvyká.
Williams byl čtvrtým nejrychlejším vozem dnešní kvalifikace, Bottas na Vettela ztratil necelé 2 desetiny. Přitom nejde o okruh, který by vozu FW38 obzvlášť vyhovoval - spíše se těší na Kanadu a na tratě, kde se volí o něco méně přítlaku. Massa doplatil na chybné načasování svého výjezdu - poprvé se ocitl v provozu, proto nezajel moc dobré kolo, to další pak už nestihl, a tak vypadl už v Q1. To pomohlo k radosti jinému týmu.
McLaren totiž poprvé od navázání partnerství s Hondou v roce 2015 postoupil mezi nejlepších deset (naposledy se mu to povedlo v Abú Zabí 2014, tam ho ale ještě poháněl Mercedes). Alonso dokázal postoupit na úkor Hülkenberga, který byl v Q2 o 11 tisícin sekundy pomalejší. Tým kvůli deficitu motoru věří, že má třetí nejlepší šasi v poli (po Mercedesu a Red Bullu). Nové přední křídlo má pouze Button, do Barcelony totiž stihli vyrobit pouze jedno.
Nejvyšší rychlosti na rovinkách dosahovaly opět Manory - Wehrlein 341,5 km/h. Jejich vůz nedokáže vytvářet tolik přítlaku, což Barcelona trestá, a tak skončili opět jako poslední za Saubery, byť mají k dobru nejvýkonnější pohonnou jednotku. Vozy s motory Mercedesy v tomto hodnocení skončily všechny v první desítce.
Gutiérrez s motorem Ferrari ztrácel 4,9 km/h, Vettel z továrního týmu 7,3 km/h. Verstappen s méně výkonným Renaultem se dostal na 7 příčku (- 6,1 km/h), Kvjat s loňským motorem Ferrari na rovince zaostával o 11,1 km/h, Button s Hondou dokonce o 12,2 km/h. Na cílové čáře to bylo jen o 7 km/h, nejvíce tedy ztrácí v druhé polovině rovinky. Japonský výrobce má stále nejslabší motor v poli, žetony si chystá na větší vylepšení - první by mělo přijít v Kanadě, druhé v Belgii.
Pneumatiky a strategie
Očekává se, že většina zvolí v závodě vypsaném na 66 kol dvouzastávkovou strategii, zřejmě se ale objeví i několik pilotů, kteří vsadí na tři zastávky. Tato strategie je sice rychlejší, v závěru je ale nutné předjíždět piloty, kteří se rozhodnou pouze pro 2 zastávky.
Nejrychlejší dvouzastávková strategie: start na měkkých pneumatikách, přezutí na měkké v 20. kole a na středně-tvrdé v 40. kole. U třízastávkové vypadá ideální načasování s přezutím takto: start na měkké, přezutí na měkké v 16. a v 33. kole, pak na středně-tvrdé v 49. kole.