Navrhované změny v pravidlech: Je F1 příliš pomalá?

Petr Hlawiczka, 18. května 2015, 06:40 Google+

Vrcholná disciplína motorsportu - Formule 1 - je v poslední době kritizována kvůli tomu, že je příliš pomalá a jízda s jejími monoposty moc jednoduchá. Podíváme se na to, jak se v poslední době vyvíjely časy, a na některé závěry Strategické skupiny F1, které ji mají pomoci zrychlit.

Počet komentářů:  33 komentářů (Poslední 20.05. 10:17) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Infiniti

Sdílejte článek

Strategická skupina F1 navrhla zavedení tankování od roku 2017, které by mělo pomoci snížit hmotnost vozů a tím je také zrychlit. Vozy dnes sice kvůli nižšímu přítlaku s novými motory, pokročilými systémy pro rekuperaci energie (ERS) a systému pro snížení přítlaku (DRS) na rovinkách rychlejší než v minulosti, časy na kolo ale stouply.

To by samo o sobě až tolik nevadilo, protože divák nepozná, zda monopost projíždí o 10 km/h rychleji či pomaleji nebo zda se po rovince řítí 330 či 340 km/h, horší je srovnání s ostatními sériemi - zejména s GP2. Mladíci nemají žádný problém s adaptací a pochvalují si, jak je řízení vozu F1 snadné - ne-li dokonce jednodušší kvůli většímu množství inženýrů či posilovači řízení - viz například vyjádření Nicka Yellolyho po testu v Barceloně minulý týden (najdete zde).

f1 vs. gp2
Srovnání časů z kvalifikace GP2 a F1

Níže proto přikládám srovnání s GP2, rozdíl mezi oběma sériemi klesl z 9,5 sekundy v roce 2011 na 4,6 sekundy v letošním roce, což je alarmující nejen kvůli astronomickým rozdílům v rozpočtech týmů z obou sérií. Není divu, že si na pomalost současné generace vozů F1 stěžují i mnozí piloti.

Návrat tankování by na jedné straně vyžadoval vyšší množství personálu, náklady, riziko i delší časy zastávek, na druhou stranu by vozy mohly startovat s 50 místo se 100 kg paliva. Dalších 50 kg by bylo možné ušetřit na hmotnosti vozů (menší palivová nádrž, menší rozměry a nároky na vnitřní prostor), což by samo o sobě mohlo časy zrychlit o 3 sekundy na kolo.

rekordy
Rekordy z vybraných závodních okruhů F1

Ve spojení se snahou o agresivnější vzhled a nová aerodynamická pravidla, s vyšším přítlakem, výkonem pohonných jednotek a širšími pneumatikami, jež by díky nižší hmotnosti byly vystavovány nižší zátěži, by pilot mohli jezdit více na limitu, čímž by se získaly další zhruba 3 sekundy. Pak bychom se mohli dočkat opět překonávání traťových rekordů.

Vytisknout

Diskuze: Navrhované změny v pravidlech: Je F1 příliš pomalá?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 33, poslední 20.05.2015 10:17 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 33 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

sainz, carlos jr.

Sainz na Buttona zapůsobil nejen rychlostí, ale také svou vyspělostí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud