Analýza sektorů: Williams má šanci bojovat s Mercedesy, Massa jel 342,9 km/h, padly rekordy

Petr Hlawiczka, 8. listopadu 2014, 20:10 Google+

INTERLAGOS - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jak si piloti vedli v kvalifikaci na Velkou cenu Brazílie v jednotlivých sektorech a jakých rychlostí dosahovali?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hamilton, Lewis

Hamilton, Lewis | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Interlagos je krátkým okruhem, jehož první sektor obsahuje pomalá Sennova esíčka a třetí velmi rychlou zatáčku, kde bude v závodu začínat první DRS zóna. Na zadní rovince začíná před čtvrtou druhý, technický sektor vyžadující maximální přítlak. Krom úvodní rychlejší pasáže obsahuje sérii velmi pomalých zákrut.

Třetí sektor tvoří krom 12. středně rychlé zatáčky, z níž je důležitý dobrý výjezd, již pouze dlouhá rovinka, kde se uplatní co nejnižší odpor.

Místo měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází příliš blízko první zatáčky (poze 90 metrů před ní), piloti v něm již někdy brzdí, proto maximální rychlosti na konci třetího sektoru občas bývají o něco vyšší - pokud jezdec nejede na limitu a nebrzdí v ten nejzazší okamžik.

Bližší technické informace o okruhu Interlagos včetně jeho konfigurace, průměrných rychlostí, nároků na motor, brzdy a dalších výzev, naleznete zde.

mapa
Mapa okruhu Interalgos (podklad: FIA)

Rosberg má po celý víkend navrch nad svým týmovým kolegou Hamiltonem, v kvalifikaci svou dobrou formu dokázal potvrdit a získal letos 10. pole position poté, co byl absolutně nejrychlejší v prvních dvou sektorech.

Překonal i dosavadní kvalifikační rekord Barrichella z roku 2004 - Rubens zde byl tehdy s Ferrari o 0,623 pomalejší (1:10,646 min). Je třeba ale dodat, že historicky nejrychlejší čas nepřekonal - ten stanovil Barrichello ve stejném roce v první kvalifikaci (1:09,822 min). Časy šly letos rapidně dolů díky rychlému vývoji nově položeného, jemnějšího asfaltu, a také díky novým turbomotorům - ty atmosférické zde ztrácely kvůli nadmořské výšce 10 % svého výkonu.

Zajímavé bylo, že všichni včetně špičkových týmů nasadili měkké pneumatiky už v Q1 (Mercedesy na ní dokonce vyrazily rovnou ve svých prvních kolech). Rozdíly jsou zde kvůli délce kola (kratší už je pouze Monako) velmi malé - vítězného Rosberga od posledního Maldonado dělilo méně než 1,9 s.

Nikomu z dvojice Mercedesu se nepodařilo dát dohromady ideální kolo - pokud by se jim to ale povedlo, Rosberg by Hamiltona předčil o 0,149 s. Všechny nejlepší sektory do jednoho kola poskládali v kvalifikaci pouze tři piloti: Alonso, Ricciardo a Vettel.

sektory
Nejrychlejší sektory a jejich součty

Velmi dobře jsou na tom Williamsy. Nebýt drobných chyb a špatného načasování výjezdu, mohl jeden z nich možná stát v první řadě. Zejména Felipe jezdil velmi dobře a v posledním sektoru byl dokonce rychlejší než oba Stříbrné šípy. Ty se hodně trápí s pneumatikami, zítra by jim kluci z Grove mohli dát pěkně zabrat a trochu to na čele promíchat, pokud nebude pršet.

Zajímavé je, že McLareny svá nejrychlejší kola jako jediní zajeli na použitých měkkých pneumatikách. V pátek se trápili a Button zklamaně řekl, že jsou úplně v pytli. Zkoušeli ale některé nové věci pro příští sezónu a nové směry v nastavení. Dnes se vrátili zpět, s tím se vrátila i výkonnost.

Na rovinkách dle očekávání vládly vozy s pohonnými jednotkami Mercedes - obsadily prvních sedm příček. Nejvyšší rychlosti dosáhl domácí miláček Massa, který těsně před brzděním do první zatáčky ve svém posledním pokusu dosáhl na v Brazílii dosud nevídaných 342,9 km/h - desetiválce zde před 10 lety jezdily o 18,6 km/h pomaleji.

Nejrychlejší s pohonnou jednotkou Ferrari byl Gutiérrez (332,7 km/h) těžící ze své nižší hmotnosti proti Sutilovi, jenže podobně jako Vettel (332,6 km/h) s Red Bullem na Williams s Mercedesem za zády ztráceli už přes 10 km/h.

rychlosti
Maximální rychlosti (v km/h) dosahované v jednotlivých částech okruhu

Pneumatiky a strategie
Rozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou směsí se v kvalifikaci stejně jako v trénincích pohyboval kolem 0,8 - 1 sekundy na kolo. Zítra se ale očekávají přeháňky, které zkomplikují strategie. Ty ovlivní i 60% historická pravděpodobnost výjezdu safety caru.

Jak vypadá papírově nejrychlejší strategie? Na vzdálenost velké ceny vypsané na 71 okruhů vychází dle simulací nejrychleji třízastávková strategie (o pět sekund rychlejší než dvouzastávková), na krátké vzdálenosti kola však bude provoz představovat velký problém, proto se některé týmy budou snažit si vystačit jen s dvěma přezutími.

Nejrychlejší třízastávková strategie: start na měkké, přezutí na středně tvrdé v 7., 23. a v 42. kole. Nejvýhodnější dvouzastávková strategie po startu na měkké směsi obsahuje výměnu za středně-tvrdou v 13. a v 42. kole; v případě startu na středně-tvrdé směsi přezutí na středně-tvrdou v 29. kole a na měkkou v 58. kole.

Týmy počítají s větším počtem zastávek, jak šlo vidět z jejich šetření u Kvjata (v Q2 už nevyjel, kvůli penalizaci + 7 míst by si stejně už moc nepomohl) nebo u Ferrari, které v Q3 sáhli jen k jednomu letmému kolu.

Nevýkonný ředitel Mercedesu Niki Lauda přiznal, že mají s pneumatikami problémy, proto pojedou na 3 zastávky a i tak je budou muset šetřit už od prvního kola. Proto by mohl mít Williams velkou šanci dostat se před ně - pokud by ovšem nepršelo, protože za mokra budou více ztrácet (více času tráví v zatáčkách, kde za Stříbrnými šípy zaostávají). Déšť strategie kompletně změní.

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Williams má šanci bojovat s Mercedesy, Massa jel 342,9 km/h, padly rekordy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Rosberg, Nico

Prohlášení týmů po kvalifikaci v Brazílii: Rosberg se poučil z Austinu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

  2. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  3. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  4. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

  5. GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

  6. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud