Newey by chtěl více volnosti pro konstruktéry v F1, uvědomuje si ale riziko přílišného utrácení

Petr Hlawiczka, 16. října 2014, 06:40 Google+

Hlavní konstruktér Red Bull Adrian Newey by si ve Formuli 1 přál uvolnění pravidel pro stavbu monopostů. Uvědomuje si ale, že by nebylo vůbec jednoduché najít správný kompromis, protože by to mohlo vést ke ztrátě kontroly nad finančními rozpočty.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 20.10. 00:53) Napište svůj názor
Newey, Adrian

Newey, Adrian | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

"Když budeme při tvorbě vozů vycházet z neustále pevnějších aerodynamických specifikací, pak se z toho stává GP1, pokud jde o šasi. A my jsme podle mě všichni ve smrtelném nebezpečí toho, že se tomu přiblížíme, protože pravidla určují velkou část vozu. Auta si tedy budou čím dál více podobná. Já bych se opravdu přimlouval za uvolnění aerodynamických pravidel," říká Newey.

"Pokud jde o náklady, pak si myslím, že Dohoda o omezení zdrojů (RRA), urazila velký kus cesty k omezení aerodynamických nákladů, protože ty tvoří dvě věci: aerodynamický tunel s CFD, což je ohromně drahá, a pak výroba dílů, které z toho vycházejí.

Letos si myslím, že jsme viděli snižování počtu částí, které lidé nasazovali, protože pravidla jsou jednak dost omezující, a pak také vycházejí ze sady, která má kořeny ve změnách pro rok 2009. Všichni již jsou tedy dost rozvinutí," pokračuje technický ředitel Red Bullu, který získal v posledních čtyřech sezónách se svými vozy čtyři mistrovské tituly.

"Z toho, co slýchávám a co tvrdí lidé, s nimiž mluvím - včetně novinářů, usuzuji, že se veřejnost o změny vozů a o to, co se děje, hodně zajímá. To F1 odlišuje od jiných sportů. Máte v ní tuto kombinaci různých faktorů: pilota, šasi, které hodně určuje aerodynamika, a pohonné ústrojí.

Jde o směsici rysů, které ji činí zajímavou a vzrušující. Když se podíváte například na IndyCar, kde před několika lety přešli na jednotné šasi jednoho výrobce, počty jejich diváků klesají a klesají," všímá si Newey, který se sice podílí na vývoji příštího vozu RB11, ale příští rok hodlá z F1 ustoupit a v rámci Red Bullu se věnovat jiným projektům (například jachtám pro Americas Cup).

newey
Kritik příliš restriktivních pravidel v F1 Adrian Newey s jedním
ze svých monopostů (foto: Red Bull Racing

"Jako inženýři bychom si podle mě ideálně přáli ten Can-Am druh pravidel maximální délky, šířky nebo čehokoliv jiného, a v rámci toho si dělejte, co se vám zlíbí," popisuje geniální konstruktér svůj pohled na ideální stav v F1. Uvědomuje si však, že by v moderní době byl těžko realizovatelný.

"Ale realisticky musím říct, že by to dnes nebylo praktické, proto si myslím, že to je velmi těžké trefit to správné vyvážení mezi něčím, co vám poskytuje maximální míru svobody, ale nezpůsobí, že zcela ztratíte kontrolu nad rozpočty, když to přeroste ve válku v utrácení, aniž by to vedlo k velkým rozdílům ve výkonnosti vozidel.

Pokud bychom totiž měli příliš velkou svobodu, pak by byla šance, že to každý rok jeden tým přesně trefí. Všichni by si pak stěžovali na to, že je závodění trochu nudné. Žel k tomu letos tak trochu došlo, ale to už je jiná záležitost," dodává Newey pro Racecar Engineering.

Vytisknout

Diskuze: Newey by chtěl více volnosti pro konstruktéry v F1, uvědomuje si ale riziko přílišného utrácení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 20.10.2014 00:53 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Abú Zabí

Kubica o Bianchiho nehodě: "Formule 1 nebude nikdy bezpečná"

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud