Whiting: Co všechno může FIA během závodu v reálném čase sledovat

Petr Hlawiczka, 11. července 2014, 06:35 Google+

Komisaři FIA mají během závodu možnost sledovat mnohem více zajímavých údajů než běžní diváci u televize. Charlie Whiting popisuje, jaké mají možnosti.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 14.07. 15:55) Napište svůj názor
Caterham

Caterham | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

FIA dohlíží na dodržování pravidel a kromě přejímky vozů a kontrol během víkendu týmy hlídá i během závodů. A nejde jen o dodržování maximálního průtoku paliva (100 kg/h), ale kromě různých záběrů z kamer může díky telemetrie sledovat i další údaje.

"V reálném čase monitorujeme i další věci, jako je například využívání DRS. Můžeme pozorovat, kdy nefunguje, kdy nejsou vozy detekovány," uvádí ředitel závodu Charlie Whiting pro F1 Racing. Aby pilot mohl použít systém pro snížení přítlaku, nesmí být ve stanoveném místě dráhy (detekční bod určený FIA) o více než 1 sekundu za svým soupeřem.

"Dostáváme živá data, takže toho v reálném čase můžeme vidět hodně. Můžeme se například podívat na jezdcovo kolo, abychom viděli, jestli zpomalil kvůli žlutým vlajkám," přibližuje své možnosti během závodu Whiting.

"Pokud jde o dohled, myslím, že toho budeme využívat ještě více. Smyslem živých dat je ušetřit nás stahovaní dat z vozu a jejich analyzování po závodě, což pozávodní kontroly prodlužovalo o tři hodiny," pokračuje zástupce FIA, který se účastní také jednání Technické pracovní skupiny (TWG).

vettel
Sebastian Vettel stíhá Estebana Gutiérreze s aktivovaným DRS na zadním křídle
(foto: Sauber Motorsport AG)

Stupidní technické nápady
Setkává se během technických porad i s hloupými nápady? "Nemyslím si, že by nějaký člen TWG řekl něco směšného, protože to jsou všechno rozumní lidé. Ale diskutovali jsme o určitých směšných věcech. Občas jsou šílení vynálezci, kteří přicházejí s různými nápady."

Například? "Explodující kryty kokpitů - tedy ochranný kryt vybavený výbušným zařízením v případě, že by se vůz přetočil a uvězni jezdce pod sebou. Setkáváme se s celkem podivnými a velmi nepraktickými návrhy.

To je ale nic ve srovnání s nápadem na zlepšení bezpečnosti dotankovávání. Poté, co jsme se na Hockenheimu [v roce 1994 při zastávce Jose Verstappena u Benettonu] setkali s tím požárem, někdo přišel s nápadem vyměňovat palivovou nádrž vozu.

Ten by tedy přijel do boxů pro palivo, odepnula by se horní část a jeřáb by pak vytáhnul prázdnou palivovou nádrž a vložil novou. Co všechno by mohlo selhat! Všechny tyto nápady si zapisuji a stále je mám někde založené," vzpomíná Whiting.

Vytisknout

Diskuze: Whiting: Co všechno může FIA během závodu v reálném čase sledovat

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 14.07.2014 15:55 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Maldonado, Pastor

Maldonado chválí vylepšený motor Renaultu, který si vyzkoušel v Silverstone

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud