FIA dohlíží na dodržování pravidel a kromě přejímky vozů a kontrol během víkendu týmy hlídá i během závodů. A nejde jen o dodržování maximálního průtoku paliva (100 kg/h), ale kromě různých záběrů z kamer může díky telemetrie sledovat i další údaje.
"V reálném čase monitorujeme i další věci, jako je například využívání DRS. Můžeme pozorovat, kdy nefunguje, kdy nejsou vozy detekovány," uvádí ředitel závodu Charlie Whiting pro F1 Racing. Aby pilot mohl použít systém pro snížení přítlaku, nesmí být ve stanoveném místě dráhy (detekční bod určený FIA) o více než 1 sekundu za svým soupeřem.
"Dostáváme živá data, takže toho v reálném čase můžeme vidět hodně. Můžeme se například podívat na jezdcovo kolo, abychom viděli, jestli zpomalil kvůli žlutým vlajkám," přibližuje své možnosti během závodu Whiting.
"Pokud jde o dohled, myslím, že toho budeme využívat ještě více. Smyslem živých dat je ušetřit nás stahovaní dat z vozu a jejich analyzování po závodě, což pozávodní kontroly prodlužovalo o tři hodiny," pokračuje zástupce FIA, který se účastní také jednání Technické pracovní skupiny (TWG).
Sebastian Vettel stíhá Estebana Gutiérreze s aktivovaným DRS na zadním křídle
(foto: Sauber Motorsport AG)
Stupidní technické nápady
Setkává se během technických porad i s hloupými nápady? "Nemyslím si, že by nějaký člen TWG řekl něco směšného, protože to jsou všechno rozumní lidé. Ale diskutovali jsme o určitých směšných věcech. Občas jsou šílení vynálezci, kteří přicházejí s různými nápady."
Například? "Explodující kryty kokpitů - tedy ochranný kryt vybavený výbušným zařízením v případě, že by se vůz přetočil a uvězni jezdce pod sebou. Setkáváme se s celkem podivnými a velmi nepraktickými návrhy.
To je ale nic ve srovnání s nápadem na zlepšení bezpečnosti dotankovávání. Poté, co jsme se na Hockenheimu [v roce 1994 při zastávce Jose Verstappena u Benettonu] setkali s tím požárem, někdo přišel s nápadem vyměňovat palivovou nádrž vozu.
Ten by tedy přijel do boxů pro palivo, odepnula by se horní část a jeřáb by pak vytáhnul prázdnou palivovou nádrž a vložil novou. Co všechno by mohlo selhat! Všechny tyto nápady si zapisuji a stále je mám někde založené," vzpomíná Whiting.