Na sponzorském trhu v F1 se schyluje ke dvěma spektakulárním novinkám. Dle informací německého 'motorsport-total.com' bude jedna ze značek britsko-nizozemského koncernu Unilever od roku 2015 hlavním sponzorem McLarenu. Unilever se přitom momentálně prezentuje mimo jiné přes značku Rexona na vozech E22 týmu Lotus. Pokud by k tomu opravdu došlo, tak by to pro Lotus znamenalo citelnou ránu. Ovšem enstonským se možná rýsuje velice zajímavá partie.
Dle německých informací by od roku 2015 totiž mohlo dojít k oživení legendárního spojení John Player Special-Lotus. Výrobce cigaret by mohl od příštího roku nějakým způsobem ovlivňovat design vozů Lotus. Jen pro informaci uveďme, že John Player Special (JPS) patří do portfolia firmy Reemtsma a ta je 100% dcerou společnost Imperial Tobacco. JPS se v F1 prezentovalo v 70. letech na vozech Lotus Colina Chapmana.
Problémem ovšem je, že reklama na cigarety je v F1 už léta zakázaná. Nicméně takový Philipp Morris zůstává Ferrari i tak věrný. Na vozech z Maranella sice nevidíme žádná loga společnosti Marlboro, nicméně design vozů jim stále odpovídá a loga si můžeme na místech, kde nejsou, velice dobře domyslet. Něco podobného by mělo platit i u sponzoringu John Player Special - styl písma a design by měl odpovídat, nicméně žádné konkrétní logo samozřejmě neuvidíme.
Emerson Fittipaldi s Lotusem v Rakousku 1972 (foto: Team Caterham F1)
"Pro příští rok ještě nemáme nic jistého. Jsme jeden z mála týmů, který má na své lodi nějakou Blue Chip společnost [spolehlivá, celosvětově známá firma] jako sponzora. To je dobré," říká zástupce šéfa týmu Lotus, Federico Gastaldi. "V paddocku Formule 1 je vždy někdo za někým. Musíme bojovat o to, aby naší sponzoři zůstali. Nejlepší cestou jsou dobré sportovní výsledky." To se týmu letos zatím ale nedaří.
Gastaldi ovšem možné spojení s JPS nevylučuje: "Různé zvěsti jsou vždycky. Pracujeme na tom, abychom si udrželi naše stávající sponzory. Samozřejmě zároveň pracujeme také na tom, abychom získali nové. Pokud by chtěl někdo dostat zpět tabákové nebo alkoholové značky - tak jako tomu bylo v minulosti - tak by to pro náš sport bylo dobré. Momentálně jsou to ale pouze spekulace."
Z jeho vyjádření ovšem plyne, že nějaká jednání asi probíhají. "Kontakty s různými společnostmi probíhají neustále. Doposud ale nebylo nic podepsáno. Mohou přijít sponzoři takového druhu, ale v současnosti jsou to pouze zvěsti," zakončil Gastaldi. Letos už se do F1 jeden slavný sponzor vrátil - společnost Martini si plácla s Williamsem.
Ronnie Peterson v Lotusu na Monze 1978 (foto: Williams F1 Team)
A je tedy McLaren před podpisem s Unileverem? "Oznámíme něco, až to bude podepsané. Doposud ale nepřišlo žádné oznámení, protože nemáme nic jistého," říká šéf McLarenu, Eric Boullier, který by měl být v bližším vztahu ke špičkám ve společnosti Unilever. McLaren nám už také dlouho slibuje, že představí nového titulárního sponzora. "Nejsme v nějaké tísni, ve které bychom hned a naléhavě potřebovali peníze. Stojíme si dobře. Až přijde příští rok Honda, tak dokonce ještě lépe."
"Je jeden důvod, proč jsme zatím nic neoznámili. Ještě totiž nebylo nic podepsáno. Naše sportovní výsledky nám na této cestě zrovna nepomohly. Kromě toho nejsou rámcově hospodářské podmínky zrovna nejlepší. McLaren má momentálně 32 sponzorů a partnerů. Máme dobrý rozpočet a příští rok budeme mít ještě lepší. Nemáme tedy obavy," pokračuje Boullier.
Na monopostech McLarenu jsme letos mohli na bočnicích vídat různé spočnost, v Bahrajnu to byla napříkad letecká společnost Gulf Air, teď je tam už několik týdnů německý IT obr SAP. Problémem s možným podpisem s Unileverem by mohlo být, že McLaren sponzoruje aktuálně Procter&Gamble (přes Gillette), což je jeho rival. Nicméně obě značky mají tak rozmanitá portfolia, že můžeme najít produkty, které si vzájemně nekonkurují. Navíc o Gillette toho není poslední dobou moc slyšet.